Stațiile GPL „nu au ce căuta între blocuri”
Interviu cu prefectul Capitalei, Rareş Hopincă.
Articol de Mihaela Ştefan, 01 Septembrie 2023, 16:12
Emisiunea: "Reporterii actualităţii" - Realizator: Mihaela Ştefan - Până în prezent s-au făcut peste o sută de controale la stațiile de GPL din Capitală, în Sectoarele 2, 3, 4 și 5, după tragedia de la Crevedia. Ce anume s-a descoperit, aflăm chiar acum, în direct, de la prefectul Capitalei, domnul Rareș Hopincă. Bună ziua și bine ați venit!
Rareş Hopincă: Bună ziua! Vă mulțumesc pentru invitație. Între timp, s-au făcut 152 de controale, pentru că am primit și centralizat și controalele de la nivelul Sectorului 6. Iar concluziile aș spune că sunt, pe de o parte, îngrijorătoare, pentru că sunt foarte multe stații de distribuție a carburantului care nu respectă condițiile legale de a funcționa. Pe de altă parte, însă, trebuie să vorbim și despre faptul că nu s-au găsit situații extrem de grave tehnice, la fața locului, care să reclame o intervenție imediat din partea instituțiilor statului.
Realizator: Spuneați puțin mai devreme că s-au găsit foarte multe stații care nu respectau standardele pentru a funcționa. Cum de au reușit să funcționeze până acum?
Rareş Hopincă: Asta este o întrebare foarte bună, la care vor trebui să răspund inclusiv procurorii în cadrul unor anchete penale, pentru că și Instituția Prefectului și alte instituții, în momentul în care vom constata încălcări flagrante ale legii, vom face plângeri penale.
Realizator: Spuneți de 152 de controale, ca să înțelegem exact situația, cam câte stații GPL sunt în Capitală și cam pe unde sunt situate majoritatea?
Rareş Hopincă: Noi am verificat toate stațiile de distribuție a carburantului de pe raza municipiului București - și GPL, dar și acele benzinării clasice, care comercializează benzină și motorină. Dacă ne referim la instalații GPL, pe raza municipiului București sunt inventariate de către instituțiile responsabile ale statului, adică, CNCIR, din subordinea Ministerului Economiei, 114 instalații, dar în total avem 372 de astfel de facilități de distribuire a carburanților. Diferența este dată de stațiile PECO așa-zis clasice.
Realizator: Ce măsuri se pot lua pentru a proteja bucureștenii de riscuri, nu știu, similare tragediei de la Crevedia? M-am uitat și eu, într-adevăr, aceste stații, atât cele GPL, cât și benzinăriile, trebuie să respecte anumite distanțe față de blocuri de locuințe, de învățământ ș.a.m.d., grădinițe, e vorba de 40 m, de 20m, adică, mai nimic. Ce putem face pentru a putea fi în siguranță?
Rareş Hopincă: Putem face controale și putem să ne asigurăm că aceste instalații funcționează legal și sunt verificate periodic, așa cum trebuie să fie verificate conform legii și, mai ales, trebuie să ne asigurăm că nu se vor face tot felul de improvizații în aceste stații, nu se va face transfer artizanal nelegal de combustibil între rezervoare ș.a.m.d. Eu aș spune că această acțiune de control este extrem de binevenită, pentru că toată lumea trebuie să conștientizeze că aceste stații, dacă nu sunt administrate corect și legal, pot reprezenta un pericol.
Realizator: Și pentru că spuneați de legal, o chestiune foarte importantă, aveți pârghiile legale, pentru că știm că sunt multe autorități cu atribuții de control. Prefectura cum stă la acest capitol?
Rareş Hopincă: Prefectura nu este organ de control, prefectura are rol de coordonator al instituțiilor de control, în acest caz, prin ordinul ministrului de interne, dar avem instituții care controlează și au pârghii de a amenda, de a suspenda activitatea ș.a.m.d. O lacună legislativă există într-adevăr, în dreptul autorizațiilor de construire. Spre exemplu, dacă avem astfel de stații GPL edificate fără autorizație de construire, o primărie nu o poate închide imediat, pentru că trebuie să meargă pe calea instanței, trebuie să dea în judecată acel proprietar și tot procesul poate să dureze, poate și 3 ani de zile, timp în care acea stație funcționează legal, până la decizia de desființare a unei instanțe. Aici avem nevoie de o modificare legislativă care să faciliteze neutralizarea imediată a unei stații edificate fără autorizație de construire.
Realizator: Domnule prefect, am auzit în ultimele zile foarte mulți oameni care spuneau că aceste stații GPL sau chiar benzinăriile nu ar trebui totuși să fie în mijlocul orașului, că s-ar putea găsi cumva o variantă undeva la periferie. Ar putea sta în picioare un astfel de scenariu? Sau e foarte complicată chestiunea?
Rareş Hopincă: Și eu mă număr printre acele persoane care consideră că stațiile GPL nu au ce căuta în aglomerările urbane. În zonele urbane foarte dense consider că ar trebui să facem mai mult loc pentru spațiul verde și aceste facilități să le mutăm nu neapărat către periferie, dar nu ar trebui să se găsească între blocuri. Și aici avem două mijloace de acțiune, pe de o parte, să punem în aplicare acele distanțe, care se găsesc și în legislația actuală, pe de altă parte, să analizăm dacă în anumite zone ar trebui să mărim acele distanțe, astfel încât o astfel de stație să fie obligată să se mute undeva într-o zonă mai puțin densă din punct de vedere urbanistic.
Realizator: Pe de altă parte, am înțeles că zilele acestea s-au înmulțit sesizările venite de la cetățenii din Capitală. Oamenii s-au speriat. Cine le vine în întâmpinarea acestor sesizări și ce se întâmplă mai departe?
Rareş Hopincă: Așa este, au existat în ultimele zile, pornind de la incidentul de la Cremedia, mai multe sesizări din partea cetățenilor. Și aceste sesizări au fost tratate cu prioritate de către echipele mixte, deci, fiecare sesizare a fost tratată în parte - și ISCIR-ul, ISU, ITM-ul, Garda de Mediu și restul instituțiilor din echipele mixte de control s-au ocupat cu o prioritate de aceste sesizări.