Ascultă Radio România Actualitaţi Live

”Suntem o societate bazată pe consum mult, care este de foarte multe ori inutil”

"Apel matinal" - Invitat: Gelu Duminică, sociolog.

”Suntem o societate bazată pe consum mult, care este de foarte multe ori inutil”
Foto: flickr.com

Articol de Florin Lepădatu, 14 Noiembrie 2023, 09:08

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - Realizatori: Daniela Petrican și Cătălin Cîrnu
Realizator - Cătălin Cîrnu: Prietenii noștri matinali știu multe, așa, despre noi, despre cumpărăturile pe care le-am mai făcut pe ici, pe colo. Apropo de frigiderul tău, dar boilerul, tu l-ai prins de Black Friday?
Realizator - Daniela Petrican: Nu, ăla a fost extremă urgență. Nu a trebuit să aștept Black Friday, dar peste 20.000 de nopți de cazare au fost cumpărate de români în weekend-ul prelungit de Black Friday, iar valoarea totală a vacanțelor rezervate a depășit 2,8 milioane de euro, conform datelor centralizate de către un tour operator specializat în destinații estivale autohtone. În weekendul prelungit de Black Friday, discountul maxim acordat a fost de 70%.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Bineînțeles că nu doar vacanțe s-au cumpărat de Black Friday. Despre shopping compulsiv și criză, vorba trupei Taxi, discutăm la "Apel matinal" cu sociologul Gelu Duminică. Bună dimineața!
Gelu Duminică: Bună dimineața!
Realizator - Daniela Petrican: Bună dimineața!
Realizator - Cătălin Cîrnu: Suntem curiosi să știm dacă românul, oricare dintre noi, cumpărăm de Black Friday ca să fim în rând cu lumea, pentru un așa-zis prestigiu social. Dă bine?
Gelu Duminică: Cumpărăm și de asta, dar nu în principal din această cauză sau datorită acestei cauze, ci mai degrabă că, uite, cumpărăm, da. Suntem o societate bazată pe consum mult, care este de foarte multe ori inutil, dar care, uite, se manifestă și în perioada asta. Dar sărbătoarea asta parcă e făcută pentru noi, nu pentru americani, Doamne iartă-mă, că de la cât de tare cumpărăm și cât de tare consumăm, un motiv pentru care poți sau un motiv care vine la pachet cu eventuale solduri, respectiv discounturi, "ce bine e!" Adică, din păcate, suntem o societate care consumă mult, compulsiv, de foarte multe ori de proastă calitate, însă, uite, avem și un middle-class care dorește să se afișeze. Adică avem și ceea ce spuneți dumneavoastră, capital simbolic, e important să-ți cumperi o vacanță în știu eu ce țară exotică, e important să ai nu știu ce frigider de 3.000 euro. E important să ai nu știu ce televizor cu nu știu ce diagonală. Dar pentru că asta te aruncă în ochii celorlalți în sintagma aia din manele: "Dușmanii îmi poartă pică, că n-au valoarea mea". Da, din păcate... Vă aduceţi aminte...
Realizator - Daniela Petrican: Dar, până la urmă, nu putem explica apetitul românilor de a cumpăra orice de Black Friday.
Gelu Duminică: Ba da, putem, putem să explicăm, pentru că suntem o țară în care a lipsit foarte mult și foarte multe, da, pe de o parte. Şi, doi, vă aduceți aminte camera aia de bună, aia pe care o aveau bunicii noștri, în care nu intrau decât când mureau...
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, salonul i se mai spunea.
Gelu Duminică: Salonul, camera aia bună, în care dacă noi, copiii, intram, mamă, ce muștruluială ne luam, pentru că distrugem. Aia era pentru ceilalți, de fapt. Era pentru... să vadă lumea. E..., uite multe lucruri, din păcate, încă în momentul de față sunt tributare acelei idei, respectiv să vadă lumea. Să vadă lumea că am un televizor mai mare, să vadă lumea că am un frigider nou, să vadă lumea că îmi permit, bă. Repet: duşmanii îmi poartă pică, că n-au valoarea mea.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da. De ce cumpărăm uneori, chiar dacă știm că ar putea fi vorba despre reduceri false?
Gelu Duminică: Aici este modul în care noi știm să cumpărăm, pentru că noi nu urmărim produse, nu ne informăm despre ele, da, și suntem foarte creduli, pentru că nu am avut această informație şi această educație. Educație financiară ea se numește, da. Şi noi nu am fost obișnuiţi să ne uităm după astfel de... de a verifica astfel de lucruri. Fake news-ul este destul de prezent în România, Doamne iartă-mă. Doar am rămas /sterili/ pe trei generații după COVID, da, şi a prins chestia asta. Și atunci în momentul în care cineva ne servește o falsă reducere, noi nu mai stăm să o verificăm. Da, din păcate are legătură cu educația. Are legătură cu accesul la informație, pe care îl avem, ăla verificat, la acces la informație verificată. Are legătură și cu analfabetismul funcțional. Are legătură și cu o mulţime lucruri. Dacă vă uitați atent pe produse, care au fost cumpărate, o să vedeţi, de exemplu, că un tip de telefon care costă vreo mie și ceva de euro, în cinci minute au fost vândute 300 de unități, epuizat stocul, ceea ce arată că parte dintre noi, da, se aruncă de fapt în zona asta de capital simbolic. Adică e important să ai telefonul cutare, e important să vadă lumea, bă. Aia face pe om. Vă aduceți aminte acea zicală cu care noi am fost învățaţi? Da', telefonul face pe om, laptopul face pe om. Nu mai poți să ai o chestiune simplă, pentru că eşti sărac și sărăntoc.
Realizator - Daniela Petrican: Dar există o inversare a statutului social al persoanelor care cumpără? Ne referim la faptul că cei cu bani mulți caută chilipiruri, cu toate că își permit să cumpere orice, la orice preț.
Gelu Duminică: Nu. Cei cu bani mulți caută, nu caută chilipiruri. Acei cu bani mulți caută chestii care să arate că au bani mulți, în spațiul românesc. Sunt foarte puțini care, cu bani mulți, sunt foarte atenți la ceea ce cumpără. În general, da, cei cu bani foarte mulți, fiind îmbogățiți în ultima perioadă, doresc să afișeze această zonă de îmbogățire. De asta, spre exemplu, la noi o companie care face gentuțe din alea de lux şi care are un singur magazin într-un hotel din București, în anul 2022, dacă nu mă înșel, a avut vânzări, deci un singur magazin, a avut vânzări de vreo 10 milioane de euro. Acolo, o pereche de papuci costă vreo 700 de lei, ca să înţelegeţi. O pereche de papuci de plastic, din aceia de la Obor, dar branduiţi.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Dar au sigla, da, exact.
Gelu Duminică: Da. Şi atunci, adică cei cu bani mulți de obicei afișează. Repet, la noi suntem într-o zonă de îmbogățire. În Vest, cei cu bani mulți doresc să fie mai discreți. De asta, marile companii, spre exemplu, de fashion mai ales, au produse sunt foarte scumpe, produse de ei, unde logo-ul este foarte mic. Și au produse mult mai ieftine, pentru middle class, unde logo-ul este foarte mare, da, vizibil. Pentru că middle class-ul și îmbogățiții vor să afișeze logo-ul acela. Adică ei nu cumpără doar pentru calitate sau știu eu ce. Ei cumpără și ca lumea să vadă, da, din păcate. Însă, la noi, avem de fapt această sărbătoare, acest eveniment. Este mai degrabă pentru middle class şi upper-middle class și este generat și este îmbrăcat în ceea ce un middle class nou şi un upper-middle class nou poate să co-accepte. Respectiv, vacanțe exotice în Honolulu la prețuri exorbitante, totuşi. Uitați, ca să mai fac o paralelă. A fost târgul de turism în weekend. Cea mai scumpă vacanța a fost de 70.000 de euro. Ghiciţi ce? S-a dat.
Realizator - Daniela Petrican: Păi și afișarea bogăției nu înseamnă că și Fiscul îi vede?
Realizator - Cătălin Cîrnu: Mai ales că vorbim de digitalizare.
Gelu Duminică: Ei, bine, hai, lăsați-ne. Că dacă este să vă luați după ce vedeți pe stradă, știți câte ar trebui să fie controlate de Fisc? Dar aici vorbim de capacitatea statului, dar intrăm într-o altă discuție. Ştiţi, "duşmanii îmi portă pică" nu înseamnă că alţi duşmani nu sunt cu ochii pe mine. Dar aceia care trebuie, îmi poartă pică, bă, și aia e important.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, să ne gândim şi la capra vecinului, nu? În acelaşi registru.
Gelu Duminică: Nu. Capra vecinului e un pic altceva. Adică, dacă vă duceţi la nunţi, la noi și o să vedeți ce spun. Asta cu capitalul simbolic puteţi să faceţi atâtea emisiuni. Şi dacă vă duceți la noi la nunţi, la evenimente, da, o să vedeți că acolo mulți își afișează ținutele. Adică tu nu te duci la evenimentul ăla să te distrezi sau să te simţi, să sprijini familia aceea care abia se întemeiază și te duci, bă, da. Adică eu n-am înțeles niciodată chestia asta. Porți haine de 5.000 euro, dau un exemplu, dai la lăutar 3.000, da, de euro și pui pe masă - exagerez acum - și pui pe masă 200. Adică n-am înțeles niciodată povestea asta. Adică teoretic, la o nuntă noi ne ducem să sprijinim acel cuplu și să ne distrăm. Da, dar în momentul în care cheltuielile colaterale depășesc de cu zece ori ceea ce ajuți oamenii, cu ceea ce ajuți oamenii ăia și ele ești alături, din punctul meu de vedere, motivul pentru care ești la nuntă e cu totul și cu totul altul decât de a sprijini oamenii ăia.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Mai avem însă o curiozitate și căutăm explicații. Tot de Black Friday, de exemplu, în Cluj-Napoca, un oraș cu resurse financiare importante, oamenii au făcut efectiv coadă la o shaorma gratis.
Realizator - Daniela Petrican: Şi noi am râs.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Era cu de toate probabil.
Realizator - Daniela Petrican: Şi noi am râs, că până una, alta, ei râdeau de noi că mai facem aşa ceva.
Gelu Duminică: Ce ne menţine în form e kebabul și shaorma. Adică na, ce să facem? Da, din păcate, suntem o ţară de shaormari, da. Dacă vă uitați la vânzările celor mai mari lanțuri de shaorme din București, o să vă puneți mâinile în cap. 4 milioane de euro, da, cel mai mare, dar cel puțin asta era anul trecut. Da, cel mai mare lanț de shaorma din București. Este o mâncare extrem de populară în România, mai ales în rândul adolescenților și tinerilor. Și dacă e moca, cu plăcere, frate, iată, adică știți cum e, moca îngrașă? Nu, aici are legătura cu totul și cu totul alte lucruri, de la capitalul simbolic, de la modelul cultural, tot ce ni s-a transmis non-genetic, până la starea de pauperizare. Adică, dacă e și stare de pauperizare în sociologie, noi avem un concept care privește cultura sărăciei, care nu are legătură neapărat cu sărăcia fizică, ci are legătură mai degrabă cu un tip de mentalitate. Ei, mentalitatea asta de foști săraci care ne-am ridicat un pic, dar rămâne vreo două generații.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da, e de genul "mănâncă tot din farfurie".
Gelu Duminică: De genul, de genul "alți copii nu au avut ceea ce ai tu, dar ești nerecunoscător", de genul "niciodată să nu refuzi". De gen o mulțime de lucruri, dar sunt o mulțime de lucruri care ne-au fost transmise conștient și inconștient și care, repet, pentru a scăpa de ele avem nevoie de două generații. Așa că evenimente de genul ăsta în care o să vedeți cozi la tigăi, îmbrânceli la discount de orez sau mai știu ce sau uite coadă la shaorma gratis o să mai vedem vreo două-trei generații de acum.
Realizator - Daniela Petrican: Unde mai punem că vin și sărbătorile de iarnă, probabil, cumpărăturile pentru sărbători se înscriu în aceeași frenezie.
Gelu Duminică: Bine, dar de sărbătorile de iarnă, pentru 40% din populație, înseamnă mare depresie, credeți-mă, 40% din populația României trăiește în sărăcie, în risc de deprivare materială severă. Da, ei, pentru ei sărbătorile de iarnă nu e cu "Sărbătorile vin, fii mai bun", ci e cu grija și mai puternică că ai lor copii vor suferi mai mult. Sărbătorile astea înseamnă și o presiune fantastică pe familii, care sunt bombardate de peste tot că trebuie să aibă pe masă de toate, că trebuie să fie mai buni, trebuie să împartă, în condițiile în care ei se chinuie să supraviețuiască. Nu uitați că România are cel mai mare număr de săraci, în condițiile în care oamenii ăia lucrează. Adică cel mai mare număr de salariați care trăiesc în sărăcie. Cu alte cuvinte, munca lor, salariul lor nu îi scoate din sărăcie. Suntem campionii Europei și la lucrul ăsta. Pentru ei, sărbătorile înseamnă mult mai mult și mult altceva decât "Sărbătorile vin, fii mai bun și să avem masa îndestulată".
Realizator - Cătălin Cîrnu: Da. Şi să nu uităm că până la urmă, trăim o perioadă în care consumerismul la nivel global nu doar ca a prins aripi...
Gelu Duminică: Exact.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Se simte foarte, foarte bine.
Gelu Duminică: Exact. Și să credeți, cozi din astea există peste tot. Adică dacă vă uitați, spre exemplu, la imaginile pe care le vedeți în Statele Unite de Black Friday - apropo, la ei urmează Black Friday, la noi nu a fost - o să vedeți că oamenii se așează la rând cu multă vreme înainte. Bine, acolo și discounturile sunt discounturi de multe ori. Și și discounturile sunt pe bune, pentru că statul își face treaba. Adică prieteni de-ai mei au cumpărat un aer condiționat cu vreo trei săptămâni înainte de Black Friday mai ieftin decât de Black Friday, pe aceeași platformă, același aer condiționat. Din păcate. Însă la noi statul nu-și prea face treaba și asta, pentru protecția consumatorului, doarme în papuci de multe ori. Așa că lăsaţi-ne cu ANAF-ul, nu, ANAF-ul e pentru fraieri.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Oricum, e important să fim noi atenți, pentru noi înșine, până la urmă, dacă ţinem la buzunar.
Gelu Duminică: Întotdeauna.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Mulțumim pentru discuție.
Gelu Duminică: Şi eu vă mulţumesc.
Realizator - Cătălin Cîrnu: Şi așteptăm nu doar un Black Friday ca să mai discutăm cu sociologul Gelu Duminică, invitatul de astăzi al "Apelului Matinal".

FOTO: Ceremonii  în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989
România 21 Decembrie 2024, 13:45

FOTO: Ceremonii în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989

Sute de oameni au participat la slujba religioasă de la troița din Piața Universității, în memoria eroilor care s-au jertfit...

FOTO: Ceremonii în memoria eroilor care s-au jertfit pentru libertate în 21 decembrie 1989
Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti
România 21 Decembrie 2024, 11:42

Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti

Rudele eroilor Revoluției române: Uitând istoria negăm sacrificiul oamenilor acestora, negăm toate sacrificiile și toate...

Manifestări dedicate Revoluţiei din decembrie 1989, la Bucureşti
Guvernul României transmite condoleanțe familiilor victimelor atacului din Magdeburg
România 21 Decembrie 2024, 10:22

Guvernul României transmite condoleanțe familiilor victimelor atacului din Magdeburg

Potrivit unor informații neconfirmate oficial, cel puțin 11 persoane ar fi murit, după ce un bărbat a intrat cu o mașină în...

Guvernul României transmite condoleanțe familiilor victimelor atacului din Magdeburg
Slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989
România 21 Decembrie 2024, 09:15

Slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989

În capitală vor avea loc slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989 în Piața Universității și la Monumentul...

Slujbe de pomenire pentru victimele Revoluției din 1989
Ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării
România 21 Decembrie 2024, 09:12

Ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării

În Transilvania și Moldova vor fi precipitații mixte, la munte va ninge, iar în rest vor fi mai ales ploi.

Ploi și ninsori în cea mai mare parte a țării
București: Incendiu puternic la Piața Matache
România 21 Decembrie 2024, 09:10

București: Incendiu puternic la Piața Matache

Nu au fost identificate persoane surprinse de incendiu.

București: Incendiu puternic la Piața Matache
La nivel naţional, peste 20% din medicii de familie au peste 70 de ani
România 20 Decembrie 2024, 19:53

La nivel naţional, peste 20% din medicii de familie au peste 70 de ani

Dacă ei şi-ar încheia activitatea acum, ar lăsa comunităţi întregi complet neacoperite, mai ales în mediul rural.

La nivel naţional, peste 20% din medicii de familie au peste 70 de ani
Trafic deschis pe porţiunea de autostradă A7 dintre Focşani şi Buzău
România 20 Decembrie 2024, 18:47

Trafic deschis pe porţiunea de autostradă A7 dintre Focşani şi Buzău

De vineri se circulă pe autostradă între Buzău și Focșani, după ce a fost inaugurat tronsonul de aproximativ 36 de kilometri...

Trafic deschis pe porţiunea de autostradă A7 dintre Focşani şi Buzău