Proiect pentru o linie de tren de mare viteză Bucureşti-Iaşi
Unul dintre obiectivele formulate de comun acord de cele două guverne constă în realizarea, prin sprijinul financiar al părţii chineze, a unei linii de mare viteză.
Articol de Angela Matei, 03 Septembrie 2014, 07:07
În cei 65 de ani de relaţii diplomatice şi în deceniul scurs de la stabilirea parteneriatului amplu de prietenie, China şi România s-au tratat cu respect reciproc, sinceritate şi răspundere comună la greutăţi şi încercări.
Afirmaţia îi aparţine preşedintelui chinez Xi Jinping, şi a fost făcută cu prilejul primirii la Beijing a premierului Victor Ponta, aflat în ultima zi a vizitei sale oficiale în Republica Populară Chineză.
Liderul chinez a ţinut să reamintească cele patru elemente cheie ale parteneriatului chino-european, convenite cu prilejul turneului realizat în Uniunea Europeană în această primăvară: pace, creştere economică, reformă, civilizaţie, precum şi împletirea celor două pieţe, China şi Europa.
Şi în ultima zi a vizitei, latura economică a dominat agenda discuţiilor. Unul dintre obiectivele formulate de comun acord de cele două guverne constă în realizarea, prin sprijinul financiar al părţii chineze, a unei linii de mare viteză.
"România să fie prima care are o asemenea linie"
În condiţiile în care Comisia Europeană nu a fost de-acord cu construcţia ei pe ruta Bucureşti - Constanţa, pentru că face parte din coridorul european, proiectul discutat la Beijing vizează linia Bucureşti - Iaşi cu posibilitatea continuării până la Chişinău.
Potrivit premierului Victor Ponta, şi omologul său Li Keqiang susţine realizarea, în România, a acestui prim proiect pilot:
"Sigur, costurile sunt destul de mari, însă, ca un prim proiect-pilot pentru centrul şi estul Europei, mi-aş dori ca România să fie prima care are o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltată în China s-a dovedit deja în ultimii ani ca fiind extrem de performantă şi extrem de sigură. Problema principală este de finanţare, pentru că din fonduri europene nici n-avem noi atâţia bani alocaţi pe 2014-2020.
"Avem, cu totul, vreo 7 miliarde de euro pentru toată infrastructura, şi cea rutieră, şi cea ferovieră, şi cea navală, şi aeroportuară. Deci, problema, în primul rând, este de finanţare şi, dacă finanţarea vine din China, evident că tot proiectul va fi integrat în acest sens", a declarat premierul.
Victor Ponta a vrut să vadă personal performanţa trenurilor de mare viteză din China şi s-a deplasat, împreună cu ministrul transporturilor, Ioan Rus, cu un astfel de tren, de la Beijing la Tianjin.
Pe această rută de 120 de kilometri călătoria a durat 25 de minute, iar viteza maxima atinsă a fost de 300 de kilometri/oră. La Tianjin, premierul Victor Ponta a vizitat şi un parc tehnologic, având în vedere că guvernul intenţionează să construiască în perioada următoare şase parcuri tehnologice specializate pe diverse domenii.
Aspectele politice au revenit pe agendă în ultima parte a zilei, când şeful Executivului a fost primit de preşedintele Chinei.
Au fost subliniate şi de această dată relaţiile bilaterale excelente în contextul sărbătoririi a 65 de ani de relaţii diplomatice româno-chineze.