Studiu CJI: Elevii de liceu și cei din gimnaziu petrec pe TikTok mai multe ore pe zi
Concluziile studiului realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent arată că tinerii pot deveni ușor victime ale dezinformării.
Articol de Radiojurnal, 04 Februarie 2025, 15:10
O treime dintre elevii de liceu și aproape un sfert dintre cei de gimnaziu petrec pe TikTok mai mult de 5 ore/zi.
Un studiu realizat de Centrul pentru Jurnalism Independent mai arată că rar elevii se informează din presă, dar și că șase din 10 elevi de liceu cred că o informație este adevărată dacă le confirmă ceea ce știau deja.
Concluziile arată că tinerii pot deveni ușor victime ale dezinformării, a explicat pentru Radio România Târgu Mureș reprezentantul Centrului pentru Jurnalism Independent, Bianca Rus.
Bianca Rus: Dacă ne uităm la modul în care verifică informația, vedem că se bazează foarte mult pe ceea ce ei percep a fi verificarea sursei, însă nu se uită să vadă dacă nu cumva acele surse sunt legate între ele, dacă nu cumva fac trimitere între ele, nu se uită să evalueze un pic credibilitatea surselor respective și atunci, din nou, se vulnerabilizează.
Mediul online îi poate influența negativ pe tineri, care pot răspunde unor provocări cu risc serios pentru sănătatea și viața lor și a celorlalți, spune purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean Mureș, Alexandra Luca.
Alexandra Luca: Înainte de a participa la o provocare, este important să se întrebe dacă este sigură și dacă există consecințe negative în acest sens. Siguranța online nu înseamnă doar evitarea conținutului periculos, ci și dezvoltarea unei gândiri critice. Fiecare utilizator trebuie să fie conștient că alegerile făcute în mediul online pot avea efecte ireversibile în viața reală.”
Preferința copiilor pentru mediul online are urmări și în nivelul lor de educație. Unii dintre ei au dificultăți în a înțelege un text sau în a se exprima, spune Antoniu Berar, inspector şcolar.
Antoniu Berar: Foarte mulți copii citesc foarte puțin, de fapt și lucrul acesta se observă la ore, când cel puțin eu, un profesor de istorie, îi pun să citească pasaje dintr-o lecție sau dintr-un document istoric, au probleme în a citi. Văd elevi de clasa a XII-a care întâmpină greutăți în a înțelege textul, de a-l comenta, de a argumenta anumite cerințe.
Studiul mai arată că cele mai interesante subiecte pentru elevi sunt legate de modă și distrație de pe rețelele sociale, influencerii și comunitățile online. Adolescenții spune că cel mai puțin se informează despre politica internă și externă.