Revista presei centrale, 19 iulie
Articole din Gândul, Evenimentul Zilei, Jurnalul Naţional, România Liberă şi Adevărul.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 19 Iulie 2010, 07:53
Din seria "Edilii fac lucruri trăsnite", Gândul prezintă, pe prima pagină: "Cele şapte minuni ale primarilor din România: de la piramida cu closet la catedrala-buncăr".
"În Oradea, primarul e un mic faraon: construieşte o piramidă în curtea interioară a instituţiei, pe 550 de metri pătraţi; comuna Prăjeştii de Bacău n-are dig şi nici canalizare, dar are piramidă pe clădirea primăriei şi grădini gen Versailles; la Voluntari primarul Pandele ridică o catedrală demnă de Beverly-Hils-ul ilfovean, înaltă cât un bloc cu 15 etaje; Piteşti-ul are serviciul de termoficare în faliment, însă o fântână care cântă "Oda bucuriei", iar Sfântul Gheorghe şi-a cumpărat de la Viena o locomotivă cu aburi, veche de o sută de ani, pe care a dat 60 de mii de euro, folosită pe post "obiect de decor". Că tot e criză!
Jurnalul Naţional scrie că numai în ultimii 5 ani, Ministerul Transporturilor a cheltuit 13 miliarde de euro în infrastructura ţării. Rezultatele: două porţiuni mici de autostradă, şi acelea uşor neterminate, câteva proiecte şi lictaţii anulate. Dincolo de banii investiţi atât de inteligent, ministrul s-a înconjurat de specilişti plătiţi regeşte, care au adus România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul infrastructură, dar pe primul loc la preţurile exorbitante ale contrctelor, uneori şi de 5 ori mai mari decât media europeană pe kilometru.
Jurnalul Naţional a intrat în posesia unor documente de la Serviciul Resurse Umane al Ministerului, potrivit cărora toţii marii şefi care se ocupă de infrastructură sunt absolvenţi ai Universităţii de Ştiinţe Agronomice şi Medicină Veterinară. Astfel, Adrian Ionescu, director, coordonator proiecte autostrăzi, numit la dorinţa lui Berceanu, şi-a prezentat lucrarea de licenţă în 2002, pe tema "Combaterea gândacului de Colorado la cultura de cartof".
Un alt agronom se ocupă în Minister de organizarea licitaţiilor pentru autostrăzi, încă un agronom manageriază departamentul IT al Companiei, o absolventă de agronomie, dar şi de psihologie, răspunde de Direcţia Siguranţa Circulaţiei. Şi totuşi, nu sunt doar agronomi la autostrăzi: de exemplu, autostrada Bucureşti - Ploieşti este vegheată de un absolvent al Academiei Tehnice Militare, specializat în armament, rachete şi muniţii.
În completare, ziarul preia o analiză publicată ieri de Agenţia France Presse despre Căile Ferate Române, pe care le prezintă, citez: "într-o stare catastrofală, la 20 de ani de la căderea comunismului, fiind victimele dezinteresului guvernanţilor din toate partidele, după ce odinioară România dispunea de cea mai extinsă reţea feroviară din Europa.
De infrastructură se ocupă astăzi şi România Liberă, potrivit căreia, "Transportatorii rutieri pierd 30% din cifra de afaceri din cauza şoselelor proaste. Gropile din asfalt ne păgubesc cu 4 miliarde de euro". Pentru a parcurge distanţa Constanţa-Arad, un camion are nevoie de o perioadă de timp două ori mai mare decât dacă ar străbate o distanţă similară pe un drum din Uniunea Europeană.
Potrivit vicepreşedintelui Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri, pentru zona Ardealului este mai avantajoasă aducerea mărfurilor prin Slovenia şi Ungaria decât prin ţară.
Şi Evenimentul Zilei ne aduce o veste proastă: ploile abundente din ultima perioadă vor reduce recolta de grâu, care va fi şi de calitate mai proastă, iar din cauza importurilor pe care vom fi obligaţi să le facem, preţul pâinii va creşte.
Adevărul se întreabă de ce n-am învăţat nimic de la bulgari, apropos de turism pe litoral. "Avem aceeaşi climă şi acelaşi număr de kilometri de plajă. Bulgaria reuşeşte să atragă însă mai mulţi turişti datorită serviciilor net superioare şi mult mai ieftine. Litoralul bulgăresc se bucură de investiţii, cel românesc îşi trasează stategii după ureche"- apreciază Adevărul.