România intră de duminică în spaţiul de liberă circulaţie Schengen cu frontierele aeriene şi maritime
29 Martie 2024, 07:54
România intră de duminică, 31 martie, în spaţiul de liberă circulaţie Schengen cu frontierele aeriene şi maritime. Acest lucru va însemna ridicarea controalelor pentru verificarea documentelor, iar pregătirile tehnice pe cele 17 aeroporturi şi în cele patru porturi maritime au ajuns la final.
Aşa se întâmplă şi pe cel mai mare aeroport al ţării, cel de la Otopeni, unde se reconfigurează porţile de control. Practic, de duminică, în afara controlului de securitate personal şi la bagaje, pasagerii se îndreaptă direct la porţile de îmbarcare, având documentul de identitate şi biletul de avion, fără a mai sta la cozile de la ghişeele Poliţiei de Frontieră.
"Concret, persoanele care intră în terminal, după ce parcurg procedura de control la securitate, nu vor fi supuse controlului la fruntieră, cum este astăzi, la tonetele pe care cu toţii le ştim", a explicat Bogdan Despescu, secretar de stat în Ministerul de Interne.
Ministerul de Interne a cumpărat 4.000 de tablete, terminale mobile care vor scana documentele de identitate ale pasagerilor care vor călători începând de duminică în ţările Schengen. Anul trecut 66% dintre pasagerii de pe aeroporturile româneşti au călătorit către destinaţii Schengen.
Nici minorii care au curse Schengen nu vor mai trece prin controlul de la frontieră şi se prezintă la porţile de îmbarcare cu paşaport şi documentele de călătorie prevăzute de lege.
Poliţiştii de frontieră vor fi însă prezenţi în continuare în aeroporturi pentru a face verificări neanunţate, în baza unei analize de risc. Alte două aeroporturi importante ale ţării, de la Iaşi şi Timişoara, vor avea de astăzi noi terminale. Cel de la Iaşi, construit pe o suprafaţă de trei hectare şi cu o capacitate de procesare de peste 3,5 milioane de călători, va asigura fluxurile Schengen, dar şi legăturile interne.
În schimb, noul terminal de la Timişoara va fi utilizat doar pentru curse externe. El se întinde pe o suprafaţă mai mică, de 1,2 hectare, are şase filtre de securitate, opt porţi de îmbarcare şi 18 ghişee de check-in. Va avea, de asemenea, numeroase spaţii comerciale, restaurante şi cafenele.
"În total, am accesat 88 de milioane de euro şi am derulat şapte obiective de investiţii, dintre care patru au fost finalizate acum pe ultima sută de metri, inclusiv acest terminal. Pe viitor mai avem încă două proiecte, parcul fotovoltaic şi parcarea auto, pe care vrem să le derulăm, în valoare totală de 11 milioane de euro", a declarat Daniel Stamatovici, directorul general al aeroportului de la Timişoara.