Sistemul căilor ferate din România-recorduri negative europene
România are printre cele mai ridicate grade de ineficiență în utilizarea sistemului de căi ferate și deține recordul negativ în Uniunea Europeană în privința investigațiilor derulate ca urmare a accidentelor în acest domeniu.
Articol de Bogdan Isopescu, 11 Decembrie 2023, 13:47
România are printre cele mai ridicate grade de ineficiență în utilizarea
sistemului de căi ferate și deține recordul negativ în Uniunea Europeană în
privința investigațiilor derulate ca urmare a accidentelor în acest domeniu.
De asemenea țara noastră deține recordul negativ în privința punctualității orarului
trenurilor de pasageri dar și în privința vitezei de deplasare a trenurilor de marfă.
Pentru prima dată aceste informații pot fi evidențiate după ce Agenția Europeană
pentru Căi Ferate a întocmit o bază de date comună pentru toate statele Uniunii.
Intenția este nu doar de a evidenția diferențele între statele membre ci și de a
crește gradul de conectivitate între sistemele de căi ferate ale statelor europene.
Acest tip de transport este considerat a fi cel mai puțin poluant iar Comisia
Europeană vrea să impulsioneze atât investițiile cât și utilizarea lui. Bogdan
Isopescu are detalii:
România deține 10.600 de kilometri de căi ferate, puțin față de state
similare ca suprafață, cum ar fi Polonia sau Italia care au dublu, sau față de liderul
european Danemarca, unde avem aproape de 4 ori mai mulți kilometri de căi
ferate.
Din cei 10.600 de Kilometri, doar 38 la sută sunt electrificați în condițiile în
care media europeană este de 50 de procente iar state precum Belgia au circa 90
de procente electrificați. Țara noastră nu are nici un kilometru de linie de mare
viteză însă nu suntem un caz unic pentru că în această situație sunt alte 11 state
membre.
Când vine vorba de punctualitatea cu care sosesc trenurile de călători locale
și regionale, România este pe ultimul loc, cu aproape 30 la sută întârzieri. Iar la
capitolul trenuri de marfă autohtone deținem un alt record negativ: viteza medie
cea mai mică din Uniunea Europeană: sub 20 de kilometri pe oră.
Însă când vine vorba de personalul angajat în domeniul gestionării căilor
ferate, România deține locul 5, cu peste 23 de mii de persoane, peste media
europeană.
La capitolul accidente semnificative suntem pe locul 4, cu 115 cazuri în
ultimii 12 ani, cu 82 de incidente fatale, adică locul trei, însă fără nici un caz de
coliziune și doar 2 deraieri. În urma acestor incidente au fost deschise 18
investigații de amploare, cele mai multe din Uniunea Europeană.
Starea căilor ferate din România poate fi observată și din compararea
fondurilor alocate pentru întreținere sau modernizare. Aici Agenția Europeană pentru Căi Ferate a obținut date doar pentru anul 2016: România a alocat doar 122 de milioane de euro pentru întreținere, locul 18 în Uniunea Europeană, 206 milioane de euro pentru modernizări și nici un euro pentru înlocuiri de linii.
La capitolul locomotive România deține mai multe unități diesel, adică
poluante, în speță 1263, față de locomotivele electrice care au un total de 904
unități. Cele mai multe au fost achiziționate în anii 70.