"Radiodifuzorii publici şi new media trebuie să coabiteze în noul context"
Interviu în exclusivitate cu Toshiyuki Sato, secretar general al Public Broadcasting International - PBI
Articol de Simina Botar, 07 Octombrie 2016, 02:07
Reporter: Anul viitor, Radio România va organiza Reuniunea anuală a Asociaţiei Internaţionale a Managerilor Serviciilor Publice de Media - Public Broadcasting International - PBI. Am pornit de l ştafeta preluată de la reuniunea de anul acesta, care s-a desfăşurat de curând, în Canada."
Toshiyuki Sato: "Tema Conferinţei PBI de la Montreal a fost concentrată asupra generaţiei tinere şi majoritatea subiectelor au fost legate de new media şi de aşa-numita disco media.
Despre disco media trebuie să spun că discuţia printre radiodifuzori, în legătură cu acest fenomen, a început de acum 10 ani şi a pornit de la întrebarea dacă new media este un inamic sau un prieten.
Soluţia este însă că radiodifuzorii publici şi new media trebuie să coabiteze în noul context.
Dacă observaţi rezultatele sondajelor făcute în mai multe ţări, există o tendinţă a tinerilor de a petrece mai mult timp în internet. Schimbările se fac mult mai repede, în zilele noastre.
Un sondaj efectuat de NHK, principalul radiodifuzor public din Japonia ne arată că schimbări care se petreceau în 10 ani în trecut, acum se petrec în mai puţin de un an. Nu ştiu dacă această tendinţă este reversibilă, dar trebuie să acceptăm că se produce o modificare de comportament a tinerei generaţii. Aceasta poate fi o temă de discuţie pasionantă la Conferinţa PBI de anul viitor, în septembrie, de la Bucureşti."
Reporter: Ce pot face radiodifuzorii publici ca să facă faţă la viteza de schimbare din media digitală şi din comportamentul oamenilor?
Toshiyuki Sato: "E o întrebare bună. Radiodifuzorii se gândesc de mai mult timp cum să folosească Internetul pentru profit, oferind servicii noi, sau cum pot bloca ajungerea informaţiilor produse de noi pe Internet.
După ceva timp, am constatat că nu este posibilă crearea unui model de business pentru zona internetului.
Majoritatea radiodifuzorilor permit postarea materialelor lor pe YouTube, Google, Twitter. În zilele noastre, nu există altă soluţie, în afară de aceea ca radiodifuzorii să îşi extindă zona de transmitere a propriului produs pe platformele de new media, iar radiodifuzorii trebuie să atragă tânăra generaţie, atât în zona undelor herţiene, cât şi în cea digitală. Cred că aceasta este singura cale de supravieţuire, dar trebuie să ne gândim şi la punctele forte ale radiodifuzorilor.
Mă gândesc la două dintre ele. Primul, radiodifuzorii sunt adesea definiţi ca fiind de tipul unu către o mulţime, în timp ce new media este definită ca unu către mai mulţi. Unu către o mulţime înseamnă un auditoriu mult mai mare şi aici este avantajul asupra celor din Internet. Radiodifuzorii sunt mai puternici în caz de calamităţi naturale şi al transmisiunilor live de la momente importante. Un alt avantaj este că avem capacitatea, avem posibilităţi, avem echipe bune de profesionişti şi acoperim evenimentele prin ştirile pe care le difuzăm.
Media din Internet foloseşte, în cea mai mare parte, ştirile altora. Radiodifuzorii au propriile ştiri, programe, pe care le pot oferi şi altora. "
Reporter: Care este cel mai bun studiu de caz, pe care l-aţi reţinut de la Conferinţa de la Montreal?
Toshiyuki Sato: "Discuţia de la Montreal a fost foarte interesantă, a fost o sesiune a conferinţei, care a pus faţă în faţă radiodifuzorii publici şi new media, new media fiind reprezentată de exemplu de vicepreşedintele YouTube, şi radiodifuzori publici. Aceştia au scos în evidenţă că cel mai important pentru un serviciu public de radio şi tv este încrederea de care se bucură. Ştiţi care a fost replica celor de la YouTube şi alte servicii new media? Ei au folosit termenul 'autenticitate'. Ei iau nişte informaţii din surse în care au ei încredere, ca să atingă însă acest efect de autenticitate. Trebuie să înţelegem această diferenţă şi să continuăm să lucrăm în serviciul radiodifuziunii publice. "
Reporter: După brainstormingul de la Bucureşti, de anul trecut, de la Conferinţa Internaţională Media 2020, şi Conferinţa radiodifuzorilor publici, care s-a încheiat de curând la Montreal, ce aşteptaţi de la următoarea ediţie a PBI, de la Bucureşti, din septembrie anul viitor?
Toshiyuki Sato: "Conferinţa PBI de anul acesta a fost concentrată asupra temei tinerei generaţii. Suntem în permanenţă în căutare de teme relevante pentru radiodifuzorii publici. Am putea discuta în continuare despre tânăra generaţie sau despre independenţa radiodifuzorilor, fie că este vorba despre independenţa editorială, sau despre o bună finanţare, pentru că o bună finanţare este foarte importantă pentru asigurarea independenţei noastre ca radiodifuzori publici."