”Sunt analiști care spun că de șase ori mai mult vor costa taxele de drum pe teritoriul național pentru transportatorii români”
„Apel matinal” - invitat: președintele Federației Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu.
Articol de Florin Lepădatu, 04 Iulie 2023, 09:31
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - „Matinal” - Realizator: Daniela Petrican - Din 2026, proprietarii de autoturisme vor achita rovinieta sau taxa de utilizare a drumurilor publice în funcție de gradul de poluare a mașinii. Noua lege, aprobată cu vot decizional în Camera Deputaților, prevede că rovinieta va fi emisă pentru o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile sau 12 luni. Camioanele de marfă vor plăti un tarif rutier numit toll road, care va fi stabilit în funcție de distanța parcursă pe rețeaua de drumuri naționale. Vehiculele care vor circula fără toll road vor avea obligația de a plăti către Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere un tarif compensatoriu de maximum 1.000 lei dacă se poate stabili distanța parcursă, iar în caz contrar de 2.000 lei. Autovehiculele instituțiilor publice - MAI, MApN, SRI și SPP - dar și cele folosite în transportul public local de persoane și ambulanțele vor fi scutite de plata rovinietei. De scutiri vor beneficia și persoanele cu handicap și însoțitorii lor. Noua schemă de calcul este unul dintre angajamentele asumate de autorități prin Planul Național de Redresare și Reziliență. Cu ce implicații? Discutăm cu invitatul „Apelului Matinal”, Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport. Bună dimineața!
Augustin Hagiu: Bună dimineața!
Realizator: Ce va însemna pentru dumneavoastră, transportatorii, aplicarea prevederilor noii legi?
Augustin Hagiu: În primul și în primul rând, costuri operaționale mai mari; și aici avem două componente: avem investiția în sistemul propriu-zis, în acest sistem care, spre exemplu, în Austria, se numește GO-Box. E o mașinărie, ca să vorbim pe înțelesul tuturor, care înregistrează practic distanța parcursă între două puncte. Deci, va fi, o dată, investiția în acest sistem, și, evident, va fi ulterior o plată mult mai mare, mult mai consistentă. Sunt analiști care spun că de șase ori mai mult vor costa taxele de drum pe teritoriul național pentru transportatorii români. Sunt alții care spun că de opt sau de 10 ori, în funcție practic de numărul de kilometri atinși ca parcurs într-un an de zile. Asta ar fi a doua componentă, pe creșterea de cost operațional. Una inițială, care înseamnă investiția în sistem, și ulterior una în achitarea taxelor aferente acestui număr de kilometri. Dacă discutăm de GO-Box, discutăm de autostrăzi, dar vom plăti în continuare la transportul comercial și vinieta, în forma ei modificată, așa cum va intra în vigoare.
Realizator: Dar sunt justificate toate aceste schimbări?
Augustin Hagiu: Justificate sunt în Austria, sunt în Germania, care nici măcar nu percepea taxe de drum pentru populație, sunt în Elveția, sunt în orice țară, în Spania, în orice țară care a investit consistent în infrastructură...
Realizator: Și unde există un echilibru între costuri și calitatea drumurilor.
Augustin Hagiu: Da, şi unde ar fi de râs să mai vină Hagiu, adică eu în persoană, așa cum din septembrie încerc cu ai noștri, 'ca brazii', de la minister să-i convingă că...
Realizator: Ați avut consultări, așadar?
Augustin Hagiu: ... sigur că da, că în formula de calcul a tarifului trebuie să luăm în calcul pentru România, și poate nu doar pentru România, și pentru Bulgaria, dar, mă rog, bulgarii treaba lor cum își gestionează legislația specifică, să luăm în calcul un factor extrem de important, și anume timpul. În cât timp parcurg aceeași distanță pe o bucată de autostradă, pe o porțiune de autostradă în România, în raport cu aceeași porțiune de autostradă în Austria, de ce nu. De ce spun asta? Pentru că nu doar câți kilometri parcurg este esențial, cel puțin pentru transportatori, în transportul comercial, ci și în cât timp parcurg acea distanță. Cu alte cuvinte, să introducem în toată această teză, toată această dezbatere și mai ales în formula de calcul, ideea de viteză comercială, extrem de importantă atunci când discutăm de mișcarea mărfurilor și/sau a bunurilor, respectiv și/sau a pasagerilor, adică de tot ceea ce înseamnă transport comercial. Este esențială viteza comercială, pentru că un vehicul de transport comercial trebuie să învârtă roata, așa cum se întâmplă și în aviație, așa cum se întâmplă în toate sectoarele din transporturi. Mobilitatea este extrem de importantă și ea trebuie să fie perpetuă sau aproape continuă, dacă se poate. Or, degeaba am eu aceeași taxă ca în Europa și plătesc pentru 100 km, la fel ca în orice altă țară europeană, dacă aceşti 100 km îi parcurg cu un transport comercial în, nu știu, o oră şi 40 de minute, sau poate chiar două ore, în condițiile în care în orice altă țară unde se plătește la fel parcurg acea distanță într-o oră, să spunem, sau o oră şi 10 minute? Cine îmi acoperă mie acea diferență? Același tip de autostradă, spun. Cam aşa se pune problema. Din ceea ce înseamnă poluarea acum, care afectează și utilizatorul, persoană fizică...
Realizator: Da, exact asta voiam să vă întreb: cât de mult vor fi afectați și proprietarii de autoturisme?
Augustin Hagiu: Foarte mult, în condiţiile în care, iarăşi, dacă ne raportăm la puterea economică a unui cetățean român, la puterea financiară a unui cetățean român de a cumpăra un vehicul, de a investi într-un vehicul la un ciclu de, nu ştiu, nemţii au un ciclu de cinci-şase ani de zile, dau mașina mai veche și-și cumpără alta nouă, dar haideți să ne uităm la rata dobânzilor acolo. Ne uităm la comisioanele și la ratele utilizate de companiile de leasing, atunci când este vorba despre o mașină. Nu avem aceste posibilități, toate ratele și comisioanele la noi - și pentru transportatori, dar și pentru persoanele fizice - sunt de două ori mai mari, cel puțin, decât în întreaga Europă. Și, atunci, cum să mă compar eu cu cei din Uniunea Europeană din vestul Europei şi să-mi permit să-i spun cetățeanului român 'cumpără-ți o mașină mai bună, mai nouă şi vei profita de nişte taxe mai mici', atâta timp cât știu că nu se poate întâmpla acest lucru, din cauza sărăciei, din cauza lipsurilor şi, iată, și din cauza faptului că suntem nedreptățiți, atât din perspectiva speţelor bancare, cât și din perspectiva spețelor percepute la leasing. Deci nu avem posibilități ca, în întreaga Europă, să cumpărăm vehiculele în condiții decente, vehicule noi în condiții decente.
Realizator: Da, la noi se vor regăsi aceste costuri, cu siguranță, în valoarea produselor, în tarifele de transport, dar contractele și clienții vor fi vizați direct?
Augustin Hagiu: De data aceasta nu mai pot fi ocoliţi, pentru că fluctuație de motorină, spre exemplu, că s-a tot discutat anii ăștia de fluctuație de motorină și modul în care impactează produsele la raft sau serviciile prestate în final de către prestatorii de servicii, fluctuațiile de motorină erau greu de previzionat, greu de estimat; și evident că era foarte greu ca în funcție de aceste fluctuații să tot negociezi și să renegociezi contractul cu clientul tău de transport. În situația aceasta, în care se știe clar că există o dată stabilită la care anumite tarife vor intra în vigoare, atât transportatorul, cât și clientul contractual, care poate lucrează de mai mult timp, cunoscând o medie a kilometrilor parcurşi într-un an, sunt cu siguranță în stare să calculeze, cu mare acuratețe, care va fi impactul în tarifele prestate de către transportator, care va fi impactul per prestaţie, per contract, şi, ulterior, aceşti beneficiari de transport cu siguranţă vor transfera acest impact financiar către produsele sau serviciile pe care le oferă în final către consumatori.
Realizator: Dar sunt luate în calcul de către transportatori și proteste, după această nouă lege?
Augustin Hagiu: Au fost colegi din patronat care au vorbit despre acest aspect, și anume că s-ar impune proteste. Dezamăgirea mea este mare legată de acest aspect, pentru că nu se întâmplă, se spune, se cere, dar nu se întâmplă. Știți cum este cu vulpea și cu lupul, 'vine lupul, vine lupul'. Așa e și cu transportatorii; nu se știe când vine lupul, lupul ar fi trebuit să vină de mult, când va veni, probabil ne va surprinde pe toți. Protestele transporturilor oricum nu mai pot avea aceeași culoare și aceeași formă pe care au avut-o, spun culoare, mă rog, nuanţă, referindu-mă, aşa, metaforic la nuanţe, cum au avut în trecut, deoarece sunt foarte multe limitări. De exemplu, noi, în Piața Victoriei, cu vehicule comerciale nu mai putem să defilăm cum o făceam pe vremuri, prin 2005-2010, poate chiar 2017. Nu se mai poate.
Realizator: Domnule Hagiu, am primit o întrebare de la un ascultător. Vă întreabă: apicultorii cum vor plăti rovinieta?
Augustin Hagiu: Ca şi până acum. Din ce știu eu, ca și până acum. Ştiu la ce se referă. Apicultorii îşi deplasează acele vagoane, să le numim, cu stupi. Unele sunt pe roți, altele sunt pe platforme, mă rog, e mai complicat. Nu sunt exceptați, ei vor plăti. Vor plăti dacă sunt autoutilitare încadrate la autoutilitare sau la autovehicule, practic vor plăti ca orice autovehicul, dacă sunt stil remorcă sau semiremorcă vor plăti pentru ansamblul respectiv în momentul în care se vor afla în deplasare şi, probabil, vor căuta să beneficieze de acea plată fie pe o zi, fie pe timp limitat. Pentru că nu cred că este un apicultor care a plătit pentru un an de zile ca să beneficieze de vinieta în forma actuală, că nu prea face sens, nu prea își are sensul. Ce este important de spus, că discrepanțele între valoarea pe o zi la plata pe un an raportat valorii pe o zi, la plata pe o lună nu vor mai fi atât de mari.
Realizator: Vă mulțumim mult de tot pentru toate aceste precizări și pentru prezența la Radio România Actualități.
Augustin Hagiu: Mulțumesc și eu.
Realizator: Invitatul "Apelului matinal" a fost Augustin Hagiu, președintele Federației Operatorilor Români de Transport.