Recomandări ale medicilor din Sălaj privind apelul 112
Sunt situaţii în care echipele medicale de intervenţie sunt puse drumuri pentru a prelua cazuri care nu există sau persoane cu afecţiuni ce pot fi tratate şi de medicul de familie sau în centrele de permanenţă.
Articol de Adrian Lungu, Sălaj, 11 Februarie 2024, 14:30
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Realizator: Ciprian Sasu - În cei 20 de ani de când 112 este numărul unic de urgenţe în România, operatorii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale - STS - au preluat peste 300 de milioane de apeluri.
Anul trecut s-au înregistrat aproape 10,5 milioane, din care 53,82% au fost urgenţe, procent semnificativ mai mic faţă de anul 2004, când peste 90% dintre apeluri nu reprezentau urgenţe.
Totuşi, potrivit STS, apelurile false sau cele care nu reprezintă o urgenţă reală rămân în continuare o problemă.
De altfel, un bărbat din Argeş a sunat la 112, fără a avea o urgenţă, de aproape 31.000 de ori într-un an, folosind mai multe numere de telefon, iar timpul de procesare a acestor apeluri a echivalat cu aproape cinci zile de convorbiri continue. În acest context, medicii din Sălaj vin recomandări către populaţie. Adrian Lungu transmite.
Reporter: Din păcate, falsele urgenţe reprezintă încă o problemă şi în Sălaj.
Sunt situaţii în care echipele medicale de intervenţie sunt puse drumuri pentru a prelua cazuri care nu există sau persoane cu afecţiuni ce pot fi tratate şi de medicul de familie sau în centrele de permanenţă.
Directorul Direcţiei de Sănătate Publică Sălaj, medicul Ligia Marincaş, a atras de nenumărate ori atenţia asupra faptului că la unitatea de primiri urgenţe din Zalău ajung multe persoane care nu sunt în stare gravă.
Ligia Marincaş: Modul de prezentare al pacienţilor pe coduri ne arată faptul că majoritatea covârşitoare sunt de cod verde, urmată de cod albastru. Sunt cazuri care n-ar avea ce să caute în UPU, care ar trebui soluţionate la medicul de familie, inclusiv codul verde. Când vorbim de galben şi roşu, vorbim de urgenţe.
Reporter: Autorităţile medicale îndeamnă populaţia să înţeleagă că ambulanţierii şi paramedicii SMURD trebuie solicitaţi numai în situaţii cu adevărat de criză, când problemele de sănătate sunt unele grave, nu pentru simple dureri de cap sau afecţiuni dentare.