S-a încheiat perioada dedicată dezbaterii publice a legilor educației
Una dintre cele mai frecvent contestate prevederi în ultima perioadă este introducerea posibilităţii de organizare separată a examenelor de admitere la colegii.
Articol de , 24 August 2022, 20:46
Astăzi se încheie perioada dedicată dezbaterii publice a proiectelor de modificare a Legilor educaţiei, iar tot mai multe voci cer prelungirea termenului şi fac apel la o dezbatere reală.
Reprezentanţii Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti spun că discuţiile ar trebui să continue cel puţin până la sfârşitul lunii septembrie pentru a se asigura un cadru optim de consultare. Într-o scrisoare deschisă, adresată ministrului educaţiei, şi publicată astăzi în mediul online, mai mulţi profesori şi oameni de cultură cer de asemenea prelungirea perioadei de dezbatere publică, precum şi implicarea şi consultarea reală a intelectualilor româniei, a corpului profesoral şi a părinţilor.
Una dintre cele mai frecvent contestate prevederi în ultima perioadă este introducerea posibilităţii de organizare separată a examenelor de admitere la colegii pentru absolvenţii de clasa a VIII-a.
Între timp, Ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu, a exclus posibilitatea de a se prelungi perioada de dezbatere publică a proiectelor de legi ale educaţiei, solicitată intens în aceste zile de mai mulţi profesori, intelectuali şi oameni de cultură. Aceste proiecte, alături de cele de modificare a legilor justiţiei, sunt incluse printre priorităţile următoarei sesiuni parlamentare pentru coaliţia de guvernare, după cum preciza astăzi premierul Nicolae Ciucă. Pe lângă apelurile la continuarea discuţiilor, în ultimele zile s-au intensificat şi cele care cer mai ales renunţarea la posbilitatea de organizare separată a examenelor de admitere pentru absolvenţii de clasa a VIII-a. Au fost reluate însă şi criticile ce vizează modificările la reglementările privind verificarea doctoratelor.
Reporter: Diana Surdu - Peste 60 de cercetători, profesori universitari şi profesori emeriţi avertizează că există trei prevederi problematice în proiectul Cîmpeanu: prescrierea plagiatului, posibilitatea ca orice plagiator să renunţe la titlul de doctor înainte de a-i fi verificată teza şi desfiinţarea Consiliului Naţional de Atestare a titlurilor, diplomelor şi titlurilor universitare. Acest consiliu nu trebuie desfiinţat, el trebuie să fie profesionalizat, a declarat astăzi ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu:
Sorin Cîmpeanu: Fenomenul plagiatului este extrem de grav, el trebuie să se finalizeze cu retragerea titlului de doctor, iar prin această lege sunt create mecanismele care să facă posibilă cu adevărat sancţionarea acestor derapaje de la etica şi deontologia universitară. Dorim să clarificăm toate aceste mecanisme, inclusiv din această perspectivă, a posbilităţii de renunţare la titlul de doctor. Dacă va rămâne această posibilitate de renunţare, se returnează întreaga finanţare primită pentru obţinerea titlului de doctor şi în paralel universităţile sunt obligate să efectueze o analiză care, bineînţeles, va putea fi făcută publică.
Reporter: Profesorii şi cercetătorii spun "că pe lângă caracterul dubios, efectul acestei reglementări pe viitor poate fi devastator, reprezentând practic o soluţie ideală pentru orice doctorand sau doctorandă care optează pentru un comportament fraudulos"..