Sloiurile de pe Dunăre încep să fie deversate în mare
Navele Perseus, Hercules şi Gheorghieni şi nava militară Grozavu sparg podul de gheaţă aflat în zona Isaccea.
Articol de Maria Măndiţă, Galaţi, 06 Martie 2012, 08:08
După ce, în ultimele zile, nivelul Dunării a crescut constant, îngrijorând autorităţile locale, în această dimineaţă s-a înregistrat pentru prima oară un nivel în scădere faţă de ziua de luni.
Nivelul Dunării la Galaţi măsurat marţi dimineaţă este de 487 de cm, cu 4 cm mai puţin decât luni.
Cota de atenţie a Dunării la Galaţi, de 560 de cm, nu a fost atinsă.
Scăderea nivelului Dunării este datorată atât frigului, însă indică şi faptul că sloiurile de gheaţă nu sunt blocate fiind deversate către mare pe canalele Sulina şi Chilia, unde sloiurile curg în proporţie de 35% şi, respectiv 25%.
În continuare navele Perseus, Hercules şi Gheorghieni şi nava militară Grozavu sparg podul de gheaţă aflat în zona Isaccea, astfel încât sloiurile acumulate în aval de Galaţi, în dreptul Şantierului Naval Damen, să poată fi deversate, în drumul lor către mare.--fb1
Şi pe zona cuprinsă între Galaţi şi Brăila se acţionează cu 7 nave ale agenţilor economici din zonă, pentru mărunţirea gheţii.
Rezultatul este că în zona punctului de trecere a Dunării cu bacul de pe malul gălăţean pe cel tulcean nu mai curg sloiuri atât de mari încât să pună în pericol transbordarea.
Ca atare, bacurile şi-au reluat de două zile cursele, inclusiv pentru autovehicule, activitate care a fost suspendată în ultima lună.
Spre Insula Mare a Brăilei trec doar bacurile cu echipamente tehnice, iar pe faleza Dunării, zeci de nave acostate la mal au suferit distrugeri, în timp ce alte ambarcaţiuni au fost scufundate.
Din cauza sloiurilor acumulate în aval de Galaţi, activitatea economică din port este blocată.
Combinatul siderurgic Arcelor Mittal şi-a exprimat public îngrijorarea faţă de dificultatea cu care autorităţile intervin în spargerea sloiurilor.
Din cauza căilor navigabile impracticabile, combinatul a optat pentru căile feroviare pentru aducerea materiilor prime şi încărcarea produselor finite, însă varianta implică mult mai mari costuri.
Ca atare, combinatul înregistrează o scădere a producţiei şi ca atare, a exporturilor.
Şi Şantierul Naval este afectat, amânând pentru a 3-a oară în decurs de o lună lansarea la apă a unei nave ce este destinată Ministerului Agriculturii şi Pescuitului din Angola.
Măsuri de prevenire a poluării la Călăraşi
La Călăraşi continuă astăzi transbordarea carburanţilor de pe o barjă care a eşuat pe malul Dunării, din cauza sloiurilor de gheaţă. Barja aparţine vasului "Attila", sub pavilion Republica Moldova şi are la bord 1.100 tone de gazolină.
Transferarea gazolinei a început încă de ieri şi până acum nu au fost probleme. Încărcarea în şlep se face cu ajutorul unei pompe de capacitate mică şi din această cauză operaţiunea durează două zile.
Potrivit şefului Gărzii de Mediu, Rareş Ionescu, citat de corespondentul nostru Daniela Mihalache, de jur împrejurul barjei au fost puşi saci absorbanţi pentru a preîntâmpina o eventuală scurgere a gazolinei. După ce barja va fi golită, aceasta va fi trasă pe apă şi apoi reîncărcată, astfel încât convoiul "Attila", cu cele trei barje, să-şi poată continua drumul.