România "trebuie să cheltuiască mai bine banii europeni"
Şeful misiunii FMI în România susţine că ţara noastră a făcut un pas important spre creştere economică, dar că trebuie să cheltuiască mai mult şi mai bine din bani UE.
Articol de Mihaela Enache, 29 Ianuarie 2013, 15:25
Şeful misiunii FMI în România, Erik de Vrijer, a declarat marţi că România a făcut un pas important spre creştere economică prin echilibrarea balanţei dintre venituri şi cheltuieli, dar nu este suficient.
"Trebuie să cheltuiască mai mult şi mai bine din banii europeni. Dar nici acest lucru nu este suficient. Ţara trebuie să se bazeze pe propriile puteri", atrăgea atenţia Erik de Vrijer.
Energia şi transporturile sunt domeniile recomendate de experţii FMI, ai Băncii Mondiale şi ai Comisei Europene, cu cel mai bun potenţial de dezvoltare în perioada următoare şi spre care autorităţile române ar trebui să îşi îndrepte în mod deosebit atenţia pentru a le îmbunătăţi eficienţa.
"Eenergia, pentru că România are foarte multe resurse care pot fi exploatate şi transporturile pentru că România se află situată între Marea Neagră şi restul Europei, iar dacă aveţi un sistem, o infrastructură bună de transport puteţi atrage noi investiţii atât româneşti cât şi străine", a precizat Erik de Vrijer.
Şeful misiunii FMI în România, Erik de Vrijer, a atras în mod firesc atenţia asupra firmelor de stat din aceste zone de activitate, mari companii cu la fel de mari probleme de funcţionare.
Erik de Vrijer susţine că metodele prin care pot deveni profitabile aceste companii sunt un management bun şi privatizarea.
Restructurarea companiilor de stat este una din cele mai importante restanţe ale autorităţilor române, astfel că următoarele luni ar trebui să aducă schimbări majore.
Miniştrii care conduc cele două domenii în Cabinetul Ponta au anunţat deja o serie de măsuri.
S-a convenit privatizarea companiilor CFR Marfă şi CFR Călători
Relu Fenechiu, care deţine portofoliul transporturilor, declara marţi că s-a convenit privatizarea companiilor CFR Marfă şi CFR Călători.
Pe data de 15 mai va fi anunţată o listă scurtă a firmelor dintre care se vor alege câştigătorii.
Pentru cei doi giganţi de la căile ferate se caută de multă vreme soluţii.
Compania Naţională de Căi Ferate se află în fruntea listei marilor datornici la bugetul de stat, cu peste 2,5 miliarde de lei conform site-ului ANAF.
Alte aproape 400 de milioane figurează în dreptul CFR Marfă.
Mult mai multe obiective sunt pe agenda ministrului delegat pentru energie, Constantin Niţă, care a avut parte de o întânire de aproximativ cinci ore cu experţii financiari internaţionali la sfârşitul săptămânii trecute.
"Trebuie să ne facem temele foarte bine. Din păcate, până acum nu ni le-am făcut şi este timpul ca ceea ce ne angajăm să şi respectăm. Nu lichidăm nimic.
"Trebuie să luăm măsuri pentru eficientizarea tuturor unităţilor din sectorul energetic", a spus ministrul delegat pentru energie.
Constantin Niţă vorbea despre angajamentul guvernului de a face o prioritate din selectarea de manageri profesionişti la Romgaz, Nuclearelectrica şi Transgaz, dar şi din privatizarea companiei Electrica, adevărate provocări pentru România dat fiind că TAROM este singura companie pentru care s-a reuşit, cu ceva probleme, aplicarea conceptului de management privat, iar ultima tentativă de privatizare a unei societăţi de stat, Oltchim, s-a soldat cu un eşec răsunător.