Reguli noi pentru companiile de transport în UE
Intră în vigoare reguli noi pentru companiile care fac transport de mărfuri în țările membre ale Uniunii Europene.
Articol de , 21 Februarie 2022, 14:24
Realizator: Cătălin Gomboş - Începând de astăzi intră în vigoare reguli noi pentru companiile care fac transport de mărfuri în țările membre ale Uniunii Europene. Potrivit unei prevederi din noul Pachet de Mobilitate, camioanele trebuie să revină acasă la fiecare două luni. Sunt afectați transportatorii din estul Europei, inclusiv cei români, care lucrează în vest. Care sunt nemulțumirile lor, aflăm de la reporterul nostru Alexandru Lancuzov.
Reporter: Pachetul Mobilitate a fost aprobat în 2020 și cuprinde modificări ale legislației în transporturile internaționale de mărfuri, care să le asigure mai multe drepturi șoferilor care lucrează departe de casă. Cea mai dură regulă, care a stârnit protestele companiilor din estul Europei și un proces la Curtea de Justiție a Uniunii Europene, este obligația de a întoarce camionul la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni. Este o lovitură pentru firmele românești de transport care lucrează în țările din centrul și mai ales vestul Europei, o prevedere pe care transportatorii români o consideră drept discriminatorie și care va duce la creșterea costurilor operaționale și chiar ieșirea de pe piață.
Radu Dinescu, secretar general Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România: Aceste camioane care trebuie să vină 60 de mii la 60 de zile înseamnă că vom avea cel puțin 1.000 de camioane pe zi care vor intra în România și trebuie spus că aceste camioane nu fac o zi din Europa de Vest și pe urmă se duc înapoi, ci dacă vin din Spania sau din Europa de Vest, Franța sau Belgia fac două, trei zile până ajung în România; de obicei, dacă aduc camionul acasă îi mai fac ceva întreținere, reparație și îl vor duce înapoi. Numai prin perspectiva operatorilor de transport român, capacitatea de transport oferită de noi Europei de Vest se va diminua cu minim 10%.
Reporter: Următoarea modificare a legislației pentru toate statele membre va intra în vigoare din 21 mai și impune autorizarea microbuzelor ușoare cu capacitate de transport între 2,5 și 3,5 tone.