Sidex Galaţi va fi scos la vânzare
ArcelorMittal a primit aprobarea Comisiei Europene de a cumpăra oţelăria de la Ilva din Italia, în schimbul cedării mai multor capacităţi de producţie din Europa, inclusiv Sidex
Articol de Maria Măndiţă, Galaţi, 08 Mai 2018, 03:16
Gălăţenii speră în continuare în viitorul combinatului, dar deocamdată trebuie să aştepte cumpărători. Cert e că impactul asupra oraşului va fi semnificativ. Nu trebuie omis nici faptul că la Galaţi e cel mai mare combinat siderurgic din România, cu o producţie medie de circa două milioane de tone de oţel pe an.
Promisiunile Comisiei Europene legate de viitorul cumpărător al combinatului, care va trebui să nu scadă producţia de oţel şi în niciun caz să nu închidă unitatea de la Galaţi, nu spulberă îngrijorările sindicatelor din combinat. Romică Gârneaţă, lider Cartel Alfa, filiala Galaţi, estimează că o eventuală închidere a combinatului ar însemna desfiinţarea a circa 10.000 de locuri de muncă.
Romică Gârneaţă: "Încă avem îngrijorarea că ne aducem aminte de cazul Mecel, când s-au vândut cinci combinate pe 35 de euro şi au ajuns la fier vechi.
Sindicatele au făcut şi fac în continuare toate eforturile ca şi Comisia Europeană împreună cu autorităţile române să aibă grijă de acest combinat, care e unul dintre pilonii principali ai economiei româneşti. Distrugerea lui va lăsa o urmă greu de recuperat atât în Galaţi, cât şi în regiune".
Există însă şi gălăţeni optimişti, mai ales atunci când se referă la posibila cumpărare a combinatului de la Galaţi de către firma italiană Marcegaglia, o informaţie neconfirmată oficial: "Eu cred că Marcegaglia ar fi interesaţi, ţinând cont că prin preluarea Ilva de ArcelorMittal, ei nu prea mai au loc pe piaţa din Italia, şi dacă vor să rămână pe piaţa comună, că sunt italieni, ar trebui să preia ceva, un portofoliu de clienţi pe o anumită zonă. Pe lângă Galaţi, la ArcelorMittal ar mai rămâne o mică făbricuţă în Spania, care face tablă groasă, şi nu aceeaşi tipologie de la Galaţi. Deci, cine vine ar trebui să tragă tare pe zona de construcţii navale".
În 2001, înainte de privatizarea combinatului, funcţionau şase furnale şi lucrau peste 27.000 de oameni. Acum funcţionează un singur furnal şi mai lucrează aproximativ 7.000 de muncitori, de aceea pe stradă părerile sunt împărţite dacă vânzarea combinatului va fi sau nu un lucru rău pentru economia locală : "Nu ar însemna chiar închiderea lui dacă îl cumpără cineva să îl pună pe picioare. Sunt optimistă. Nu cred că o să îl desfiinţeze aşa uşor. : Am înţeles că italienii vor acum să îl ia. De ce o fi aşa dat, din colo în colo, nu am înţeles. Din şase - şapte furnale, câte au fost, am înţeles că mai merge unul. Nu ştiu, pentru mine este foarte dureros".