Scumpiri la carburanţi în România, "peste media europeană"
Anul trecut în România preţul benzinei la pompă a crescut cu 28 de precente iar cel al motorinei cu 34 la sută. În Europa, doar Grecia şi Suedia au înregistrat creşteri mai mari decât România.
Articol de Iulian Olescu, 06 Ianuarie 2011, 08:26
Preţurile combustibililor se află pe un trend de creştere aproape neîntrerupt în ultimii doi ani în ţara noastră.
Potrivit statisticilor Comisiei Europene, ţara noastră este fruntaşă în UE la scumpirea benzinei.
Doar Grecia şi Suedia au reuşit să depăşească creşterea record a preţului carburanţilor cu care s-au confruntat românii.
În 2010, totalul scumpirilor a ridicat preţul benzinei cu 28%.
Motorina s-a scumpit şi mai accentuat, ajungând să coste cu 34% mai mult faţă de 2009, iar 2011 a început cu creşterea accizei la carburanţi, care a ridicat preţul la pompă cu aproape 6 bani pe litru.
Primele două companii petroliere din România au majorat numai în decembrie anul trecut de patru ori tarifele, iar 1 ianuarie 2011 a consemnat o nouă creştere, din cauza măririi nivelului accizelor.
Veşti rele de pe pieţele internaţionale
Preţul petrolului a atins în aceste zile o valoare foarte apropiată de cel mai ridicat nivel din ultimii doi ani şi trei luni.
În plus, studiile şi analizele efectuate de instituţii cum ar fi Departamentul Energiei din SUA sau Agenţia Internaţională a Energiei indică faptul că în acest an consumul mondial de petrol va creşte cu peste 1,5%, în timp ce producţia mondială va urca cu numai 0,9%.
Care vor fi însă influenţele creşterii preţurilor la combustibili asupra tarifelor celorlalte produse şi servicii, analistul economic Răzvan Voican, redactor-şef adjunct al ziarului "Financiar" spune că "scumpirea brutală a carburanţilor pune o presiune foarte mare pe economie în această perioadă, mai ales că în general producătorii au un spaţiu de manevră foarte îngust pentru a-şi mai îmbunătăţi eficienţa".
De asemenea, Răzvan Voican este de părere că din cauza cererii foarte scăzute, "e greu de crezut că cineva va mai îndrăzni să transmită aceste scumpiri în preţurile finale către consumatori".
Mai mult, analistul economic a subliniat că poate apărea riscul ca o serie de companii producătoare să ajungă la soluţii precum concedierile de personal, pentru a reuşi să rămână pe linia de plutire şi a absorbi majorarea de costuri determinată de scumpirea carburanţilor.
Preţul petrolului pe plan mondial a avut o evoluţie sinuoasă în ultimii ani.
După ce, la jumătatea anului 2008, acesta atingea cea mai ridicată valoare a tuturor timpurilor, de peste 147 de dolari barilul, la finalul aceluiaşi an se înregistra un minim record, de numai 32,4 dolari pe baril, pe fondul reducerii cererii mondiale din cauza efectelor crizei economice financiare globale.
În 2009, preţurile au urcat din nou vertiginos, cu peste 75%, iar anul trecut au marcat o nouă majorare, de această dată cu 15%.