SENAT: Dezbateri privind practicile comerciale ale marilor retaileri față de producătorii români
Discuţiile au pornit de la acuzaţiile unor firme româneşti că produsele lor au fost scoase din ofertă în mod nejustificat.
Articol de Iulian Olescu, 29 Mai 2024, 17:56
Problemele semnalate de producătorii români privind prezenţa unor alimente pe rafturile marilor magazine sunt punctuale şi nu trebuie generalizate, afirmă reprezentantul marilor reţele comerciale, în cadrul unei dezbateri organizate de Comisia economică din Senat.
Discuţiile au pornit de la acuzaţiile unor firme româneşti că produsele lor au fost scoase din ofertă în mod nejustificat.
Ei au susţinut la întâlnirea de astăzi că producătorii români din domeniul alimentar sunt descurajaţi, contractele sunt denunţate unilateral sau sunt obligaţi să reducă preţurile, astfel încât magazinele să poată menţine adaosurile comerciale ridicate.
Preşedintele Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale din Romania, George Bădescu, spune însă că nu este în interesul lor să nu ofere produsele căutate de clienţi.
George Bădescu: Nu vrem să trecem cu vederea acestei situații, ele, să știți că nu sunt chiar atât de noi. Cred că aici trebuie să facem și o mică distincție. Unele probleme sunt legate, poate, de aspectele comerciale, de capacitate, de logistică și în general de aspecte de genul ăsta. Altele, după părerea noastră, sunt unele punctuale. Adică relația comercială a mers bine cu cinci retaileri și n-a mers bine cu unu. Deci probabil că acolo, ca și în viață, este o situație particulară. Cert este că avem de lucru în continuare și probabil asta e una, temele care rămân în continuare să lucrăm și cu domnii senatori, dar și interior, ca să spun așa. Pot fi diferențe, că fiecare rețea are propria politică comercială, în sensul în care depinde și de format, unele mai mici, mai mari, hipermarket-uri, supermarket-uri, depinde și sezonalitate, deci în anumite perioade ale anului poate unele produse românești acum să fie predominante, însă acesta este obiectivul, și anume ca să fie majoritar, e la raft. Și acest lucru are o explicație simplă: consumatorul le cere. Într-adevăr, există oferte concurențiale poate și de pe alte piețe, și aici cred că trebuie lucrat puțin, pentru că, într-adevăr, asocierea asta care există, poate, pe alte piețe, reușește uneori să aducă în față niște costuri de producție mai mici. În final, consumatorul este cel care decide, consumatorul este cel la care ne raportăm.
În ceea privește intenția autorităților de a limita adaosul comercial la toate produsele românești la 20% pe întreg lanțul comercial, George Bădescu a precizat că așteaptă un studiu de impact și prezentarea scopului urmărit prin introducerea unei astfel de reguli.