Taxa auto încasată ilegal "trebuie restituită prin act normativ"
Guvernul va trebui să adopte un act normativ prin care să restituie taxa auto încasată ilegal, a declarat premierul Victor Ponta.
Articol de Adrian Cristea, 10 August 2012, 11:53
Legea taxei auto, una dintre cele mai controversate din ultimii ani, a suferit numeroase modificări, stârnind diverse reacţii, atât din partea instituţiilor europene, cât şi din ţară.
Guvernul va trebui să adopte un act normativ prin care să restituie taxa auto încasată ilegal, a declarat premierul Victor Ponta.
Premierul a precizat că măsura va elibera instanţele de zecile de mii de procese intentate statului pentru rambursarea banilor.
Prima variantă a taxei auto a fost introdusă în ianuarie 2007.
Maşinile erau taxate atunci în funcţie de vechime şi de norma de poluare.
Două luni mai târziu, Comisia Europeană a cerut insistent României să modifice sistemul de taxare, pe motiv că taxa auto era discriminatorie şi că încălca libera circulaţie a mărfurilor în spaţiul european.
După mai multe modificări şi negocieri cu executivul european, în 2008, la aproape un an şi jumătate de la prima variantă, apare o nouă formulă a taxei auto.
De data aceasta valoarea era micşorată pentru maşinile vechi şi crescută pentru cele noi.
Măsura a nemulţumit evident producătorii de maşini care acuzau că vor scădea vânzările aşa că, spre sfârşitul anului, guvernul i-a scutit de la plată pe cumpărătorii de maşini noi.
S-a triplat în schimb taxa pentru maşinile vechi, de import, redusă cu o treime câteva luni mai târziu.
Urmează alte sesizări ale Comisiei, alte modificări, maşinile noi, scutite anterior, plătesc şi ele taxa, precum şi cele vechi înregistrate în România înainte de 2007, numai că la revânzare.
În 2012, taxa auto a fost redusă, în conformitate cu recomandările europene, iar statul român este obligat să restituie şoferilor diferenţele dintre taxa actuală şi diferitele variante.