Produsele bio cuceresc pieţele emergente
Ţara parteneră a expoziţiei mondiale de produse bio de la Nürnberg a fost anul acesta India, dovada faptului că trend-ul bio nu mai este doar un apanaj al ţărilor vestice, ci este tot mai prezent şi în economiile emergente.
Articol de Mălina Andronescu, 20 Februarie 2012, 09:30
În complexul expoziţional din Nürnberg s-au întâlnit, timp de patru zile, reprezentanţi din 83 de ţări în cadrul Târgului pentru produse alimentare ecologice, cosmetice naturale şi produse textile BIOFACH.
În 2010, cifra de vânzări pe plan mondial pentru produsele bio a fost de 59 de miliarde de dolari.
Ţara parteneră a fost anul acesta India, dovada faptului că trend-ul bio nu mai este doar un apanaj al ţărilor vestice, ci este tot mai prezent şi în economiile emergente, pe măsură ce clasa de mijloc din aceste state se dezvoltă.
Având în vedere explozia demografică la nivel global, promotorii agriculturii biologice se văd puşi în faţa problemei de a ieşi din zona de nişă şi de a câştiga tot mai mult teren, obiectivul final fiind acela de a asigura cândva hrana întregii populaţii a globului din alimente ecologice.
Aceasta presupune însă şi o creştere a productivităţii, fără a trăda principiul durabilităţii, respectiv al gestionării durabile a resurselor. În centrul atenţiei, anul acesta, la BIOFACH s-au aflat vinurile, uleiul de măsline şi cafeau din culturi ecologice.
În Germania, produsele bio au o căutare din ce în ce mai mare, în 2011, cifra de vânzării înregistrând o creştere de 9% faţă de anul precedent şi depăşind 6,5 miliarde de euro.
Asociaţiile de protecţie a consumatorilor deplâng însă lipsa unui sistem de certificare unic, în special pentru cosmetice, şi faptul că la ora actuală există numeroase organizaţii care emit astfel de certificări, ceea ce are drept urmare dezorientarea consumatorilor şi faptul că ceea ce se vinde sub eticheta bio nu este întotdeauna un produs ecologic.
Pe de altă parte, chiar şi producătorii de alimente convenţionale, cele care nu provin din culturi ecologice, au recunoscut necesitatea promovării principiului durabilităţii, reducând, de pildă, consumul de energie în cadrul procesului de producţie şi acordând o atenţie sporită sistemelor de reciclare a ambalajelor.