Semnale de alarmă referitoare la prezenţa copiilor pe internet
Organizaţia "Salvaţi Copiii" avertizează părinţii asupra responsabilităţii lor privind activitatea copiilor pe internet. Prin serviciul Helpline, organizaţia oferă părinţilor consiliere telefonică sau prin chat.
Articol de Ionuţ Dragu, 26 Mai 2011, 14:08
Organizaţia Salvaţi Copiii România, coordonator al unui serviciu gratuit de informare privind utilizarea în siguranţă a internetului de către copii, avertizează părinţii asupra responsabilităţii lor privind activitatea copiilor pe internet.
Având în vedere cazul recent al dispariţiei celor două fetiţe din Constanţa care comunicau cu mai mulţi prieteni prin intermediul reţelei de socializare Facebook, organizaţia sesizează riscurile din mediul on line, precum ameninţarea, racolarea, exploatarea sexuală, furtul de date sau abuzul emoţional.
Părinţii celor două fete din Constanţa, de 11 şi 13 ani, care au dispărut, au declarat că aflaseră de faptul că fetele aveau în lista lor de prieteni persoane considerate de copii "de încredere".
Plecând de la această situaţie, poliţiştii au folosit în ancheta lor inclusiv informaţii de pe conturile de Facebook ale celor două fete care conţineau mesaje cu persoane suspectate că s-au aflat la originea fugii lor de acasă.
Din fericire, fetele au fost găsite de poliţişti după trei zile de căutări, înainte ca întâlnirile planificate pe Facebook să se producă.
Organizaţia subliniază că drama celor două familii este un semnal de alarmă pentru toţi ceilalţi părinţi a căror atitudine de indiferenţă faţă de activitatea online a copiilor lor poate avea consecinţe nedorite pentru viaţa şi educaţia acestora.
Pentru a preîntâmpina situaţiile de acest fel organizaţia Salvaţi Copiii coordonează, prin programul "Safer Internet", finanţat de Comisia Europeană, un serviciu naţional de informare şi consiliere, gratuit şi care se adresează cu prioritate copiilor, părinţilor şi cadrelor didactice.
Soluţiile prezentate pe siteul www.sigur.info sunt de consiliere telefonică sau prin chat şi asigură o informare generală sau specifică situaţiei semnalate, privind:
- riscurile online,
- site-urile indicate pentru anumite categorii de vârstă sau cele care trebuie evitate,
- consiliere psihologică (prin îndrumare către specialiştii centrelor de consiliere Salvaţi Copiii),
- consiliere tehnică privind dificultăţile în folosirea calculatorului şi a telefonului mobil,
- consiliere juridică privind legislaţia şi demersurile legale posibile, cu sprijinul departamentului juridic al organizaţiei,
- informare generală privind programul Sigur.info,
- activităţile în curs sau cele planificate,
- redirecţionare către specialişti sau autorităţi competente pentru probleme complexe care se află în responsabilitatea acestora, privind telefonia mobilă, accesul la internet, alte situaţii privind educaţia şcolară sau protecţia copilului.
În România, în perioada aprilie 2009 - aprilie 2011, serviciul Helpline a primit peste 616 de apeluri şi sesizări din partea copiilor şi adulţilor.
Printre problemele semnalate se numără hărţuirea şi abuzul pe internet, furtul de date personale, cazurile de fraudă şi/sau spam, pornografie şi şantaj.
Localizat pe portalul www.sigur.info, servicul Helpline oferă utilizatorilor mijloace diverse de contactare, apelurile fiind preluate de coordonatorul Helpline şi de operator, la tel. 0744 300476, chat Yahoo Messenger / Meebo sau email helpline@sigur.info.