Strategia naţională pentru export 2010-2014
Strategia naţională pentru export 2010-2014 este concentrată numai pe 8 sectoare în loc de 16 cât erau în strategia anterioară, tocmai pentru a se sprijini mai eficient domeniile care dau rezultate.
Articol de Iulian Olescu, 08 Noiembrie 2010, 16:11
Strategia naţională pentru export 2010-2014 este concentrată numai pe 8 sectoare în loc de 16 cât erau în strategia anterioară, tocmai pentru a se sprijini mai eficient domeniile care dau rezultate.
Accentul este pus pe inovare, cercetare dar şi, ca o noutate, pe importanţa design-ului produselor. Alte concepte promovate în cadrul strategiei sunt cluster-ele de export, adică asocieri ale exportatorilor, văzute că soluţie pentru a rezista competiţiei internaţionale, apoi incubatoarele de export, dar şi centrele de promovare la nivel regional.
Un alt element luat în calcul este reprezentat de agricultura ecologică, produsele de acest tip fiind foarte căutate pe plan extern. Strategia se doreşte a fi un sprijin pentru firmele cu activitate de export.
"Nu e uşor. Sunt ani grei. Este o concurenţă teribilă după criză, ca şi după cutremur. Unii se refac mai repede, alţii se refac mai încet. Depinde de noi dacă vom reuşi să ne ridicăm la nivelul concurenţei care urmează. Ori această strategie îmi doresc să cred că va fi percepută de către toţi oamenii de afaceri ca un ghid, ca un îndrumar şi, dacă vreţi, ca un abecedar. Şi fiecare Consiliu de Administraţie, fiecare investitor, când e să ia o hotărâre dacă vrea să devină exportator, sau dacă este exportator şi îşi doreşte să se dezvolte, să ţină cont de această strategie" a declarat secretarul general al Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Importatorilor din România(ANEIR), Mihai Ionescu.
Secretarul de stat în Ministerul Economiei, Karoly Borbely, a precizat că exportul este unul dintre puţinele sectoare care au marcat creşteri în această perioadă de criză, înregistrând un plus de 24,8% în prima parte a acestui an faţă de perioada similară din 2009. El a mai spus că strategia naţională de export vizează extinderea către ţări cum ar fi China, Rusia, Brazilia sau India şi păstrează accentul pe domeniile care au performat şi până acum.
"Pentru anul viitor unul dintre principalele obiective ale acestei strategii este de a continuă să susţinem acele sectoare care şi anul acesta ne-au adus rezultatele foarte bune şi anume: construcţia de maşini şi echipamente, agricultura, produsele care vin din domeniul IT şi, nu în ultimul rând, turismul. În cadrul strategiei de export acestea sunt sectoarele strategice, asta neînsemnând că nu susţinem şi restul sectoarelor. Numai că acestea sunt cele care sunt foarte importante" a declarat Karoly Borbely.
Mai trebuie spus că secretarul general al ANEIR, Mihai Ionescu, apreciază că dacă ancora reprezentată de stabilitatea cursului de schimb va acţiona şi în continuare în 2011 s-ar putea înregistra cel mai bun an al exporturilor româneşti.