Taxa de primă înmatriculare, "contrară legislaţiei UE"
Curtea de Justiţiei a Comunităţii Europene a decis că taxa de primă înmatriculare pentru autovehicule încalcă legislaţia Uniunii Europene. Taxa de primă înmatriculare a fost instituită în România în vara anului 2008.
Articol de Paul Poteraşi, 07 Aprilie 2011, 16:27
Taxa de primă înmatriculare pentru autovehicule încalcă legislaţia Uniunii Europene - arată Curtea de Justiţiei a Comunităţii Europene, într-o hotărâre publicată joi pe site-ul instituţiei.
Curtea Europeană arată că aşa-numita taxă de poluare, percepută în România, este contrară dreptului Uniunii Europene.
Reglementare are ca efect să descurajeze importul şi punerea în circulaţie a vehiculelor de ocazie cumpărate în alte state membre ale Uniunii Europene, mai arată Curtea.
Taxa de primă înmatriculare a fost instituită în România în vara anului 2008.
Citiţi şi: |
Comunicatul de presă al Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene. |
Prin hotărârea pronunţată joi, Curtea aminteşte că dreptul Uniunii interzice fiecărui stat membru să aplice produselor celorlalte state membre impozite interne mai mari decât cele care se aplică produselor naţionale similare.
Interdicţia vizează garantarea neutralităţii depline a impozitelor interne faţă de concurenţa dintre produsele care se află deja pe piaţa internă şi produsele din import.
Decizia Curţii Europene arată că dreptul Uniunii nu împiedică statele membre să introducă impozite noi.
"Acesta obligă fiecare stat membru să aleagă taxele aplicate autovehiculelor şi să le stabilească regimul astfel încât acestea să nu aibă ca efect favorizarea vânzării vehiculelor de ocazie naţionale şi descurajarea, în acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare", se mai arată în decizia Curţii de Justiţie a Comunităţii Europene.
În comunicat se mai arată că instanţa europeană nu soluţionează litigiul naţional.
"Instanţa naţională are obligaţia de a soluţiona cauza conform deciziei Curţii.
"Această decizie este obligatorie, în egală măsură, pentru celelalte instanţe naţionale care sunt sesizate cu o problemă similară", mai precizeaz[ comunicatul Curţii Europene.
Taxa auto de primă înmatriculare era între 40-30.400 de euro
Taxa auto a crescut cu 45-50% la 1 ianuarie 2011, în funcţie de vechimea şi capacitatea cilindrică a maşinii.
Tot de la începutul anului, aceasta este aplicată şi pentru autovehiculele cu normă de poluare Euro 5, cu o valoare care variază, în funcţie de capacitatea cilindrică, de la 60 de euro la maxim 1200 de euro.
Cuantumul taxei este între 40 de euro pentru o maşină cu motor de 1.100 cmc şi o vechime de doi ani, şi 1.867 euro în cazul unei maşini noi de 4.200 cmc.
Cel mai mare preţ care este plătit pentru înmatricularea unei maşini non-euro cu motor de 3.200 de centimetri cubi, veche de 20 de ani, depăşeşte 30.400 euro.
La motoarele Euro 1 de 3,2 litri, vechi de 18 ani taxa ajunge la aproape 12.700 de euro.
Proprietarii de maşini cu motor Euro 2 de 3,2 litri vechi de 10 ani plătesc peste 19.500 de euro, iar pentru un motor cu aceeaşi capacitate cilindrică, însă de standard Euro 3, cu o vechime de cinci ani, taxa de înmatriculare este de 12.778 euro.
Înmatricularea unei maşini cu o motorizare Euro 4 de 1.400 de cmc veche de un an este taxată cu 787 euro.
Aceeaşi motorizare, dar pentru o maşină veche de trei ani implică plata unei taxe de 651 de euro, faţă de 315 cât este în prezent.
În cazul unei motorizări Euro 4 de 2.000 de cmc cu o vechime de doi ani, taxa este de 2.742 de euro.