Ascultă Radio România Actualitaţi Live

”S-a revenit acum la o activitate de zbor normală, toate cursele de dimineață au plecat în ritm normal”

"Apel matinal" - Invitat: Alexandru Anghel, purtător de cuvânt TAROM.

”S-a revenit acum la o activitate de zbor normală, toate cursele de dimineață au plecat în ritm normal”
Foto: gov.ro

Articol de Radio România Actualităţi, 09 Iulie 2024, 09:07

"Emisiunea "Matinal" - Rubrica "Apel matinal" - Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu

Am avut ieri o situație fără precedent pe Aeroportul "Henri Coandă" din Capitală, în condițiile în care compania aeriană națională TAROM a anunțat că anulează subit mai multe curse aeriene, după ce piloții sau membrii echipajelor s-au declarat inapţi de zbor. Sute de pasageri, în majoritatea lor străini, au aflat abia la aeroport că nu vor mai putea zbura la ora stabilită. Unele curse au fost reprogramate, în anumite condiții, o parte din pasageri au fost redirecționaţi spre alte zboruri, iar alții au ales să aștepte.

Oficial, reprezentanții Consiliului de Administrație de la TAROM sunt așteptați la Ministerul Transporturilor pentru discuții referitoare la ceea ce s-a întâmplat. Situația deosebită continuă și astăzi, din câte am aflat, dar discutăm pe această temă alături de invitatul "Apelului matinal", Alexandru Anghel, purtătorul de cuvânt al companiei TAROM. Bună dimineața.

Bună dimineața, bună dimineața tuturor.

Să începem cu începutul, o vorbă clasică: au mai fost curse anulate și în această dimineață?

Să începem.. A, da, hai să începem cu o veste bună: astăzi dimineață nu, nu au mai fost curse anulate. În această dimineață, toate zborurile au decolat către destinații în parametrii programului normal de zbor. Deci până acuma nu a mai fost anulată sau întârziată nicio cursă. În această dimineață chiar au plecat toate în programul normal.

Să revenim la problemele de ieri. Ce înseamnă "inapt de zbor" sau, practic, ce s-a petrecut așa, pe scurt, ca să înțeleagă lumea?

Ce înseamnă "inapt de zbor"? Este o încadrare specifică domeniului aviației pentru personalul de zbor, pentru personalul navigant, prin care, da, pilotul, de exemplu, poate constata că nu-și poate îndeplini sarcina în condiții de responsabilitate și siguranță și se declară inapt de zbor pentru o perioadă de 24 de ore. Acum, motivele pentru această situație pot fi variate, poate de la o situație de oboseală fizică sau de indisponibilitate fizică, să zicem, dăm exemplul unei migrene, până la stări de stres sau de diverse alte cauze care l-ar împiedica pe el ca pilot să își desfășoare activitatea în condiții optime. Este o încadrare din reglementările domeniului aviației și ține de siguranță, bineînțeles. Este o situație care însă ieri s-a soldat cu 29 de astfel de notificări din partea piloților, ceea ce s-a concluzionat apoi în circa 25 de anulări de curse de avion regulate.

Dar este un acesta un tertip? Au ales această cale de ce?

Este un drept în primul rând, face parte dintre drepturile pe care le are personal navigant şi este o situație pe care, de altfel, în condiții normale, da, este foarte serioasă, ține de siguranța zborului și este foarte important ca un pilot, atunci când știe că nu-și poate îndeplini sarcina, să o facă corect.

Da, doar că acum au fost foarte mulți piloți.

Acum suntem în fața unei situații neobișnuite, pentru ca un volum atât de mare de piloți să se declare inapți de zbor, este clar acest lucru. Din păcate, acest lucru s-a răsfrânt apoi și asupra asupra pasagerilor, pentru că foarte mulți au ajuns la aeroport înainte să afle dacă aceste curse au fost anulate.

Drepturi au și pasagerii, și călătorii, să nu uităm. Ei vor fi despăgubiți? Cum... sau cât de repede va reacționa TAROM-ul?

Încă de ieri, de la anularea primelor curse, după ce s-au primit notificările din partea piloților, după ce s-a epuizat backupul de zbor și nu a mai fost altă variantă și a fost necesară anularea curselor, încă de atunci s-a început lucru cu pasagerii pe zona aceasta de rerutare sau de reprogramare a zborului. Adică în măsura în care au fost disponibile zboruri pe alte liniii, pe alte curse care să-i ducă la destinații s-a apelat la această soluție, dar trebuie să ținem cont că este totuși perioadă estivală și disponibilitatea n-a fost chiar așa de mare. În schimb, partea alternativă este reprogramarea sau rambursarea, în funcție de situație.

Da, dar știți că mulți aveau escale, acolo este problema mai mare.

Exact, exact. Partea cea mai neplăcută este că mulți... Da, nu e vorba nu doar de zbor direct, mare parte dintre pasageri poate au legături care s-au pierdut și aici a fost nevoie de foarte multă muncă, pentru că rerutarea nu este doar găsirea unui zbor, ci găsirea și unei soluții până la destinația pasagerului respectiv, fie că sunt una sau două legături. O situație care s-a întâmplat chiar în perioada aceasta de aglomerație, de vară, când toată lumea călătorește și vedem chiar că și săptămânile trecute, ați văzut, presiune pe toate aeroporturile din Europa.

Da, nu e bine nici când n-avem călători, nici când avem foarte mulți, mai ales că TAROM-ul nu trece printr-o perioadă grozavă.

Corect, corect. Din fericire, s-a revenit acum la o activitate de zbor normală, toate cursele de dimineață au plecat în ritm normal și se lucrează acum să nu mai avem această incidență și, bineînțeles, găsim soluții pentru toți pasagerii de ieri, pentru că totuși a fost un volum mare, au fost sute, niște mii chiar de pasageri care trebuie ajutați și trebuie găsite soluții pentru zborurile lor.

Fără îndoială. Să înțelegem că a fost doar o sincopă, cel puțin la cum decurg lucrurile astăzi. Dar au existat ceva negocieri între piloți și compania TAROM, în condițiile în care, e clar, ceva s-a întâmplat, chiar dacă nu știm acum exact?

Sigur, situaţia a fost una serioasă, nu a fost neglijată şi a existat o întâlnire de lucru între Consiliul de administraţie al companiei şi reprezentanţi ai personalului navigant. S-au discutat aspecte operaționale, aspecte de salarizare, de dezvoltare ale companiei, lucruri care posibil vor fi discutate și negociate și în toamna aceasta, când va veni în momentul negocierii contractului colectiv de muncă. Dar până la momentul acela mai sunt practic niște luni. Acum, discuțiile de lucru au fost totul tocmai pentru fluidizarea situației actuale, să ieșim din acest impas și să și să revenim la programul normal.

Da, spuneați că n-au fost probleme cu astăzi cu cursele TAROM, în schimb, ne-am mișcat repede, să știți, avem un trimis special chiar la aeroport, figurează foarte multe curse interne Iași-Suceava anulate care ar fi trebuit să ajungă dimineața. Erau ale TAROM sau...

Acestea sunt cursele care nu s-au realizat în seara zilei de ieri. Da, dacă vă uitați la sosiri, da, sunt cursele care ieri nu s-au operat către aceste destinații și nu au cum să se întoarcă astăzi. În schimb, dacă ne uităm la zona de plecări, veți vedea că toate zborurile, inclusiv către destinațiile interne, respectiv la Cluj-Napoca sau, uitați, și destinații externe, Heraklion, sau de Oradea, la 8 fără 10, au plecat la timp. În schimb, corect, cursele care erau programate la sosire în această dimineață, dar nu au fost realizate, /.../ ieri nu au cum să se întoarcă astăzi.

Dar piloții TAROM au acceptat prelungirea aceasta a discuțiilor până în toamnă, adică nu ne mai putem aștepta la astfel de episoade?

Discuțiile cu personalul de zbor, din câte înțelegem, au fost lucrative, s-au acceptat parte din revendicările lor. Urmează continuarea acestor negocieri. Cert este că acum avem un rezultat, reluarea programului de zbor și nu mai avem aceste anulări sau întârzieri care să creeze să creeze neplăcere pentru pentru pasageri.

Da, aceasta ar fi vestea cea mai mare pe care trebuie să o afle cei care călătoresc mai ales cu compania națională TAROM. Lucrurile, cel puțin astăzi, au reintrat în normal. O ultimă întrebare. Din câte cunoașteți, conducerea companiei TAROM se va întâlni astăzi cu reprezentanți sau chiar cu ministrul transporturilor?

Întâlnirea de ieri care a avut loc, întâlnirea de lucru de care vă spuneam, dintre consiliul de administrație, reprezentanții de management ai companiei și reprezentanții personalului de zbor, continuă și astăzi, au din nou o întâlnire de lucru. Ce s-a întâmplat ieri a fost deschiderea discuției, tratarea subiectelor, cele mai importante puncte să găsim o soluție de deblocare, ceea ce a fost realizat, dar discuțiile continuă pentru că, da, nu s-a încheiat practic subiectul. Continuă ca să avem tocmai această certitudine că în perioada următoare nu mai apar astfel de situații.

Da, și apar, însă, mesaje noi. Uite, componenții Naționalei de polo pe apă a României se întorceau de la Belgrad, însă nu s-au îmbarcat în cursa TAROM. La venirea în țară, cursele TAROM care trebuiau să ajungă pe Otopeni, lucrurile sunt ok?

Până acum, cum vă ziceam, cursele care nu s-au operat ieri nu au avut cum să fie continuate pe ruta de întoarcere în această zi.

Dacă n-au zburat spre... nici nu se mai pot întoarce.

Dacă n-au zburat...da, nu aveau cum să se întoarcă. În schimb, cursele regulate, că despre acestea vorbim, fie că sunt de Istanbul, de Budapesta, de Oradea sau de Cluj, cele decolate astăzi își continuă returul în funcție de program. Așa ar trebui să se întâmple de acum încolo.

Da, să sperăm că așa se întâmplă. Cu mulțumiri, am dezlegat mai multe enigme alături de invitatul "Apelului matinal", Alexandru Anghel.

Vă mulțumim și noi, și dacă se poate, un mesaj către pasagerii care nu au reușit încă să ajungă la o concluzie în privința zborului amânat de ieri. Personalul TAROM intră în contact cu dumneavoastră, în același timp vă rugăm să vă îndreptați către Hotline, către agențiile TAROM pentru reprogramarea cât mai rapidă a acestor zboruri care s-au anulat.

Cum e urarea la TAROM? ,"Zbor plăcut" sau cum se spune atunci când călătorești?

Da ,"Cer limpede", să zicem.

Așa să fie! Alexandru Anghel, purtătorul de cuvânt al companiei TAROM./editor Florin Lepadatu/

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului
România 07 Septembrie 2024, 13:42

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului

Principalele fraude sunt comise pe platforme de comerţ online.

Bistriţa-Năsăud: Trei sute de cazuri de înşelăciune, înregistrate în primul semestru al anului
Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi
România 07 Septembrie 2024, 13:39

Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi

La Schitul de Sus, militarii au făcut un cordon de protecţie în faţa focului care a ameninţa casa unei familii şi au reuşit...

Pompierii acţionează terestru şi aerian pentru limitarea a două incendii care se manifestă în zona de nord a judeţului Mehedinţi
"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ
România 07 Septembrie 2024, 13:34

"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ

Campania îi încurajează pe elevi, cadre didactice şi părinţi să sesizeze orice agresiune fizică, verbală sau emoţională,...

"Vocea ta contează", campanie prin care se doreşte reducerea numărului actelor de violenţă şi bullying în unităţile de învăţământ
Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate
România 07 Septembrie 2024, 10:52

Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate

În cursul anului 2021, pe teritoriul statului California s-a constituit o structură formată din cetăţenii români şi bulgari,...

Grupări infracţionale organizate, specializate în săvârşirea de infracţiuni informatice şi spălare a banilor, destructurate
"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat
România 07 Septembrie 2024, 00:18

"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat

Va fi cea mai simplă aplicaţie pentru o finanţare guvernamentală făcută în ultimii 34 de ani.

"DIGI Local" - primul program integrat de digitalizare a administraţiei publice locale urmează să fie lansat
MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră
România 07 Septembrie 2024, 00:10

MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră

Între priorităţi este şi introducerea programării online pentru testarea necesară reducerii perioadei de suspendare a...

MAI a solicitat Poliţiei Române intensificarea activităţilor privind siguranţa rutieră
Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală
România 06 Septembrie 2024, 22:12

Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală

Nici o firmă nu s-a prezentat la licitaţia organizată pentru furnizarea laptelui în unităţile de învăţământ. Elevii vor primi...

Covasna: Elevii nu vor primi lapte la masa de la şcoală
Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto
România 06 Septembrie 2024, 21:16

Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto

Premierul Marcel Ciolacu a subliniat importanța acestui sector de activitate pentru economia românească.

Guvernul caută soluții pentru a crește competitivitatea companiilor din industria auto