Statul încurajează, prin programele Rabla, achiziția de mașini noi
Statul încurajează, prin programele Rabla, achiziția de mașini noi, dar nu ia măsuri să restricționeze cumpărarea de vehicule vechi și poluante din afara țării.
Articol de Roman Muşat, 11 Octombrie 2021, 13:50
Realizator: Cristian Bâcâin - Producția națională de autoturisme a ajuns la peste 300.000 de unități în primele nouă luni ale anului, arată datele publicate astăzi de Asociația Constructorilor de la noi. Nu toată lumea are, însă, bani de o mașină nouă și de aceea tot atâtea vehicule vechi poluante, în stare tehnică precară, au intrat în țară în aceeași perioadă. Roman Mușat compară acum, în Radiojurnal, cele două seturi de date.
Reporter: Producția de autoturisme în România a depășit din ianuarie până în septembrie 315.000 de unități, din care peste 194.000 asamblate de Dacia Pitești și aproape 121.000 de Ford Craiova. Luna trecută au fost construite în jur de 29.000 de mașini, un număr, este adevărat, de aproape pe două ori mai mic decât cel înregistrat în septembrie anul trecut, dar scăderea a fost cauzată de lipsa semiconductorilor, fenomen care afectează întreagă industrie auto mondială. Activitatea la Dacia s-a oprit de două ori luna trecută din acest motiv. Șoferii români nu renunță în schimb la importul mașinilor la mâna a doua. Statisticile oficiale arată că în primele nouă luni ale anului au fost înscrise în circulație 305.000 de autovehicule, media lor de vârstă este de 12 ani, mașinile poluează și au un rulaj semnificativ, unele au fost implicate în accidente cu daune care au afectat structura de rezistență, chiar daune totale. Astfel, la fiecare mașină nou cumpărată alte patru la mâna a doua intră în țară. Practic, pe de-o parte, statul încurajează și finanțează prin programele Rabla Clasic și Rabla Plus achiziția de mașini noi, dar își sabotează singur eforturile pentru că nu ia măsuri să restricționeze cumpărarea de vehicule vechi și poluante din afara țării.