Românii preferă televizorul în detrimentul radioului
Potrivit unui studiu prezentat de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie, peste 80% dintre români se uită la televizor, în timp ce doar o treime ascultă zilnic emisiuni de radio.
Articol de Ioana Stătescu, 10 Noiembrie 2011, 13:49
O treime dintre români ascultă zilnic emisiuni la radio, conform unui studiu prezentat joi de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie.
La televizor se uită, în schimb, regulat marea majoritate a populaţiei - 83%, mai ales în căutare de informaţie.
Potrivit sociologului Vasile Dâncu, atenţia consumatorilor de media rămâne îndreptată asupra programelor de televiziune.
"Televiziunea a câştigat sau şi-a consolidat o poziţie centrală în consumul cultural al românilor. Trendul era valabil şi acum patru ani, dar acum acest lucru s-a modificat în sensul consolidării unor comportamente de consum şi consolidării unor anumite practici.
"O modificare importantă este că s-a accentuat caracterul oarecum privat şi familiar al consumului de televiziune, de exemplu", a declarat Vasile Dâncu.
Radioul rămâne un mijloc de informare pentru care optează, cu precădere, persoanele cu studii superioare, iar mai mult de 40% dintre ascultători au vârsta de peste 65 de ani.
Spre deosebire de alte studii de acest fel din anii trecuţi, în prezent, două treimi dintre cei care au răspuns au două sau trei televizoare în gospodărie.
Programele TV sunt urmărite "din dorinţa de informare"
Studiul prezentat joi de Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie mai arată că peste jumătate dintre români urmăresc un program sau o emisiune TV din dorinţa de a se informa, iar divertismentul, curiozitatea sau îmbogăţirea culturii generale reprezintă motivaţii secundare.
Aşa se explică numărul mare de respondenţi care urmăresc jurnalele de ştiri la televizor - peste 80%, zilnic - dar şi cei 30% care nu urmăresc niciodată emisiunile de artă şi de cultură.
Peste 80% dintre cei care urmăresc emisiunile TV sunt de părere că în România copiii sunt expuşi unui nivel prea ridicat de informaţii nocive şi sunt foarte îngrijoraţi de aspecte precum consumul de droguri şi de alcool, dar şi alte obiceiuri precum fumatul sau comportamentele imorale.
Datele au fost prezentate în cadrul şedinţei Consiliului Naţional al Audiovizualului, instituţie despre care 80% din cele peste 1.200 de persoane intervievate în acest studiu au auzit.
Respondenţii au vârsta de 18 şi peste 18 ani, iar marja de eroare tolerată este de plus minus 2,8%.