Secretarul de stat Manuel Costescu: România merge înainte
Invitatul Ruxandrei Săraru la emisiunea Oameni care mișcă România a fost secretarul de stat la Departamentul pentru investiţii străine şi parteneriat public-privat, Manuel Costescu
Articol de Radio România Actualităţi, 13 Aprilie 2016, 14:33
Bună seara, doamnelor şi domnilor - vă spune Ruxandra Săraru, care vă invită la o ediţie specială a emisiunii "Oameni care mişcă România". Un om care şi-a impus să mişte România, un om tânăr, de 40 de ani, cu o prodigioasă carieră - este secretarul de stat la Departamentul pentru investiţii străine şi parteneriat public-privat, domnul Manuel Costescu. Bine aţi revenit în România şi bine aţi venit la Radio România Actualităţi!
Manuel Costescu: Bună seara! Şi vă mulţumesc mult.
Realizator: Domnule ministru, în primul rând o întrebare foarte simplă: ce v-a făcut să lăsaţi Vestul şi poziţiile importante din Vest şi să veniţi în România, să puneţi, cum se spune mai pe româneşte, umărul la construcţia unei prodigioase - sperăm noi - proiecţii către viitor?
Manuel Costescu: Da, este o întrebare bună şi asta mi-am pus-o în prima săptămână, cu toată echipa mea, toată echipa este venită din străinătate şi încercam să ne explicăm pe diferite paliere de ce am venit, până l-am auzit pe domnul ministru Costin Borc, care a spus într-un interviu: "Cred în România". Era, aşa, într-un context, şi atunci toţi ne-am dat seama: da, am venit, pentru că credem în România. Este simplu.
AUDIO: Emisiunea ”Oameni care mișcă România”
Realizator: Aţi crescut în România, v-aţi format o mare parte din tinereţea dvs în România, aţi practicat foarte mult în străinătate, dacă stăm să ne gândim, New York, Londra, sunteţi upgradat cu tot ce înseamnă mai bun şi mai frumos în ceea ce priveşte domeniul învăţământului. Cum găsiţi şi cum aţi găsi România?
Manuel Costescu: Cred că, din momentul în care am părăsit România, în '95, ştiam că vreau să mă întorc să aplic ce am învăţat în străinătate. De aia am plecat, am plecat să învăţ lucruri de la cei mai buni şi să văd cum le pot aplica la mine acasă. Şi cu timpul mi-am dat seama că pot aplica aceste învăţăminte oriunde în lume. Acum s-a creat masa aceea critică, care s-a creat cumva coincidental după tragedia de la Colectiv, în care dintr-o dată ne-am dat seama că dacă te-ai întoarce nu ai fi singur. Pentru mine a fost întotdeauna temerea şi motivul pentru care nu m-am întors: dacă mă întorceam, nu ştiam dacă mai sunt mulţi alţii. Bineînţeles că mai erau, dar nu aşa, într-un mod atât de compact cum a fost după alegerea premierului Cioloş.
Realizator: Deci compact şi congruent, aş spune eu.
Manuel Costescu: Toţi cu acelaşi obiectiv.
Realizator: 2016 ce înseamnă pentru dvs?
Manuel Costescu: 2016 a început bine. Mi-am dat seama că acest job este probabil cel mai complicat job pe care l-am avut până acum. Şi n-am avut job-uri chiar aşa de simple...
Realizator: Dacă ne gândim, să fiţi chief executive la JP Morgan Londra, nu?
Manuel Costescu: Da, la Londra lucram într-o bancă, la JP Morgan, într-un rol foarte interesant, dar din nou relativ stresantă era partea din Markets, care, cred, este una dintre cele mai mari operaţiuni mondiale, şi înainte eram consultant la McKinsey; nici acolo nu este neapărat un job liniştit. Dar aici cred că responsabilitatea pe care o ai şi faptul că deciziile tale au un impact imediat asupra multor oameni - asta este atât o inspiraţie, cât şi o responsabilitate, care te face în fiecare moment să fii în priză.
Realizator: Spuneţi-mi şi mie "Proiect România" ce vă spune? Credeţi în România, speraţi în România şi, ca să îl cităm pe viceprim-ministrul Borc, eu cred că aveţi încredere şi vreţi să semănaţi sentimentul de încredere între români şi între străini investitori şi români.
Manuel Costescu: Exact. Păi proiectul nostru este acela de a crea ceva ce se va numi probabil "Business Romania". "Business Romania" va fi o agenţie de exporturi şi de investiţii, deci pe de o parte vor fi exporturile, pe de cealaltă parte vor fi investiţiile. În ambele cazuri mi se pare că la bază stă ideea României ca zonă de business, cu oameni calificaţi, cu mâna de lucru bine evaluată, să nu folosim cuvintele acelea...
Realizator: Da, da. Este foarte bine spus "bine evaluată".
Manuel Costescu: Cu o infrastructură tehnologică foarte bună pentru domeniul IT, cu conexiuni bune, o locaţie bună în Europa. Realizator: Factorul geostrategic este foarte important.
Manuel Costescu: Dar încă ceva foarte interesant şi motivul pentru care am venit este o propoziţie interesantă: viziunea despre România mi se pare mult mai proastă decât realitatea. Sunt foarte puţine momente în viaţă în care tu trebuie să promovezi ceva care este mai bun decât cred oamenii. În general promovezi lucruri care sunt unde aşteptările şi performanţele sunt cam aceleaşi şi tu încerci să le explici oamenilor de ce performanţele sunt mai bune decât aşteptările lor./schelaru/ Aici e invers, aici aşteptările oamenilor sunt cel puţin a investitorilor străini mulţi din ei au aşteptări mult mai joase. În momentul în care văd lucruri făcute în România cu fabrici care au rate de eroare mai mici decât în ţările mamă, să zicem în Germania, în Franţa îşi dau seama că e un alt paradigm, deci nu mai este ...
Realizator: O altă paradigmă pe de o parte şi pe de altă parte cred eu, domnule Manuel Costescu, că este vorba şi de faptul că nu am ştiut să ne vindem, să ne vindem bine cum se spune. Nu am ştiut să ne punem în valoare până acum. Greşesc?
Manuel Costescu: Nu. Cred că aici aveţi dreptate, cred că suntem foarte buni în a face lucruri, avem nişte ingineri excelenţi, mergem cu echipa şi cu alţi miniştri mergem prin fabrici, prin toată ţara şi întotdeauna mi se pare simpatic, când iau taxi la Bucureşti fiecare taximetrist îmi zice România nu mai produce nimic, nu mai producem cuiele care le produceam.
Realizator: Da, au o manifestare defetistă.
Manuel Costescu: Da dar staţi să vă spun ceva, producem acum fuselajele de la Airbus, producem cozi de avioane de vânătoare, producem piese auto de o precizie care sunt mai înalte decât oriunde în lume, deci producem nişte cutii... acum ne-am întors de la Daimler săptămâna trecută, unde produceau cutii de viteză care sunt top of the line, nu există aşa cutii altundeva.
Realizator: Ford a venit în România, se face o altă maşină Ford în România, deci lucrurile se mişcă, cum spun eu.
Manuel Costescu: Exact. Şi nu e prioritatea mea nr. 1 să conving neapărat aici, anecdotic vorbind, taximetristul bucureştean că România într-adevăr produce lucrurile de care poate nu e conştient că le produce, dar pe de o parte am început o campanie care se numeşte made in Romania şi nu o campanie naţionalistă, ci doar o campanie obiectivă unde să ne uităm la nişte produse care ies din România în momentul de faţă şi care sunt mult superioare aşteptării. Deci cred că şi oameni bine intenţionaţi, dacă le-ai arăta pozele, pe pagina noastră de facebook am pus 30 de imagini din acestea lucruri, care ne-au surprins şi pe noi, nici noi nu am ştiut că se produc aşa lucruri de calitate şi aşa lucruri de sofisticate.
Realizator: Deci România merge înainte nu?
Manuel Costescu: România merge înainte.
Realizator: Nu avem altă şansă sper cu dvs.
Manuel Costescu: Nu. Exact. Şi ce îmi dă cea mai mare speranţă este că România a mers înainte în ciuda fluctuaţiilor politice. Eu ce discut cu investitorii este: încercaţi să vă uitaţi la România în ansamblul ei economic, cum e ea integrată în Europa şi uitaţi-vă puţin istoric. Dacă ai pune un dolar în 2000 în PIB-ul României acum ai avea 5 dolari, după 16 ani. E o investiţie destul de bună, puţine ţări au o investiţie unde poţi să pui un dolar şi să scoţi de 5 ori mai mult în 16 ani. În euro sunt vreo 3,5 deci e şi de valoarea dolarului, dar totuşi este o investiţie extraordinară. Stabilitatea mediului economic este relativ mare, întotdeauna zic sunt 40 de mii de italieni aici. Nimeni nu le-a ţinut puşca la tâmplă să vină.
Realizator: Să vină şi să rămână.
Manuel Costescu: Şi să rămână. Exact, asta este.
Realizator: Asta e problema: să rămână.
Manuel Costescu: Şi au rămas. Întotdeuna mi se zice: or să plece toţi. Nu, nu e chiar aşa.
Realizator: Hai să explicăm ascultătorului român: de ce credeţi că noi nu ştim să ne punem în valoare şi nu ştim să ne apreciem noi pe noi înşine.
Manuel Costescu: Ştiţi ce? Şi asta, nu sunt expert, asta este doar o părere personală. Dar cred că promovarea şi vânzarea e o artă în sine, e o ştiinţă şi nu e un apendice la capacităţile tehnologice. Eu am studiat la un institut tehnologic şi acolo eu studiam businessul. Deci noi ştiam că suntem în cadrul acelui institut cam cei mai prostuţi că, na, ceilalţi erau doctoranzi în fizică nucleară.
Realizator: Începători.
Manuel Costescu: Da. Dar noi era totuşi foarte necesari pentru că reuşeam să preluă nişte idei de la institutul-mamă pe care le promovam şi vedeam în fiecare zi valoarea pe care o puteam adăuga acestor oameni care erau pe cărarea de a primi Premiul Nobel. Deci ăştia erau cei mai buni din lume, dar puteai să-i ajuţi preluând un produs şi punându-i pe ei şi punând produsul în lumină.
Realizator: Exact.
Manuel Costescu: Şi asta din nou ne cam lipseşte. Noi încercăm de pildă în cadrul agenţiei noastre să vedem cum putem lucra şi cu domeniul de IT. Ştim că acolo de pildă este sectorul cel mai competitiv din România.
Realizator: Aşa este.
Manuel Costescu: Se descurcă extraordinar, dacă nu ar face guvernul nimic le-ar merge foarte bine şi poate că guvernul nici nu trebuie să facă prea multe, le merge foarte, foarte bine, dar problema pe care o văd eu acolo este din nou cum poţi să iei start-up-rile, să zicem, româneşti şi să le vinzi internaţional. Când Spotify se vinde internaţional, când Skype se vinde internaţional este o armată. Am colegi care lucrează în Silicon Valley-ul pe marketing./dursache/ Aceşti oameni sunt masteri în matematici, deci aceşti oameni nu sunt nişte ... ealizator: ...visători. anuel Costescu: ...visători, nu sunt deloc /.../. Aceştia sunt foarte, foarte competenţi, deci eu discut cu persoane care lucrează la /.../, în Silicon Valley, care îmi spun, îmi descriu ce înseamnă să fii un marketer pentru Square, păi este mai complicat decât ce am făcut eu în .... ealizator: Cum îi formăm pe marketerii ăştia? anuel Costescu: Cred că este o combinaţie de exemple, deci sunt exemple şi la noi, vezi pe Dan Lupu, pe Radu Georgescu, pe Florin Grosu, oameni care şi-au luat companiile şi le-au ...
Realizator: Şi mişcă România!
Manuel Costescu: Şi mişcă România! Eu încerc să le sopun cu fiecare ocazie "Vorbiţi cu mai mulţi oameni! şi deja vorbesc cu mulţi, dar în principiu exemplele contează. Ca oamenii să înţeleagă că este nevoie de un efort sincer, nu poţi să produci un produs bun şi să aştepţi să se vândă.
Realizator: De la sine!
Manuel Costescu: De la sine! Nici pomeneală! Şi chiar şi cel mai bun produs nu se va vinde de la sine şi aud povestea asta foarte des, că avem imprimante 3D care sunt mai competitive ca altele din alte părţi. Mi-este greu mie să evaluez dacă este aşa, dar să zicem că aşa este, acelea trebuie să angajezi nişte oameni pe care îi plăteşti bine şi care vorbesc aceleaşi lucruri, mănâncă aceleaşi lucruri, visează aceleaşi vise ca şi cumpărătorii din Kentucky, din Munchen, din Paris şi din Bologna, deci cumva tu trebuie să îi înţelegi pe oamenii ăştia şi să vezi exact ce vor. ealizator: Să te întâlneşti cu ei, să le cunoşti aşteptările, să sondezi terenul şi să te pui mai sus în valoare decât ei înşişi.
Manuel Costescu: Da, trebuie să vibrezi cu ei. Noi suntem puţin la nivelul, acum ne-am dat seama că vorbim cel puţin aceeaşi limbă, dar asta este cumva treapta nr 0. Tu trebuie să vibrezi cu ei, nu trebuie doar să înţelegi cuvintele care vin de la ei, că pentru asta există Google Translate.
Realizator: Spuneţi-mi, networkingul pe care vreţi să-l transmiteţi şi să-l fondaţi aici în România, această vibraţie pe care vreţi să o transmiteţi în mediul de afaceri românesc, dar şi în mediul de afaceri românesc şi investitorii străini cum se va concretiza? anuel Costescu: Una din iniţiativele noastre este să creăm o reţea de consilieri comerciali. Aceşti consilieri comerciali sunt formaţi după modelul francez, belgian, sunt persoane care deja au un statut înalt în ţările respective - să luăm Londra. La Londra există români sau cetăţeni străini care au afinitate puternică faţă de România, care în viaţa lor de zi cu zi au investiţii în România, înţeleg România profund la nivel comercial, da, de business. Aceştia vor fi de facto persoanele care vor promova România cel mai puternic, pentru că ei simt sincer ce înseamnă să ai o fabrică de ceva în România. ealizator: De mosorele, să zicem. anuel Costescu: Exact. Şi ei au 100 de prieteni cu care se întâlnesc în decursul unei luni şi normal că vorbesc despre România. ealizator: Şi propagă ...
Manuel Costescu: Şi propagă. Şi ei sunt o interfaţă care deja vibrează cu ceilalţi investitori pentru că ei sunt directori generali la Oak Tree, la firme de /.../, la firme de consultanţă, la industriaşi, uneori şi bancheri, dar aceşti oameni prin activitatea lor de zi cu zi, când se duc la cocteiluri, când se duc la cină, când discută cu colegii la birou, ei vor vorbi despre România. Este important pentru noi să ne folosim de aceşti oameni şi să vedem ...
Realizator: De aceste vehicule extraordinare ...
Manuel Costescu: ...şi vrem să le formalizăm, vrem ca ele să existe şi după ce plecăm noi şi să li se dea un statut care să fie de recunoaştere fără a fi politic. Aceşti oameni nu sunt interesaţi nici de bani, sunt interesaţi de bani, dar nu de banii noştri, sunt interesaţi nu să fie politici, ci doar să fie cumva recunoscuţi pentru efortul pe care îl fac şi efortul acela se aliniază foatrte bine pe dorinţele lor, cu priorităţile lor comerciale şi cred că acel network va rezolva o mică problemă din piaţă pe care o avem care este cum să traduci, cum să intri în vibraţie cu cumpărătorii londonezi dar sunt cumpărători foarte ideosincratici, trebuie să îi înţelegi bine şi este greu să vii de la o firmă mică care niciodată nu a exportat, să exporţi acum în supermarketurile londoneze. Pentru asta îţi trebuie cineva care să traducă produsul în ...
Realizator: Exact. Acest vehicul, cum spuneam eu, care să facă sinergia faptelor, gândurilor şi produselor. anuel Costescu: Şi încă un lucru pe care întotdeauna îl promovăm: se vând poveşti, nu se vând produse. ealizator: Întotdeauna povestea are succes! Vorbeaţi de Londra! De ce toată lumea s-au uitat la căsătoria lui Kate cu William? Pentru că este o poveste! anuel Costescu: Da. ealizator: Şi ne întoarcem la poveste. Fiecare produs are o poveste, fiecare film are o poveste, fiecare om are o poveste, deci povestea este importantă şi dacă nu o punem în pagină rămânem închistaţi într-un pătrăţel care nu are nici sinergie, nici energie şi nici networking./apuscasu/ Aşa este şi fără o sustragere din contextul în care a fost scrisă. Milan Kundera spunea la un moment dat 'ce contează dovezile şi evidenţa când ai o poveste bună'? ealizator: Spuneţi-mi, domnule ministru secretar de stat, care au fost modele dvs.? Povestea este de succes până acum. anuel Costescu: Da, poveste de succes. ealizator: Modele? anuel Costescu: Cred că tatăl meu mi-a servit ca model de integritate. ealizator: Sibian.
Manuel Costescu: Sibian, da. De integritate şi cumva de a trăi într-un sistem autoritar fără a se compromite. Deci tata a cântat jazz, pentru Vocal Jazz Cvartet, şi eu am crescut sub scaunele de la casa de cultură din Sibiu, ascultând muzică pe care eu nu o înţelegeam şi eram destul de enervat la 10 ani că trebuia să-l ascult pe Tiberian, care are o muzică pe care...
Realizator: De la o cultură subliminală se producea.
Manuel Costescu: Da. şi acum, de pildă, îl ascult pe Johnny Răducanu cu enorm de multă plăcere. La vremea aia mă gândeam 'Johnny, iară...'. Cumva nu ştiam să apreciez, dar, bine, eram chiar foarte tânăr. Dar în acea cultură am crescut, să înţeleg că poţi să fii un individ, în ciuda constrângerilor pe care ţi le impune sistemul.
Realizator: Poţi să fii o individualitate, aş zice eu. anuel Costescu: Da şi poţi să fii o individualitate. Şi asta m-a urmărit de-a lungul traiectoriei până acum. Toate persoanele cu care vorbesc, le zic 'domnule, tu ai o viaţă şi viaţa asta nu este o încercare, este doar o dată o ai, deci nu poţi să o mai repeţi, aşa că hai să o trăieşti cât poţi de bine şi nu te mai uita la alţii să te ajute, pentru că în principiu tu ai responsabilitatea unică asupra vieţii tale şi asta mai ales, fiind acum pentru câteva luni în guvern, vine multă lume care te întreabă ce poate să facă guvernul pentru ei şi fără a folosi clişee, trebuie să se gândească ce pot să facă ei pentru ei înşişi. Nu, nici măcar pentru guvern, dar pentru ei înşişi. ealizator: Un american, gândeşte-te ce poţi tu să faci pentru ţară.
Manuel Costescu: .../ pe Kennedy, dar...
Realizator: E Kennedy, totuşi este visul american, este omul care a schimbat faţa lumii până la urmă.
Manuel Costescu: Cred că aş dori să-mi folosesc toate resursele şi tot mandatul pe care îl am să ajut oamenii de rând să-şi crească încrederea în România şi să se gândească la acele aspecte ale României care le dau încredere. Nu toată România trebuie să-ţi dea încredere în acelaşi timp pe toate palierele, trebuie să te gândeşti la România ca un fel de portofoliu de... ealizator: Oportunităţi...
Manuel Costescu: ... oportunităţi şi de evenimente...
Realizator: ... de evenimente şi de speranţe.
Manuel Costescu: Da. Deci lucrurile care îmi dau mie extrem de multă speranţă este sectorul privat, care s-a dezvoltat aşa de bine şi sunt firme pe care le admir. Am colegi de la liceu, de la Sibiu, care fac lucruri extraordinare şi care promovează România. De pildă, în fiecare week-end din mai se organizează un brunch transilvănean în care 200 de persoane pot să meargă într-un sătuc care nu-l găseşti pe Google maps, deci este la sfârşitul lumii, unde sătenii sunt aşa de încântaţi să se promoveze... ealizator: Să-i vadă lumea, să intre în contact cu universul şi cu colegii lor, oamenii. anuel Costescu: Da. Şi pentru mine ce face băiatul ăsta cu brunch-ul lui transilvănean...
Realizator: Cum îl cheamă? anuel Costescu: Cristi Cizmaru. Este colegul meu de bancă de 12 ani. ealizator: Iată, un alt model. anuel Costescu: Da. Şi pentru mine Cristi a fost un alt model, pentru că el a promovat România exact unde trebuie promovată. Noi vorbim atâta de inegalităţi sociale, economice. Sătucele astea nu ar putea fi mai izolate. El a reuşit printr-o idee foarte simplă. Pur şi simplu aduci oamenii, îi rogi pe săteni să facă o masă şi se stă, am fost de multe ori acolo, am tăiat un miel o dată cu un primar, se stă pe pături, într-o livadă, în livada bisericii, în nişte... ealizator: Bisericii... Deci iată religia cu patria, cu individul român puşi în strai popular...
Manuel Costescu: ... şi localnicii se îmbracă în port popular şi dansează în faţa ta şi sunt entuziasmaţi că au dintr-o dată 200 de musafiri şi musafirii ăştia vin din toată România. Vin ambasadorii din Bucureşti, dar vin oameni din Deva, vin oameni din Cluj, din Sibiu şi mă întreb ' totuşi veniţi de departe'. Dar nu, le place, există dorinţa şi văd că există mult dorinţa în România de a promova aceste lucruri, dar trebuie încurajaţi oamenii privaţi, oamenii care o fac în mod natural, sincer. Foarte greu să o dictezi de sus. ealizator: Nu, nu se poate face nimic cu dictare. Două întrebări mai am să vă pun. Prima dintre ele: vreau să vă întreb cinstit: unde vă vedeţi la sfârşitul lui 2016? anuel Costescu: Este sincer foarte greu de spus. Deci cred că mai trebuie să treacă câteva luni ca să înţeleg ce mi se întâmplă. Trăiesc cu atâta intensitate prezentul, încât nu merită să mă gândesc la viitor. Ştiu că va fi bine, deci nu-mi fac nicio grijă. Oriunde voi fi va fi bine, de aia nu trebuie să mă...
Realizator: O persoană foarte dragă mie are un dicton: trăieşte clipa, eternitatea nu ne aparţine. anuel Costescu: Da, exact. ealizator: Şi a doua întrebare pe care vreau să v-o pun: în 2018, cum vedeţi că va fi România, la 100 de ani de la Marea Unire? anuel Costescu: România va fi ceva mai bine ca acum şi asta trebuie să se înţeleagă: că toate dezvoltările României vor fi graduale. Pe plan social, sper ca România să rămână aceeaşi oază de linişte care este şi acum faţă de ţările învecinate. Asta este unul dintre atuurile principale: faptul că oamenii îşi văd de treaba lor, faptul că oamenii au o viziune tolerantă, au o viziune de acceptanţă faţă de investitorii străini, faţă de comunitătile locale. Nu există aceste tensiuni care sunt în jurul nostru. Aia pentru mine deja este un mare, mare câştig şi sper pe mai departe că integritatea României ca ţară din punct de vedere al diferenţelor sociale să se reducă. ealizator: Şi bunăstarea?
Manuel Costescu: Ş bunăstarea. Asta pentru mine este foarte important. Este una dintre prioritătile noastre, să reuşim ca şi regiunile mai puţin favorizate să poată să beneficieze şi cred că acum, când creştem cu 4,2% este momentul oportun să reuşim să vedem ce să facem şi cu celelalte regiuni, dar, din nou, este educaţie, este infrastructură şi este o gândire mai profundă: acum poţi să-i ajuţi pe oamenii ăştia.
Realizator: Domnule ministru secretar de stat Manuel Costescu, eu vă mulţumesc că aţi venit la Radio România Actualităţi. Vă urez să sădiţi cât mai multă încredere şi speranţă în sufletul românilor şi al investitorilor români şi îmi doresc ca peste cel puţin doi ani să vă văd pe dvs. venind înapoi într-o ţară mai prosperă, mai încrezătoare şi mai puternică.
Manuel Costescu: Vă mulţumesc mult.
Realizator: Doamnelor şi domnilor, aici se încheie ediţia din această seară a emisiunii "Oameni care mişcă România". Iată, l-am avut invitat pe un om care se încăpăţânează să creadă că România poate să meargă mai departe. Ruxandra Săraru vă mulţumeşte pentru atenţie şi vă dă întâlnire marţea viitoare, cu un alt om care vrea să meargă cu România mai departe.