Românii "ştiu să utilizeze numărul de urgenţă 112"
Directorul STS Marcel Opriş spune la Radio România Actualităţi că peste 99% din populaţia României cunoaşte numărul 112 şi în ce situaţii trebuie folosit acesta.
Articol de Răzvan Stancu, 11 Februarie 2013, 10:17
Peste 200 de milioane de apeluri, acesta este bilanţul serviciului de urgenţă 112 în cei opt ani de existenţă, a declarat Marcel Opriş, directorul Serviciului de telecomunicaţii speciale, la Radio România Actualităţi.
Potrivit acestuia, procentul de apeluri false rămâne, însă, destul de mare.
"Chiar dacă a scăzut, procentul de apeluri false rămâne destul de mare. Gândiţi-vă că aproape şapte apeluri din zece sunt apeluri în joacă sau care nu sunt necesare. Totuşi, să relevăm dimensiunea. De când a fost înfiinţat, nu sunt încă opt ani de zile, la 112 au fost peste 200 de milioane de apeluri.
"Deci, în medie, în şapte ani de zile, românii au sunat de zece ori la 112. Dar şi numărul de intervenţii este mare. Gândiţi-vă că în fiecare lună au fost în jur de peste cinci milioane de intervenţii în urma unui apel la 112, ceea ce înseamnă că un român şi jumătate, în principiu, a avut nevoie de 112, o nevoie reală", a afirmat directorul STS.
Un eurobarometru realizat în decembrie 2011 arată că românii se situează foarte aproape de nivelul mediei europene referitor la cunoaşterea şi utilizarea numărului 112.
Persoanele care efectuează un apel fals primesc amendă, spune Marcel Opriş.
"În legislaţie este prevăzută o amendă - sigur, la veniturile noastre, destul de consistentă. În ultima perioadă, nenumăraţi români - mulţi, peste 10.000 numai anul trecut - au fost amendaţi pentru acest gen de glume.
"Fenomenul a început să se diminueze ca amploare, 3-4% în fiecare an scădere. Deocamdată perturbă şi ocupă operatoarele cu acest gen de apeluri. Dar este un fenomen care ţine de cultură", a declarat directorul STS.
Declaraţiile au fost făcute cu ocazia Zilei Europene a Sistemului Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 care este marcată pe 11 februarie în întreaga Uniune Europeană.
Numărul de urgenţă 112, introdus în România în 2005
Numărul unic de urgenta 112 a fost introdus la nivel european încă din anul 1991 printr-o decizie a Consiliului European, iar în aprilie 2005, Sistemul Naţional Unic pentru Apeluri de Urgenţă 112 a devenit operaţional în toată România, informează reporterul Radio România Actualităţi, Cristian Bâcâin.
Din 2008, numărul 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit de pe orice telefon fix, telefon public sau mobil pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă în orice ţară a Uniunii Europene.
Doar unul din patru cetăţeni ai Uniunii Europene cunoaşte faptul că 112 este Numărul European de Urgenţă. Începând cu anul 2009, în mai mult de 25 de ţări din Europa sunt organizate activităţi de sensibilizare a populaţiei cu ocazia celebrării „Zilei Europene 112”.
În majoritatea ţărilor europene vor avea loc sesiuni de informare şi prezentări despre 112 în şcoli, „Ziua Uşilor Deschise” şi vizite în centrele de urgenţă 112. În dispeceratele din Bucureşti şi din ţară vor avea loc vizite ale elevilor.
Copiii vor primi informaţii despre importanţa, utilitatea şi necesitatea folosirii corecte a numărului de urgenţă 112 şi vor putea vedea tehnica de intervenţie a serviciilor de urgenţă.
Anul trecut, la 112, au fost primite aproximativ 18 milioane 600 de mii de apeluri - multe dintre ele ajutând la salvarea unor vieţi. Însă conform Serviciului de telecomunicaţii speciale, peste 68 la sută dintre apeluri au fost false.
Apelarea numărului 112 reprezintă o cale rapidă de a comunica cu dispeceratele de urgenţă - Poliţie, Pompieri, Ambulanţă în timpul unei situaţii de urgenţă.