Românii "plătesc mai mult" când cumpără de pe internet
Românii plătesc mai mult pentru anumite produse cumpărate pe internet decât cumpărătorii din Europa de Vest sau din SUA, este concluzia unui studiu realizat de PayPal.
Articol de Sergiu Şteţ, 08 Iunie 2011, 15:04
Românii plătesc mai mult pentru anumite produse cumpărate pe internet decât cumpărătorii din Europa de Vest sau din SUA, este concluzia unui studiu realizat de PayPal, una dintre cele mai importante companii în domeniul plăţilor online.
Produsele electornice sau hainele produse de firme cu renume sunt consistent mai scumpe, dacă sunt cumpărate din România, susţine reprezentantul firmei pentru Europa Centrală şi de Est, în baza datelor obţinute la achitarea pe internet a produselor.
De la mâncare la maşini, de la benzină la mobilă, preţurile din România sunt la fel sau chiar mai mari decât în alte ţări, în care salariile sunt mai mari.
Studiul privind preţurile din domeniul comerţului prin internet a analizat ofertele unor magazine virtuale din ţări precum Polonia, Grecia, Portugalia, Marea Britanie, SUA şi România. Realizatorii studiului susţin că preţurile sunt mai mari în România, în special în comparaţie cu cele din SUA.
Conducerea Asociaţiei Române a Magazinelor Online contestă însă concluzia studiului. România are preţuri competitive la cele mai multe produse, iar în cazurile în care apar totuşi diferenţe, acestea sunt explicate prin cursurile de schimb ale euro, dolarului şi al leului, sau prin nivelul taxelor.
"În SUA, mai ales pe măsură ce dolarul a scăzut foarte mult faţă de euro, vedem nişte preţuri care comparativ, deci dacă le transformăm din nou în euro sau în lei, devin din ce în ce mai bune, din ce în ce mai mici. În general, SUA sunt piaţa care a avut preţuri mai mici decât, să zic aşa, restul lumii, decât Europa în ansamblu la diverse produse. E o situaţie caracteristică pentru piaţa americană. La comparaţia dintre România şi alte state europene, eu zic că România, cel puţin pe categorii de produse, în comerţ online e extrem de competitivă faţă de aceste pieţe. Diferenţele care pot să apară, gândiţi-vă că România are în momentul de faţă unul dintre cele mai mari TVA-uri din Europa. Se pare că uităm de fiecare dată că există asemenea taxe, în Germania 17%, în România 24%. Deja e o diferenţă de 7%", a declarat preşedintele Asociaţiei Române a Magazinelor Online, Marius Ghenea.
Persoanele care au călătorit în străinătate se plâng însă că acelaşi produs, spre exemplu o pereche de jeans sau de pantofi, sunt de cele mai multe ori mai ieftine în oraşe precum Londra sau Amsterdam decât la Bucureşti, Cluj, Iaşi sau Constanţa.
În cazul produselor care indică un anumit statut social, telefoanele, calculatoarele mobile, îmbrăcămintea sau maşinile, explicaţia ar fi că se adresează unor clienţi care îşi pot permite să plătească astfel de preţuri.
Atâta timp cât preţul din România este mai mic decât cel din altă ţară plus costul deplasării, vor continua să existe clienţi, consideră preşedintele Asociaţiei Oamenilor de Afaceri, Florin Pogonaru.
"La bunurile de lux, ceea ce se întâmplă e aşa-numitul efect Veblen. Efectul Veblen spune că atunci când consumatorii sunt captivi într-o anume piaţă şi nu se pot deplasa la Paris să-şi cumpere aceeaşi geantă Gucci, din motive de a-şi asigura statusul, o vor cumpăra de la Bucureşti, plătind 30, 50 sau 100% mai scump", a declarat Florin Pogonaru.
Preţurile mari la celelalte produse au mai multe explicaţii, printre acestea concurenţa slabă de pe piaţa din România, numărul mai mare de intermediari, volumul vânzărilor sau specificul unor pieţe, precum cea a petrolului, a aurului, a energiei sau a cerealelor.