"Procedură laborioasă" în ancheta prăbuşirii avionului
Potrivit procurorului şef de la Parchetul Curţii de Apel Alba, Augustin Lazăr, se va emite un raport întocmit de inspecţia de specialitate.
Articol de Radiojurnal, 23 Ianuarie 2014, 14:23
Cercetările continuă pentru stabilirea cu exactitate a cauzelor şi a împrejurărilor în care s-a produs accidentul din Apuseni.
A fost declanşată o aşa-numită anchetă in rem, care investighează faptele, nu făptaşii.
În majoritatea anchetelor cu persoane vătămate sau decedate, procurorii încep urmărirea penală in rem, transmite redactorul Radio România, Diana Surdu.
Acest lucru înseamnă că nu se cunoaşte făptuitorul, persoana care a săvârşit infracţiunea, doar fapta.
Orice anchetă începe cu o cercetare la faţa locului, de unde se ridică probe care vor fi expertizate de specialişti.
Investigaţie complexă
Această investigaţie este complexă, pentru că suprafaţa de cercetare este mare.
Trebuie audiate persoanele vătămate, martorii, iar avionul prăbuşit în Munţii Apuseni nu are cutie neagră, ci doar alte aparate de zbor care vor fi examinate în perioada următoare, pentru a vedea cum au funcţionat şi pentru a fi dat un punct de vedere de experţi.
Potrivit procurorului şef de la Parchetul Curţii de Apel Alba, Augustin Lazăr, se va emite un raport întocmit de inspecţia de specialitate, inspectorii investigatori ai autorităţii aeronautice.
Cu siguranţă, acest raport va dura o perioadă mai lungă de timp, cel puţin două luni.
Procurorul şef Augustin Lazăr a declarat că este o procedură laborioasă pentru emiterea unui astfel de raport care, finalizat, va fi depus la Parchet, pentru ca procurorul să poată administra probe şi să soluţioneze dosarul.
Posibilă anchetă privind acţiunea autorităţilor în cazul prăbuşirii
Procurorul general al României, Tiberiu Niţu spune că ia în calcul şi o anchetă privind modul în care au acţionat autorităţile în acest caz.
El a precizat că cercetările începute de Parchetul de pe lângă Curtea de Apel Alba Iulia vizează doar cauzele producerii accidentului.
"Ancheta de la Parchetul Curţii de Apel Alba Iulia vizează accidentul aviatic", a spus Tiberiu Niţu.
Întrebat dacă Parchetul se va sesiza şi în legătură cu modul în care au acţionat autorităţile, Tiberiu Niţu a spus că este luată în calcul o asemenea ipoteză.
"Luăm în calcul şi o astfel de ipoteză", a spus procurorul general al României.
Referitor la încadrarea juridică a faptelor în cazul unei astfel de anchete, Tiberiu Niţu a arătat că în prezent se analizează acest aspect.
Vremea "pare să fi influenţat decisiv zborul de luni"
La aproape 72 de ore de la accident, o parte din întrebările legate de cauze încep să îşi găsească răspuns, cel puţin neoficial.
Astfel, condiţiile de vreme par să fi influenţat decisiv zborul de luni.
Citiţi aici un interviu cu preşedintele Asociaţiei Naţionale a Piloţilor, Constantin Manolache.
Patru supravieţuitor, în continuare internaţi
La Cluj-Napoca rămân internaţi în spital patru supravieţuitori ai accidentului din Munţii Apuseni.
Trei dintre ei sunt în stare stabilă, în timp ce unul rămâne în stare mai gravă, transmite corespondentul Radio România, Claudiu Pădurean.
Este vorba de cei trei medici care au rămas în spital după ce medicul Radu Zamfir care a suferit cele mai uşoare leziuni în urma accidentului aviatic a părăsit spitalul pe propria răspundere şi s-a întors în Bucureşti, precum şi de copilotul Răzvan Petrescu.
Acesta se află tr-o stare mai gravă decât ceilalţi medici, este internat la Terapie Intensivă după cum spun surse medicale.
Însă, vestea bună este aceea că oamenii practic au fost stabilizaţi din punct de vedere hemodinamic şi medicii sunt încrezători că urmează o perioadă de recuperare.
Epava avionului, transportată din zona împădurită
Epava avionului a fost transportată din zona împădurită în care s-a produs accidentul până în comuna Horea.
Este vorba de zona târgului de animale care este organizat în fiecare săptămână şi care are avantajul că prezintă un spaţiu care poate să fie păzit mai uşor de către jandarmi. Această epavă urmează să fie transportată astăzi cu ajutorul unui camion într-un spaţiu de depozitare mai adecvat.
Procurorii nu au spus concret unde va fi acest spaţiu, însă ceea ce ştim este faptul că resturile avionului vor fi studiate de specialişti pentru a încerca să reconstituie din punct de vedere tehnic acele condiţii care au dus la producerea accidentului.
Avionul nu avea cutie neagră, însă specialişti în aviaţie spun că pot să găsească acele indicii care să furnizeze o imagine mai clară a cauzelor accidentului.
Este vorba de o procedură standard şi în cazul altor accidente aviatice.
Aceste epave au fost transportate şi au fost analizate în laborator.