Reformă privind promovarea turismului românesc
Apel Matinal - Invitat: Tudorița Lungu, secretar de stat în Ministerul Turismului.
Articol de Daniela Petrican, 26 August 2022, 11:57
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (26 august, ora 08:28) - "Apel Matinal" - Realizator: Daniela Petrican - Ne apropiem de finalul sezonului turistic pe litoral, dar vremea bună a adunat încă peste 120.000 de turiști în aceste zile la mare. Hotelierii spun că unitățile de cazare din stațiuni sunt ocupate la peste 90 % din capacitate, iar din 28 august începe, mai devreme pentru a acoperi finalul vacanței școlare, și programul social "Litoralul pentru toți", cu prețuri reduse la cazare. România oferă, însă, atracții turistice pentru toate sezoanele, așa că Ministerul Turismului anunță o campanie națională de promovare a destinațiilor autohtone. Mai multe aflăm de la invitatul de astăzi al "Apelului Matinal", Tudorița Lungu, secretar de stat în Ministerul Turismului. Bună dimineața!
Tudorița Lungu: Bună dimineața!
Realizator: Ce anume putem face în plus pentru a promova destinațiile naționale și cine sunt cei pe care ar trebui să îi putem atrage?
Tudorița Lungu: Da, mai avem multe de făcut în acest sens, mai ales că nu s-a făcut prea multe în ultimii 30 de ani pentru promovarea turismului românesc, și, în acest sens, Ministerul Antreprenoriatului și Turismului a gândit o reformă în turism cu privire la promovare și mă refer, aici, că a fost elaborată legislația care să permită o înființare a organizațiilor de management al destinațiilor, organizații care au în deosebi menirea să facă promovarea destinației turstice, a brand-ului național, al destinației turistice în România și a fiecărei destinații în parte. În luna august, în data de 19, a fost publicat în monitorul oficial ordinul de ministru cu procedura de avizare a acestor organizații de management a destinației, deci avem legislația completă care să permită înființarea acestora. Noi ne deplasăm în luna septembrie, începând cu cinci septembrie, în teritoriu, în regiunile istorice ale României pentru a informa și, de ce nu, a oferi expertiză pentru ființarea OMD-urilor locale, județene și regionale.
Realizator: Dar știți că mulți, probabil, se vor întreba acum ce ne-a împiedicat în acești 30 de ani să facem ceva pentru turism?
Tudorița Lungu: Este foarte important să înțelegem că, la un moment dat, că fără o promovare foarte bine articulată, gândită și continuă, turismul nu mai poate merge așa din inerție, pentru că și profilul turistului s-a schimbat, lumea în general, s-a schimbat, turiștii vor altceva, după cum ați precizat și dumneavoastră din datele statistice. Turiștii nu mai înnoptează foarte mult într-o destinație, pentru că sunt turiști, sunt persoane active, își doresc diversitate și atunci își aleg, fie weekend-urile pentru că în timpul săptămânii lucrează și merg într-un weekend la mare, într-un weekend la munte, poate într-un weekend vizitează o capitală europeană, deci trebuie să ne pliem și noi pe noile cerințe ale vieții, adică când zic noi, turismul românesc, în plus de promovarea pe care o s-o facă OMD-urile atât la nivel local cât și național. Ministerul Antreprenoriatului și Turismului lucrează la proceduri care vor intra, de achiziție, care vor intra în linie dreaptă imediat, iar în luna noiembrie și decembrie vom avea o campanie în România şi în alte două state, mă refer aici la UK și Germania, cu ajutorul influencerilor. De asemenea, facem o promovare a brandului turistic național și a destinațiilor în mass-media națională și în cele două state. Avem, de asemenea, în pregătire, trei, participarea la trei târguri: cel de la Varșovia, de la Barcelona și Londra.
Realizator: Înțeleg, facem mai mult pentru o promovare externă, pentru crearea unui brand de țară veritabil..
Tudoriţa Lungu: Da. Şi internă şi externă.
Realizator: Pentru că tot s-a vorbit de o strategie, dar cum stăm în raport cu vecinii și concurenții noștri, până la urmă?
Tudoriţa Lungu: Concurența este bună. Este bună și ne trage niște semnale atunci când, prin comparație, realizăm că poate nu stăm la fel de bine atât cât ne-am dorit. A fost un an special anul 2022. Anul 2022 vine totuși după doi ani de pandemie și comportamentul turistului a fost în acest an diferit. Diferit prin faptul că, stând în casă și-a dorit să iasă către mai multe destinații şi au mers probabil, probabil în această țară, că n-avem nişte date statistice certe, care să ne spună câţi au plecat. Însă, vreau să vă spun că și în România la 30 iunie 2022 au ajuns 631.492 de turiști, cu o creștere de 300% față de anul 2021 și cumva la jumătatea anului de vârf 2019. Evident că și turiștii au suferit cumva modificări și în gândire în comportament. De ce nu, au fost și afectați financiar. Și aș vrea să tratăm anul acesta ca un an produs special.
Realizator: Bine, creșterea despre care vorbeați este firească. În 2021 încă existau restricții de pandemie. Da, nu creșeterea de care vorbeați acum este firească. Dar în 2021 încă existau restricții de pandemie.
Tudorița Lungu: Este adevărat, dar te raportezi dacă începi să-ți revii după perioada aia dificilă, pentru că până la urmă, în acest moment, toate stalele lumii își reaprind economia, încearcă să revină la starea de dinainte de pandemie.
Realizator: Da, la anul 2019, de exemplu.
Tudorița Lungu: Ce-i cu anul 2019?
Realizator: Zic să ne raportăm la anul 2019.
Tudorița Lungu: Da, acum ne raportăm la anul 2019, v-am spus. Deci, turiștii români la 30 iunie 2018 față de anul 2019 au fost în proporție de 87.8% față de anul 2019, la 30 iunie, iar turiștii străini 52.33%. Datele acestea sunt la 30 iunie, din toate informațiile pe care le avem din piață, necertificate încă de Institutul Național de Statistică, ne spune că totuși luna iunie și august au fost luni mult mai bune față de începutul până la urmă de sezon. Am avut forme de turism avansate, zic eu, și vorbesc aici de turismul festivalier care ne-a adus în țară turiști. Din datele unei agenții de incamincare, care face export de servicii, a reieșit că în luna de vară au crescut rezervările în această agenție cu 67.7% față de aceeași perioadă a anului trecut, în ciuda faptului că prețurile medii ale biletelor de avion au crescut 42.2%./ctuluc/ Au venit turişti în această vară din Israel, britanici, italieni, franzeci şi germani. /.../ în locul, în anul acesta, Spaniei, care în anul precedent era cumva pe locul doi. Cred că, totuşi, dacă ne aplicăm şi diversificăm ofertele turistice, mergem pe tot palierul de forme de turism şi, uitaţi-vă, ce impact are forma aceasta de turism festivalier în rândul turiştilor străini. Mergem pe formele de turism de /distracţie/, cum este în nordul /Mamaiei/...
Realizator: Dar în domeniile de nişă din turismul românesc: culinar, arhitectural, putem oferi mai mult?
Tudoriţa Lungu: Evident că putem oferi mai mult şi ăsta este roulul acestor organizaţii de management al destinaţiei. Se duce promovarea cât mai aproape de locul posibil în care să se dezvolte un turism performant, făcându-se un parteneriat între autoritatea publică locală şi cei care sunt interesaţi de turism, respectiv societăţile care funcţionează în acest domeniu şi atunci şi promovarea, şi dezvoltarea zonei se face altfel. Se apropie acolo /.../ ce tip de turism trebuie să faci astfel încât să-ţi atragi turişti şi obligatoriu să ai nişte politici coordonate, la care să participe toată lumea, pentru că nu poţi să faci turism de performanţă dacă nu ai o infrastructură foarte bine dezvoltată. Nu poţi să faci turism de performanţă dacă nu legi atracţiile între ele prin drumuri foarte bune. Nu poţi să ai turism de performanţă dacă...
Realizator: Dar şi noi aşteptăm, să ştiţi, drumuri foarte bune, astfel încât să ajungem fie la munte, fie la mare să ajungem mult mai uşor. Mai spuneţi-mi un lucru...
Tudoriţa Lungu: Ne mişcăm în acest sens.
Realizator: Sperăm.
Tudoriţa Lungu: Vreau să mai atrag atenţia asupra faptului că turismul românesc din această vară a arătat aşa, chiar dacă nouă nu ni se pare că a fost spectaculos, totuşi, s-au făcut nişte eforturi extraordinare. Guvernul Ciucă a sprijinit mediul de afaceri din turism, grav afectat în pandemie, acordând acestora sprijin şi aş vrea să vorbesc aici numai de..., să dau exemplu despre ajutorul dat celor din HoReCa, de 450 de milioane de euro pentru pierderile suferite în anul /.../.
Realizator: Eu aş vrea să vă mai întreb un lucru: dacă va continua programul de acordare a voucherelor de vacanţă?
Tudoriţa Lungu: Absolut, absolut. La sfârşitul anului 2021, ministrul Cadariu a fost iniţiator şi a insistat, până a reuşit, să se acorde aceste vouchere de vacanţă până în anul 2027, cel puţin. Adică avem o prevedere certă care ne spune că cinci ani de zile vor fi acordate, începând şi cu acest an, cinci ani de zile vor fi acordate vouchere de vacanţă. Au fost prelungite voucherele de vacanţă emise în 2019 şi în 2020, valabilitatea lor până la 30 iunie a acestui an. Au fost /.../ peste 200 de milioane de euro până la acest moment şi posibil până la sfârşitul anului 300 de milioane de euro. Nu sunt bani puţini, iar eforturile pe care le-a făcut guvernul sunt destul de solide şi importante.
Realizator: Vă mulţumin pentru toate aceste precizări. Invitata "Apelului Matinal" a fost Tudoriţa Lungu, secretar de stat în Ministerul Turismului.