Românii au încredere în pompieri, armată şi biserică
Pompierii, Armata şi Biserica sunt instituţiile în care românii au cea mai mare încredere, potrivit datelor unei cercetări sociologice.
Articol de Adrian Cristea, 15 Februarie 2013, 16:10
Chiar dacă încrederea în Biserică rămâne foarte ridicată, în ultimii ani se observă o uşoară eroziune a imaginii instituţiei ca atare, spun sociologii.
Decredibilizarea externă a sindicatelor, dar şi creşterea încrederii în organizaţiile neguvernamentale, sunt alte concluzii ale studiului.
Mai mult de 90% dintre români au încredere în pompieri.
Armata şi Biserica sunt următoarele instituţii cu o imagine foarte bună, constantă în percepţia românilor.
Ultimii patru ani ne-au adus însă o îmbunătăţire a percepţiei asupra Armatei, dar şi o uşoară eroziune a imaginii Bisericii.
Potrivit datelor Companiei de Cercetare Sociologică şi Branding, este pentru prima dată, când numai 2/3 dintre români au încredere in Biserică.
Directorul companiei, Mirel Palada, subliniază că tendinţele reies atât din evenimentele recente, cât şi dintr-o posibilă schimbare de valori în societatea românească:
"Avem, pe de o parte, această succesiune, ca mărgelele pe aţă, a fenomenelor de zi cu zi, care vin să contribuie cu efectul lor mărunt sau mai puţin mărunt la percepţie, la atitudine, la opinie; mai e o componentă strategică, o componentă în cazul instituţiilor, mai ales, ce vorbeşte despre schimbarea de valori, despre maniera în care noi, încetul cu încetul, de la o generaţie la alta, ne definim ce bine şi ce e rău în viaţă.
"Ei bine, din tipul acesta de schimbări valorice, evident că se schimbă şi valul de adâncime. Aici am putea să vorbim despre tendinţe ceva mai mari" spune directorul companiei, Mirel Palada.
Presa, "destul de bine văzută"
Ultimii patru ani au adus şi o decredibilizare aproape ireversibilă a mişcărilor sindicale, dar şi o creştere a numărului de români care au încredere în organizaţiile neguvernamentale.
Raed Arafat, Mugur Isărescu şi Sorin Oprescu sunt cele mai apreciate persoane publice din România.
Din aceste date reiese, crede Mirel Palada, o schimbare în bine a mentalităţii românilor.
"Iată că s-au schimbat lucrurile. Românii acceptă în momentul de faţă, la 20 de ani după revoluţie, să aprecizeze o persoană care are imagine uşor diferită, care provine din altă ţară, dar care s-a dovedit că are nişte valori pe care românii le apreciază" spune Mirel Palada.
Imaginea mass media s-a erodat şi ea în ultimii ani.
Totuşi, rămâne, alături de Primărie şi Jandarmerie, destul de bine văzută.