Probleme la zi - Invitat: ministrul educaţiei, Monica Anisie (AUDIO+TEXT)
AUDIO + TEXT
Articol de Radio România Actualităţi, 10 Ianuarie 2020, 09:38
Emisiunea “PROBLEME LA ZI”
Editia 10 ianuarie 2020
Realizator: Alexandra ANDON
TEMĂ:
STRUCTURA ANULUI ȘCOLAR 2020 – 2021 LANSATĂ ÎN DEZBATERE PUBLICĂ
INVITAȚI
în studiou
Monica ANISIE
Ministrul Educației și Cercetării
Marius NISTOR
Președintele Sindicatului din Învățământ ”SPIRU HARET”
prin telefon
Elena Lavinia CRAIOVEANU
Senator PSD – Comisia de Învățământ, Știință, Tineret și Sport.
AUDIO: Probleme la zi.
TEXT:
Realizator: Alexandra Andon - Bună ziua şi bun găsit tuturor. Calendarul viitorului an şcolar, al anului 2020 - 2021, salariile profesorilor, numirile de inspectori şcolari şi, nu în ultimul rând, felul în care va arăta Evaluarea Naţională pentru elevii care sunt acum clasa a VII-a, acea prima generaţie care ar trebui să intre la liceu pe baza portofoliului educaţional şi a evaluării transdisciplinare, o parte din problemele urgente de la Ministerul Educaţiei, dacă e să gândim mai departe, ar mai fi şi altele, felul în care se învaţă România, felul în care sunt pregătiţi profesorii în România, o lege a educaţie adoptată în 2011 şi care nu a fost încă pe deplin implementată, în schimb, a suferit numeroase modificări, formează baza sistemului educaţional. Discutăm toate aceste subiecte în ediţia de astăzi şi îi spun bun venit în studio şi îi mulţumesc pentru prezenţă invitatului nostru special, doamna Monica Anisie, ministrul educaţiei şi cercetării, buna ziua, vă mulţumesc.
Monica Anisie: Bună ziua.
Realizator: Şi celuilalt invitat special, domnul Marius Nistor, preşedintele sindicatului din învăţământ Spiru Haret, bună ziua.
Marius Nistor: Bună ziua.
Realizator: Aş începe cu această... la începutul anului 2020 cea mai căutată frază pe Google a fost "când începe şcoala în 2020?", adică pentru semestrul al doilea al acestui an. Răspunsul era simplu. Acum se pune problema când va începe anul şcolar 2020 - 2021. De ce e atât de complicat de stabilit structura anului şcolar încât aţi lansat o dezbatere publică?
Monica Anisie: Ca în fiecare an, structura anului şcolar se aprobă prin ordin al ministrului, dar asta nu înseamnă că nu trebuie să ne consultăm toate... sau toţi cei care suntem interesaţi de sistemul de educaţie şi aici vorbesc de partenerii noştrii sociali, de elevi, de profesori. Deci, trebuie să existe această consultare publică. Mai mult decât atât, vorbim despre transparenţă ori asta înseamnă şi transparenţă, că luăm decizii consultându-ne. Am spus de la începutul mandatului meu că nu voi lua o decizie fără să mă consult cu toţi cei care sunt implicaţi. Aţi pomenit de faptul că este greu să luăm o decizie cu privire la structura anului şcolar. Da, este într-adevăr dificil pentru că fiecare are câte o părere cu privire la...
Realizator: Vin cu păreri sau vin cu argumente?
Monica Anisie: Eu am spus: fiecare are câte o părere, dar noi vom ţine cont de ea, vom analiza toate propunerile pe care le-am primit în această perioadă de consultare publică. Analiza se va face şi în cadrul Comisiei de dialog social din cadrul Ministerului Educaţiei, urmând să se ia o decizie.
Realizator: Urmând să se ia.. de ce, dar în funcţie de ce? De ce unii pledează pentru 1 septembrie, alţii pledează pentru 14 septembrie? Care sunt aspectele cele mai importante: felul în care e împărţit anul şcolar, data la care începe, lungimea anului şcolar?
Monica Anisie: Ştiţi, de multe ori, argumentul de bază a fost că, tradiţional, deci prin tradiţie, anul şcolar a început la 15 septembrie şi lumea a fost obişnuită cu această dată de începere a anului şcolar. Acum, în spaţiul public, de mai mulţi ani de zile, se precizează că ar fi bine să începem anul şcolar la 1 septembrie. Oricum, anul şcolar începe la 1 septembrie, cursurile... de fapt, ar trebui să discutăm despre faptul că la 1 septembrie ar începe cursurile efectiv. Asta presupune ca, la data de 15 august, deja să chemăm profesorii, să începem anul şcolar. Ne-am suprapune pe actualul an şcolar, care la 15 august nu s-ar încheia. Anul acesta şcolar 2019 - 2020 se va încheia la 31 august.
Realizator: Da, domnule Marius Nistor, cum gândesc profesorii, preferă un an şcolar mai lung, mai scurt, împpărţit în două semestre egale, nu într-un semestru de trei luni şi unul de patru? Care sunt criteriile dumneavoastră?
Marius Nistor: Colegii mei cred că şi-ar dori mai multă stailitate şi nu prea multe fluctuaţii vizavi de structura anului şcolar. Sunt, să ştiţi, foarte multe discuţii care se poartă în momentul de faţă în mediul preuniversitar, sunt colegi de-ai noştri care susţin revenirea la ceea ce a fost în tradiţia poporului român, respectiv împărţirea pe trimestre, şi alţii care susţin actuala structură a anului şcolar, respectiv repartiţia pe semestre. Care este cea mai bună decizie? Acest lucru va depinde în funcţie de argumentele cu care poate veni o parte sau alta, un partener sau celălalt. De asemenea, sunt discuţii şi legate de data la care ar trebui să nceapă anul şăcolar, dar, vedeţi, aşa cum spunea şi doamna ministru, unii fac confuzie între data la care vor începe cursurile efectiv şi data la care începe anul şcolar.
Realizator: Practic, anul şcolar... ultimul an şcolar a început pe 1 septembrie 2019 şi se termină...
Marius Nistor: Se termină pe 31 august 2020. În momentul în care ai dori să înceapă, chipurile, cursurile de la 1 septembrie, înseamnă că, din start, anul şcolar va începe în 15 august. Şi nu trebuie uitat că sunt o serie de activităţi didactice care vor fi în plină desfăşurare. Discutăm de sesiunea a doua de BAC. Este imposibil să pregăteşti şi şcoala pentru începerea noului an şcolar şi, în egală măsură, să desfăşori şi aceste activităţi. Deci, toate aceste argumente trebuiesc analizate şi, bineînţeles, partenerii sociali vor trebui să înţeleagă care este cea mai bună măsură care se poate adopta în momentul de faţă. Bine, putem gândi ce va fi peste doi ani sau peste trei ani; lucrurile acestea vor fi analizate. Urmează să se realizeze, până la urmă, o nouă lege a educaţiei, în momentul în care va exista stabilitate din punct de vedere politic şi ne dorim acest lucru. Legea actuală a fost modificată de atâtea ori încât nici nu mai seamănă cu ceea ce a apărut în urmă cu mulţi ani. Deci, avem nevoie de stabilitate şi cadrele didactice au nevoie de stabilitate şi nu numai cadrele didactice, şi elevii, şi părinţii, până la urmă. Dar un lucru care este foarte important, nu poţi să vii cu abordări de genul acesta, că dacă nu-ţi convine o anumită structură a anului şcolar propusă spre dezbatere publică de Ministerul Educaţiei, automat trebuie să retragi proiectul respectiv. Haideţi să fim foarte bine înţeleşi: politica educaţională la nivel naţional o face Ministerul Educaţiei. De 5 zile le vor lua şi hotărârile le vor lua reprezentanţii Ministerului Educaţiei. Ei, într-adevăr, trebuie să se consulte cu partenerii sociali şi noi putem veni, nu contează că suntem federaţii sindicale, că sunt reprezentanţi ai părinţilor, federaţii ale asociaţilor de părinţi sau structuri ale elevilor, putem veni cu observaţiile noastre, putem veni cu argumentele noastre şi, în funcţie de acestea, ministerul poate decide care este varianta cea mai optimă pentru sistemul de învăţământ preuniversitar. Dar chestiile astea extremiste că dacă nu îmi place ceva, automat retrage, că eu nu iau în calcul decât ceea ce îmi convine mie, nu este nu este fezabil.
Realizator: Cu toate acestea, 34 de săptămâni de şcoală pentru învăţământul preuniversitar, pentru învăţământul gimnazial nu sunt prea puţine?
Monica Anisie: Şi aici sunt voci care spun că sunt suficiente, sunt voci care spun că sunt prea multe; până la urmă, așa cum să preciza și domnul Nistor, decizia va rămâne la Ministerul Educației. Trebuie să ne gândim, până la urmă, și la efortul pe care elevul îl depune în toată această perioadă. Este un efort susținut și, în felul acesta, trebuie să luăm în calcul ce se întâmplă cu elevul la școală. Deci decizia va fi, până la urmă, luată și vom stabili și numărul de săptămâni, și când anume va începe școala
Marius Nistor: Vedeţi, eu mă gândesc acum şi la cadrul didactic, înţeleg foarte bine eforturile pe care le depun elevii, dar în egală măsură trebuie să inem cont şi de cadrele didactice. Şi declaraţii, la fel, duse pe partea aceea de extremă că, domnule, nu se stabilește structura anului școlar în funcție de voucherele de vacanță ale cadrelor didactice, de concediile directorilor sau le profesorilor. Haideţi să fim rezonabili, această abordare este incorectă. Pentru că, dacă stau să mă gândesc, poate că ar fi bine până la urmă în sistemul de învățământ să am o singură sesiune de bacalaureat. De ce trebuie să am şi a doua sesiune de bacalaureat în vară? Pentru ce?
Realizator: De ce să nu o aveţi?
Marius Nistor: Păi nu, acum vin şi vă întreb pe bune. Aţi văzut vreodată cam ce anume se întâmplă de la prima sesiune până la a doua sesiune? Da? Cât... că elevii aceia care nu promovează în prima sesiune, i-am văzut şi eu, o parte dintre ei, nu pot să generalizez, dar, fără supărare, când vin şi dau nişte declaraţii pe posturile de televiziune, şi nu numai: da, n-am învăţat, nicio problemă, mă duc la mare, mă relaxez, lasă că vin la sesiunea din vară. Ştiţi ce înseamnă acest lucru? Înseamnă să mobilizezi resursa umană, înseamnă cheltuieli materiale şi înseamnă să dai peste cap programul întregului sistem de învăţământ preuniversitar. Ştiu că la un moment era şi dorinţa să mai facem şi a treia...
Realizator: Eu mă întreb de ce preferă să vină vara, să vină sesiunea din vară...
Monica Anisie: Sesiunea de toamnă...
Realizator: ... din toamnă, mă întreb de ce e mai simplu aşa penru ei. Dacă nu au învăţat un an de zile, cum învaţă în alea câteva săptămâni?
Marius Nistor: Mă cam îndoiesc, dar gândiţi-vă la resursa umană care este mobilizată pentru sesiunea a doua de bacalaureat. Şi dacă îmi aduc bine aminte chiar a existat în intenţia unor miniştri ai educaţiei să vină şi cu a treia sesiune, dacă se poate, şi cu a patra sesiune... Păi, fără supărare, deci eu în loc să mă gândesc la calitate, da, că, fără supărare, nu este musai ca toată lumea să promoveze examenul de bacalaureat. Treaba aceasta cu procente de 100%, 90%; haideţi să fim bine înţeleşi: nu toţi copiii pot să aibă aceleaşi performanţe. Unii pot să meargă pe o altă rută, au nevoie de o calificare profesională. Nu neapărat trebuie să ia un examen de bacalaureat. Cel puţin lucrurile acestea pot fi discutate. Dar nu trebuie să mergem pe ideea că, domnule, dacă începe şcoala pe 14 septembrie o facem în funcție de concediile profesorilor. Că numai concedii nu au profesorii sau directorii.
Realizator: Sau la presiunea, am văzut şi această interpretare, la presiunea, la demersurile unor patronate din turism, care...
Monica Anisie: Vreau să vă precizez un lucru legat de acest aspect: la Ministerul Educației nu s-a primit nici măcar o adresă, o notă legată de această situație a începerii anului școlar mai devreme sau mai târziu din partea patronatelor din turism. Nu am primit o astfel de solicitare până la acest moment. Poate acum, pentru că am pus în dezbatere publică, vor veni să ne prezinte și punctul lor de vedere. Dar până la acest moment vă mărturisesc că nu am primit nicio astfel de solicitare.
Marius Nistor: Vedeţi, noi înţelegem şi argumentele elevilor, pentru că ei îşi doresc să înceapă anul şcolar, cursurile efectiv mai devreme...
Monica Anisie: Da, mai devreme şi să se încheie mai...
Marius Nistor: ... şi să se încheie mai devreme...
Realizator: Şi care sunt argumentele în afară de acela că îşi doresc...
Marius Nistor: Argumentele lor sunt legate de desfăşurarea examenelor naţionale, vorbim de evaluarea naţională, vorbim de bacalaureat...
Monica Anisie: Bacalaureat.
Marius Nistor: ... toate acestea se desfăşoară în perioada de vară. Şi nu toate unitățile școlare pot să ofere condiții optime pentru desfășurarea acestor examene, deci sunt argumente...
Realizator: Vă gândiţi la faptul că au existat zile de evaluare naţională şi bacalaureat caniculare.
Marius Nistor: Caniculare. Şi categoric trebuie să ţii cont şi de aceste aspecte care, pe bună dreptate, sunt susținute de către reprezentanții asociațiilor de elevi. Dar, pe de altă parte, trebuie să mă gândesc și la ceea ce se întâmplă, ţinând cont că anul școlar ar trebui să înceapă cu două săptămâni mai devreme, adică din 15 august. Şcolile nu vor fi pregătite pentru aşa ceva.
Realizator: Dar nu poate să înceapă în acelaşi timp anul şcolar... în acelaşi timp cu cursurile propriu-zise?
Marius Nistor: Nu, nu se poate.
Realizator: De ce?
Marius Nistor: Păi este vorba de resursa umană. Eşti în plină mişcare de personal, tu vei angaja resursă umană până în luna octombrie, dacă stau să mă gândesc, dacă facem o analiză foarte serioasă. Pe de altă parte este vorba de pregătirea unităților de învățământ. Păi sunt lucrări în plină desfășurare și în momentul de față, dacă stăm să ne gândim bine, da? Deci ele sunt în septembrie şi în octombrie...
Monica Anisie: Trebuie o igienizare a...
Marius Nistor: Trebuie igienizare. Astea nu se fac bătând din palme, sunt nişte etape care trebuie parcurse. Lucrurile nu sunt chiar atât de simple. Şi sunt o grămadă de lucruri; că corigenţele s-au mutat mai devreme şi se creează o anumită libertate din punctul acesta de vedere, dar ai sesiunea a doua a examenului de bac. Îşi doresc elevii să renunţe la sesiunea a doua a examenului de bac? Mă îndoiesc.
Monica Anisie: Dar în acest moment chiar nici nu se poate...
Marius Nistor: Nu, nu.
Monica Anisie: ... pentru că există un ordin al ministrului care prevede calendarul desfăşurării examenelor naţionale şi este obligatoriu ca acest calendar să fie prezentat până la data de 1 septembrie, da, deci până pe 31 august trebuia să fie dat acest ordin de ministru. În 2019 el a fost dat, există un calendar. Noi nu putem să îl modificăm la acest moment, asta trebuie precizat în mod clar. Şi eu am avut o discuție cu reprezentanții Consiliului Național al Elevilor atunci când am fost la activitatea pe care ei au desfăşurat-o la Craiova. Le-am explicat acest lucru și au înțeles că nu ne putem suprapune peste această sesiune de bacalaureat. Au fost înțelegători și au spus: da, într-adevăr, nu putem renunța acum la sesiunea a doua de bacalaureat, nu putem face modificări. Așa cum am precizat încă de la începutul mandatului meu am spus că îmi doresc stabilitate și predictibilitate pentru sistem. Nu luăm măsuri doar sub presiune, fără să le analizăm și fără să ne consultăm unii cu ceilalți.
Marius Nistor: Uitaşi, vedeţi de ce nu puteţi avea ceva bătut în cuie? Cum se întâmplă anul viitor, da? Sărbătorile de Paște; interval de aproape o lună între ele. Nu poţi să ai o vacanță care să acopere ambele sărbători...
Monica Anisie: O lună.
Marius Nistor: Nu poţi să ai o lună de vacanţă. Şi atunci, clar, împarţi vacanţa de primăvară; o săptămână va fi de Paştele catolicilor, o altă săptămână va fi de Paştele ortodox.
Realizator: Dacă rămâne propunerea Ministerului Educaţiei.
Marius Nistor: Păi nu are cum să fie altfel. Nu aveţi altă solutie, nu există altă soluţie. trebuie să ne gândim şi la diaspora...
Monica Anisie: Trebuie să ne gândim şi la diaspora, da?! Sunt oameni care lucrează în străinătat, care vor avea liber în perioada aceasta a Paştelui catolic şi se vor întoarce la familie, vor petrece timpul cu copiii. Este important şi pentru ei că atunci când vin acasă să-i aibă pe copii alături. Şi aşa lipsesc atât de mult din sânul familiei.
Realizator: Doamna ministru Monica Anisie, de fiecare data, pe la începutul anului calendaristic, începea să fie ridicată, de fiecare dată în ultimii şase - şapte ani, începea să fie ridicată problema manualelor şcolare, licitaţiilor pentru manual sau tipăririi manualelor şcolare pentru clasa întâi pentru anul şcolar următor.
Monica Anisie: Pentru anul şcolar următor. În ce situaţie sunteţi acum? În ce fel vor arăta manualele celor care vor începe clasa a opta în anul şcolar 2020 - 2021, pentru că aceea este generaţia ce a prins de la de la clasa pregătitoare şi până acum toate schimbările, a prins fiecare început de an şcolar fără manuale pe masă?
Monica Anisie: Prioritatea mea a fost ca imediat ce am venit la Ministerul Educaţiei, din primele zile de fapt, am avut întâlnirea cu reprezentanţii CNE, cei care se ocupă de manuale. Am deblocat imediat situaţia referitoare la manualele de clasa a şaptea, deci era deja noiembrie şi copiii nu aveau manuale...
Realizator: Nu aveau toate manualele.
Monica Anisie: Nu le aveau pe toate. Am oferit imediat sprijinul pentru a putea avea manualele copiii şi deja am demarat toate procedurile pentru a se realiza licitaţiile. Am avut chiar şi o întâlnire cu reprezentanţii sindicatelor - au fost invitaţi - şi ai părinţilor la întâlnirea cu reprezentanţii editurilor, tocmai pentru a micşora un pic calendarul şi a oferi posibilitatea realizării licitaţiilor şi evaluării manualelor în cât mai scurt timp, în aşa fel încât în septembrie să avem manuale pentru elevii de clasa a opta.
Realizator: Vă temeţi, vă aşteptaţi la vreo sincopă, la vreun motiv care să întârzie acest calendar pe care vi l-aţi propus, al realizării manualelor pentru clasa a opta în anul şcolar viitor?
Monica Anisie: Sincopa ar putea apărea la momentul în care apar contestaţiile de fapt. Se evaluează manualul respectiv şi după aceea se contestă evaluarea. Acolo este de fapt, să zicem, momentul de...
Realizator: Riscul de înârziere.
Monica Anisie: Da, şi întârzierea. Da, vorba de acest risc că se poate întârzia, dacă se contestă evaluarea manualelor. Dar şi pentru acest risc m-am pregătit, ca să spun aşa, tocmai pentru că îmi doresc să fie o evaluare corectă a manualelor, să realizăm şi o formare a acelor evaluatori, pentru că în anii trecuţi contestaţiile, am observat că aceste contestaţii s-au... de fapt, au fost tocmai din cauza evaluatorilor, pentru că au fost evaluatori care, vă spun sincer, am constatat că nici nu cunoşteau programa după care ei trebuiau să evalueze acele manuale şi atunci este strigător la cer, adică cum, tu, evaluator de manual, ai venit şi ai evaluat ceva de care de fapt nici nu aveai cunoştinţă. Prin urmare, am solicitat CNE-ului ca în momentul în care ajungem la etapa aceasta a evaluării să facem o formare cu acei evaluatori şi să le prezentăm structura programei şi ce anume trebuie să evalueze, care sunt grilele, care sunt...
Realizator: În acelaşi timp, aceeaşi generaţie - elevii care sunt acum clasa a şaptea şi vor fi anul viitor clasa a opta - ar urma să susţină Evaluarea Naţională într- o formă nouă. Aşa prevede, domnule Marius Nistor, Legea Educaţiei...?
Marius Nistor: Aşa prevedea legea.
Monica Anisie: Prevedea.
Realizator: Prevedea legea.
Marius Nistor: În momentul de faţă s-a prorogat data de aplicare a termenului respectiv.
Realizator: Şi ei vor susţine Evaluarea Naţională...
Marius Nistor: Pe sistemul actual.
Realizator: ...pe sistemul actual. Dar există o diferență între felul în care au învățat în acești șapte ani de până acum și felul în care vor susține Evaluarea Națională atunci când va fi cazul?
Monica Anisie: Nu. Structura, structura Evaluării Naționale va fi aceeași.
Realizator: Nu va fi vorba despre portofoliul educațional?
Marius Nistor: Nu...
Monica Anisie: Nu, nu. El nici nu a fost definit, nici nu a fost realizat, deci nici nu putem să supunem elevii la o astfel de presiune, să facă... să fie evaluaţi de...
Marius Nistor: Să fim şi mai direcţi: nu s-a predat transdisciplinar, nu avem cadre didactice care să poată preda transdisciplinar și atunci cum să fac evaluarea elevilor mergând pe așa ceva? Este clar că era necesară prorogarea termenului de aplicare a unei astfel de evaluări. Categoric că de acum înainte Ministerul Educației trebuie să facă toate demersurile necesare pentru a intra în normalitate, dar pentru actuala generație de elevi, care vor susține evaluarea anul acesta, clar se merge pe...
Realizator: Anul viitor.
Monica Anisie: Anul viitor.
Marius Nistor: Anul viitor. Vor merge pe acelaşi...
Monica Anisie: Anul şcolar 2020 - 2021, elevii care sunt acum în clasa a VII-a...
Marius Nistor: ...a VII-a.
Realizator: ... a VII-a.
Monica Anisie: ...vor susţine tot la disciplinele Limba și Literatura Română și Matematică, însă, fiindcă, așa cum ați precizat dumneavoastră, au studiat după o altă programă, Ministerul Educației pregătește o structură a subiectelor în funcție de programa pe care ei au parcurs-o. O să punem... Centrul Național de Evaluare și Examinare de fapt pregătește aceste tipuri de subiecte şi, dacă până acum profesorii, părinții, elevii au fost învățați cu un model de subiect, tocmai pentru că acești copii au suferit de-a lungul timpului tot felul de modificări, ne-am gândit să oferim mai multe modele, tocmai ca să le poată lucra profesorul, părintele, să poată să se orienteze asupra modului în care vor fi evaluați peste un an. Deci încă de acum ne gândim să le oferim mai multe modele de subiecte, care subiecte să fie mai prietenoase, să răspundă de fapt și programei pe care ei au parcurs-o de-a lungul anilor.
Marius Nistor: Mă gândesc acum, dacă îmi permiteţi, acum...
Realizator: Puteți să îmi dezlegați o enigmă, domnule Marius Nistor? Cum se face că Legea educației naționale, aceea votată în 2011, prevedea învățământ transdisciplinar și evaluare transdisciplinară, iar manualele după care au învățat elevii pe tot parcursul acestui timp nu au aplicat chestiunea asta?
Marius Nistor: Vă corectez. Legea aceea din 2011...
Realizator: Corectaţi-mă.
Marius Nistor: ...nu a fost votată, a fost asumată.
Realizator: A fost adoptată prin angajarea răspunderii, dar...
Marius Nistor: Categoric! Deci nu discutăm de vot, nu vorbim de consens, acolo a fost decizia...
Realizator: Este în vigoare, a fost în vigoare. A fost în vigoare, asta este ideea, şi e lege.
Marius Nistor: Ceea ce este în momentul de faţă este rezultatul a ceea ce s-a întâmplat atunci, pentru că dacă era o legea care întrunea consensul tuturor forțelor politice... Dar mă interesează mai puțin politicul, cât mă interesează partenerii sociali - elevi, părinți, societate civilă; poate că nu aveam atâtea modificări pe legea în cauză. Mai departe, gândiți-vă la următoarea situație: când tu ai peste 10 miniştri care au ocupat funcția respectivă într-un interval de timp destul de scurt, este imposibil să poţi pune în aplicare ceea ce a apărut în legislaţia respectivă, pentru că fiecare ministru a venit cu propria lui politică, cu propria lui gândire și drept urmare nu a existat continuitate și acestă stabilitate.
Realizator: Colegii mei din regia de emisie mă anunță că în scurt timp vom avea o legătură în direct la Palatul Cotroceni, acolo unde s-a încheiat, cred, o întâlnire între președintele Klaus Iohannis și prim-ministrul Ludovic Orban. Îi rog să mă anunțe când vom da această legătură directă. Va intra redactorul nostru Oana Bâlă. Până atunci însă păstrăm discuția din studio.
Marius Nistor: Voiam să fac o ...
Realizator: Vă rog! Voiaţi să faceți o precizare, domnule Marius Nistor.
Marius Nistor: Voiam să fac o precizare. Doamna ministru a vorbit la un moment dat de o evaluare mai prietenoasă, de subiecte mai prietenoase. Şi îmi aduc aminte, când a spus prima dată acest lucru, dintr-odată s-au revoltat unii în spaţiul public...
Realizator: Şi pe mine mă surprinde termenul în sine. Ce înseamnă...
Marius Nistor: Cum adică, cum adică să fie ceva prietenos?
Realizator: ...subiecte mai prietenoase?
Marius Nistor: Dar, fară supărare, trebuie să vin cu teamă la un examen? Noi trebuie să învățăm de teamă?
Monica Anisie: Numai...
Marius Nistor: Nu. Este vorba de mediul pe care îl creezi..
Monica Anisie: Da.
Marius Nistor: Aveam am foarte mulți profesori care, când eram eu elev și chiar student, făceau tot ceea ce era necesar ca să ridice greutatea aceasta de pe umerii mei de elev, să mă ajute cât mai mult, să mă susțină cât mai mult şi termenul acesta deranjează. Pe bune?
-: Nu este vorba de profesori
Marius Nistor: Haideţi, treaba asta cu frica trebuie să dispară.
Realizator: Sunteţi profesoară de limba română, doamnă ministru Monica Anisie - cum vedeți diferența la limba română între un subiect clasic și unul mai prietenos?
Monica Anisie: Care să aibă aplicabilitate, de fapt, despre asta este vorba. Copiii noștri au fost învățați de cele mai multe ori să memoreze. Nu ăsta este scopul și atunci iei programa pentru gimnaziu care a fost aprobată în 2017, în ianuarie, această programa a fost bazată pe dezvoltarea unor competențe, și atunci când vii și construiește o astfel de programă cu un profil al absolventului, atunci și subiectul de la evaluare trebuie să fie unul în concordanță cu programa. Programa aceasta este deschisă către dezvoltarea unor competențe și către o abordare mai prietenoasă a ceea ce înseamnă... Poate că este generic spus prietenos, dar având în vedere și formația mea, că sunt profesoară de limba și literatura română, am avut această abordare, ca să îi spun aşa.
Marius Nistor: Deci să nu se confunde indulgența cu abordarea prietenoasă.
Monica Anisie: A, nu indulgenţa.
Marius Nistor: Deci este o diferență majoră.
Realizator: Vom reveni la subiectul acesta. Este împreună cu noi prin telefon și doamna Elena Lavinia Craioveanu, senator al Partidului Social Democrat și membru în Comisia de învățământ, știință, tineret și sport din această cameră parlamentară. Bună ziua!
Elena Lavinia Craioveanu: Bună ziua invitaţilor dumneavoastră şi ascultătorilor!
Realizator: Ştiu că doreaţi să interveniţi. Voiam să vă întreb și pe dumneavoastră cum vă explicați faptul că între felul în care arăta Legea educației naționale și felul în care a arătat procesul de învățământ pentru generațiile asupra cărora a guvernat această lege e o diferență destul de mare.
Elena Lavinia Craioveanu: Păi v-a explicat domnul Nistor mai devreme. A fost o lege...
Realizator: Sunteţi de acord cu această...?
Elena Lavinia Craioveanu: Asumată. Da, sunt de acord cu afirmația dumneavoastră și sunt de acord și cu explicația pe care a dat-o domnul președinte, și anume că a fost o lege asumată, nedezbătută în Parlament și nediscutată cu partenerii sociali. Aş vrea să fac o precizare: nu e mi-am dorit să intervin, dumneavoastră m-aţi invitat.
Realizator: Este adevărat.
Elena Lavinia Craioveanu: Referitor la structura anului școlar, că asta...
Realizator: Vă rog!
Elena Lavinia Craioveanu: Dacă îmi permiteți să fac o precizare, discuții privind structura anului școlar nu sunt pentru prima oară în spațiul public și la fel de aprinse au fost și în anii trecuți. Prin urmare, să ştiţi că există în dezbatere parlamentară o inițiativă legislativă care să pună în lege o structură fixă a anului școlar, așa încât să nu mai existe aceste zbateri la fiecare început de an școlar. Propunerea mea pentru următoarea ședință a Comisiei de învățământ, unde cu siguranță se va lua în dezbatere această inițiativă legislativă, este ca anul școlar să aibă două date de început şi de sfârşit de an şcolar, de începere a cursurilor, mai bine zis, fixe. Şi eu sunt o susţinătoare a...
Realizator: Două date de începere sau două date...?
Elena Lavinia Craioveanu: Nu. Două date: una de început şi una sfârșit de an școlar, și anume 15 septembrie, 15 iunie. Ce condiții ar trebui să mai adăugăm din punctul meu de vedere este ca cele două semestre să fie relativ egale, dacă nu identice ca număr de săptămâni, așa încât ele să fie... să cântărească în aceeași măsură atunci când se face media anuală pentru fiecare elev și vom lăsa la latitudinea ministerului doar vacanțele de Paște și de Crăciun, datele pentru aceste vacanțe, pentru că nu în fiecare an Paștele se întâmple să fie în aceeași perioadă. În acest moment, inițiativa propune ca dată de începere a anului școlar 21 septembrie, lucru pe care eu nu îl împărtășeasc, dar sper că în discuțiile pe care le vom avea la nivelul Comisiei de învățământ de la nivelul Senatului, cameră decizională în ceea ce privește legislația din educație, să ajungem la data de 15 septembrie ca dată de început an școlar. Şi pentru că vorbeaţi dumneavoastră de argumente, pot să vă dau
Realizator: Staţi o secundă. Mai întâi, asupra datei de începere - e vorba despre data de începere a cursurilor, nu a anului şcolar...
Elena-Lavinia Craioveanu: A cursurilor, evident.
Realizator: Şi aţi spus că în momentul de faţă este 21 septembrie?
Elena-Lavinia Craioveanu: În iniţiativa legislativă care este depusă și se află în procedură de dezbatere parlamentară.
Realizator: Asta am vrut să auzim cu toții foarte clar. Deci iniţiativa aşa arată, 21 septembrie până... Şi începutul, și sfârșitul cursurilor?
Elena-Lavinia Craioveanu: Sfârşitul - 15 iunie. Dar, aşa cum ştiţi, orice inițiativă se dezbate în Parlament și pot fi depuse amendamente așa încât se ajunge la o forma finală, la votul final de la Senat. Aș vrea să îmi dați voie să spun și câteva argumente asupra punctului de vedere pe care tocmai l-am exprimat şi anume, că eu cred că 15 septembrie este o dată potrivită pentru începerea cursurilor în învățământul preuniversitar. Sunt mai multe argumente. În primul rând, cel legat de pregătirea școlii pentru a-şi primi elevii și așa cum s-a spus mai devreme aici de către doamna ministru și de către domnul președinte, este nevoie de o perioadă așa încât să se desfășoare o igienizare a școlii, dar să ne amintim că este și perioada de susţinere a corigențelor, tot în acest început de septembrie. În al doilea rând, chiar dacă am auzit mai devreme că nu sunt atat de importante concediile, dimpotrivă, știm cu toții că în perioada, în luna septembrie, prețurile de cazare sunt mai ieftine și atunci cred că fiecare copil, chiar dacă părinții nu au o situație financiară foarte bună, ar trebui să aibă dreptul să își petreacă o vacanță la mare sau la munte, mai ales că în ultimii ani ați văzut că mai ploioasă a fost în luna iunie și o lună bună de concedii, inclusiv la mare, a fost luna septembrie. Argumente sunt şi mai multe...
Realizator: Da, dar în felul acesta, cel puțin cu varianta 21 septembrie - 15 iunie, am ajunge...
Elena-Lavinia Craioveanu: Cu care am spus că nu sunt de acord.
Realizator: Dar e posibil să fie să fie adoptată dacă aşa e formulată. Am ajunge chiar la cel mai mic număr de săptămâni de școală din Europa, cred.
Elena-Lavinia Craioveanu: Nu ştiu care va fi numărul de săptămâni la care se va ajunge...
Realizator: Ar fi cam 33, cred.
Elena-Lavinia Craioveanu: Un număr de 35 de săptămâni, din punctul meu de vedere, 35 de săptămâni, hai 34, cum este cazul în acest an pe propunerea făcută de către minister, cred că este o structură a anului școlar, ca număr de săptămâni, care mulțumește, de altfel, îi mulțumește de altfel pe toți partenerii sociali, pentru că inclusiv elevii își doresc o vacanță de trei luni în perioada de vară. Adică e vorba doar pe datele de început și de sfârșit de cursuri.
Realizator: Bun. Vă mulţumesc foarte mult, doamna Craioveanu.
Elena-Lavinia Craioveanu: Şi eu vă mulţumesc.
Realizator: Revin la invitații din studio. Doamnă ministru Monica Anisie, ce se întâmplă cu numirile de inspectori școlari generali? Ieri, președintele Iohannis răspundea în felul următor faptului că sindicaliștii din Iași au avertizat că guvernul numește inspectori școlari județeni din interiorul partidului.
Monica Anisie: La momentul acesta au încetat mai multe detașări, s-a încheiat perioada de concurs pe care au avut-o unii inspectori școlari generali sau generali adjunct sau directori de CCD din unele județe. Ceea ce vreau să vă precizez este că în foarte scurt timp, probabil săptămâna viitoare, vom pune în dezbatere publică metodologiile de concurs, pentru că eu sunt adepta organizării concursului și profesionalizării acestor funcții. Încă din 2016 am organizat, după mulți ani de zile, am organizat concursul pentru directori...
Realizator: Directorii de școli.
Monica Anisie: În curând vor expira mandatele acestora. Trebuie să pregătim ca anul viitor să poată susține aceste concursuri directorii de școli. La fel se întâmplă cu și cu inspectorii școlari. Prin urmare, vom pune în dezbatere publică aceste metodologii de concurs, le vom aproba după o consultare cu partenerii noștri de dialog social și le vom aproba, urmând să realizăm și calendarul după care se vor organiza aceste concursuri.
Realizator: Vom reveni la acest subiect. Este în direct împreună cu noi redactorul acreditat la Palatul Cotroceni, Oana Bâlă, după întâlnirea dintre preşedintele Klaus Iohannis şi primul ministru, Ludovic Orban./aburtica/ Bună ziua, Oana! Ce a declarat primul ministru?
Reporter - Oana Bâlă: Bună ziua! Premierul Ludovic Orban şi preşedintele Klaus Iohannis au ajuns la concluzia, după discuțiile de la Palatul Cotroceni, că cea mai bună soluție este organizarea de alegeri anticipate. Este necesar ca puterea să revină la popor, afirmat premierul după întâlnire și a menționat că ar fi util ca alegerile anticipate să se desfășoare simultan cu cele locale. Şeful Executivului a explicat că parlamentul dominat de PSD acționează ca o frână la adresa guvernului şi este necesar ca cetățenii să își aleagă reprezentanții, astfel încât legislativul să fie oglinda dorințelor românilor. Există două soluții de declanșare a procedurii alegerilor anticipate, a mai spus premierul: demisia lui și moțiunea de cenzură, iar în funcție de evoluția evenimentelor, se va apela la una sau la cealaltă. Premierul Ludovic Orban nu a făcut însă referire la o eventuală demisie a sa din funcție în vederea organizării alegerilor anticipate.
Realizator: Mulțumesc! Oana Bâlă, în direct de la Palatul Cotroceni. Așadar, ceea ce spunea ieri, că făceam referire la președintele Klaus Iohannis - "Voi verifica situația concretă, din câte știu eu, până acum nu se fac numiri, ci se fac numiri de interimari care trebuie să funcționeze până la sfârșitul anului școlar" - și închei aici citatul.
Monica Anisie: Așa este. Şi după sunt detașați - sau unii dintre ei, unora li s-a dat doar delegare de semnătură, de atribuții pe funcția respectivă, pentru că sunt inspectori școlari adjuncți în funcție și atunci preiau și mandatul de inspector școlar general. Deci, acestea, până la organizarea concursului și până la finalul anului școlar, tocmai pentru a nu exista o bulversare a situației în interiorul unităților de învățământ, urmând ca, așa cum am precizat, Ministerul Educației să realizeze concursul /.../
Realizator: Şi aveţi de gând să realizaţi același lucru și cu directorii de școli? Aveți de gând să organizați concursuri și pentru directorii de școli?
Monica Anisie: Directorii unităților de învățământ preuniversitar, nu numai de școli, ci și de grădinițe, vor susține, au la momentul acesta concursuri, nu li s-a încheiat mandatul, dar în momentul în care noi pregătim terenul, pentru ca în momentul în care se vor încheia aceste mandate, să susțină un examen, din nou, un concurs, pentru a realiza...
Realizator: Da, dle Nistor.
Marius Nistor: Cred că nu trebuie să generăm instabilitate în sistem în monentul de față.
Monica Anisie: Corect.
Marius Nistor: Şi oameni să înceapă să își pună întrebarea dacă mai rămân sau nu mai rămân pe funcțiile pe care le ocupă în momentul de față pe bază de concurs. Ceea ce este cert: orice post, orice funcție de conducere, la nivelul inspectoratelor școlare sau la nivelul unităților de învățământ.
Marius Nistor: Ceea ce este cert: orice post, orice funcție de conducere la nivelul inspectoratelor şcolare sau la nivelul unităților de învățământ trebuie ocupată prin concurs. Concursul automat ridică orice suspiciune...
Realizator: Cam cât la sută dintre directorii de școli, licee, grădinițe în momentul de față au concurs?
Marius Nistor: Majoritatea, majoritatea au concurs. Unii au desfășurat concursul declanșat în perioada doamnei Anisie, cred că era ministru atunci...
Monica Anisie: Mircea Dumitru.
Marius Nistor: ...în nişte condiții mai speciale, cu testul acela mai deosebit, de evaluare a unor abilități din acestea psihice și... În sfârşit, mai...
Monica Anisie: Să le spunem cognitive.
Marius Nistor: Cognitive, cum era cu măgărușul, cu mânușile și alte treburi de genul acesta. Deci majoritatea colegilor care s-au prezentat la concursul respectiv, într-o transparență extraordinară, au promovat concursul respectiv și au ocupat posturile respective pe baza concursului. Au mai rămas în jur de 20% din posturi neocupate pe bază de concurs. S-a mai organizat încă un concurs ulterior care, chiar dacă nu a mai conţinut testul respectiv, a permis ocuparea diferenţei respective tot pe bază de concurs. În momentul în care încetează contractul acela de management educaţional...
Monica Anisie: De patru...
Marius Nistor: ...de patru ani, automat postul poate fi ocupat sau ar trebui să fie ocupat numai și numai pe bază de concurs. Există însă și situații în care detașările poate vor fi necesare. Că se poate întâmpla, de exemplu, în mediul rural să nu găsiți persoane care să își dorească să ocupe o astfel de funcție. Același lucru se poate întâmpla și în mediul urban.
Monica Anisie: Sau să nu îndeplinească în niciun fel...
Marius Nistor: Sau să nu îndeplinească criteriile care sunt stabilite de legislaţia în vigoare.
Monica Anisie: ...criteriile. Sigur.
Marius Nistor: Deci lucruri pe care noi va trebui să le analizăm cu cea mai mare atenție. Vizavi de partea aceea cu politizarea, ca să îi spuneam așa...
Realizator: Cu inspectorii şcolari generali.
Marius Nistor: Există, există tentația din partea celor care ajung la putere, la un moment dat: să schimbăm tot și să îi aducem pe noştri. Or, ceea ce trebuie să înțeleagă Guvernul în momentul de față, și nu neapărat Guvernul, ceea ce trebuie să înțeleagă liderii de partid din toate organizațiile județene: că au fost votați și au fost puși acolo tocmai pentru a nu repeta niște practici care erau caracteristice unor altor structuri politice. Deci, cu alte cuvinte, trebuie să evite numiri pe criterii politice, trebuie să propună persoane care să aibă un CV foarte bun, persoane care să se bucure de recunoaștere din partea colegilor lor la nivel teritorial, să nu conteze apartenența de partid, cât să conteze calitatea și profesionalismul.
Realizator: Da, pentru că argumentul care fusese adus e că toate numirile interimare ar proveni din partid.
Monica Anisie: Dar sunt numiri... că dacă aveau concurs, cum de altfel se întâmplă, și sunt și acum numiri interimare, care nu sunt... nu am operat noi vreo modificare. Cel puțin eu, de când am venit ministru, nu am realizat modificări decât acolo unde era absolut necesar. Trebuie să vă spun că în trei județe am avut demisii. Ce puteam să fac la momentul acela? Nu vă ascund faptul că la un moment dat am avut o demisie chiar înainte de a se da salariile profesorilor. Or nu puteam să las Inspectoratul Școlar fără să detașez, să deleg de fapt dreptul de semnătură, așa s-a întâmplat acolo, am delegat dreptul de semnătură unui inspector școlar general adjunct din cadrul Inspectoratului Școlar, pentru a da salariile profesorilor chiar înainte de sărbători. Adică, totuși, sunt niște constrângeri și, așa cum...
Marius Nistor: Concursul va elimina absolut orice fel de dubiu vizavi de modul în care sunt ocupate funcţiile respective.
Monica Anisie: Exact! De aceea şi vorbim de stabilitate.
Realizator: Dar vă gândiţi /..../ îmbunătăţiţi față de forma aceea care a fost criticată...
Monica Anisie: Exact!
Realizator: ...sau măcar pusă în discuție, cu testele? Eu nu îmi amintesc foarte clar ce a fost ...
Marius Nistor: Nu, nu. Aceea nu a fost aplicată inspectorilor școlari generali sau directori de CCD.
Monica Anisie: A fost direct...
Marius Nistor: S-a aplicat doar directorilor unităţilor de învăţământ.
Realizator: Chiar şi aşa... Chiar şi pentru ei...
Marius Nistor: Dar dacă este să vorbim de transparenţă, fără supărare, în momentul în care totul este înregistrat, dacă ne raportăm la concursurile organizate pentru ocuparea unor funcții de inspector, de director de CCD, totul a fost înregistrat, subiectele...
Monica Anisie: Audio-video.
Marius Nistor: Audio-video. Au existat reprezentați ai partenerilor sociali, și aici nu mă refer numai la federații sindicale, mă refer la reprezentanţii elevilor şi ai părinţilor...
Realizator: Şi aşa urmează să se întâmple pe viitor?
Monica Anisie: Da. Da.
Marius Nistor: Deci este greu de crezut că se pot face aranjamente. Deci eu îmi doresc concurs cât mai rapid, transparent, astfel încât să nu mai existe niciun dubiu vizavi de calitatea persoanelor care ocupă o funcție de conducere, iar cei mai buni să câștige, indiferent de coloratura lor, de opțiunilor politice; chiar nu mă interesează acest lucru. Profesionalism în primul rând!
Monica Anisie: Aceasta este și dorința Ministerului Educației, de a profesionaliza aceste funcții, să nu mai fie de fiecare dată când vine un nou ministru sau să vină un alt partid la guvernare, să existe această...
Marius Nistor: Teamă că...
Monica Anisie: Teamă că se schimbă lucrurile./ilixandru/gioan/ În felul acesta, dacă noi oferim posibilitatea colegilor noștri profesori să candideze pentru aceste funcții de inspectori, de directori, prin concurs să le ocupe, timp de patru ani de zile încheie un contract de management și în felul acesta poate realiza cu predictibilitate și stabilitate un management care să conducă la lucruri bune și pentru cadrele didactice, și pentru elevi.
Realizator: Salariile profesorilor. A fost o succesiune de modificări legislative, trebuie să crească salariile profesorilor o dată de la 1 ianuarie, o dată de la 1 septembrie în anul acesta, după care au venit o angajarea răspunderii, o modificare a Ordonanței de urgență 114. În ce stadiu vă găsiți, pentru că toate aceste detalii legislative se suprapun și pare o confuzie?
Monica Anisie: Nu există nicio confuzie, vă spun în mod foarte clar. Aceste creșteri salariale vor exista. Am avut o discuție și cu reprezentanții sindicali, și cu premierul, primul-ministru...
Realizator: Aveţi banii?
Monica Anisie: Da. Banii sunt prevăzuți în bugetul Ministerului Educației, i-am prevăzut încă de la început, Legea bugetului de stat a fost aprobată, deci acestă creștere salarială va exista și de la 1 ianuarie, și de la 1 septembrie. Nu știu de unde a fost această confuzie.
Marius Nistor: Deci eu m-am saturat de fake news.
Monica Anisie: Exact.
Marius Nistor: Lucrurile erau destul de clare. Am participat la discuții organizate la solicitarea noastră la nivelul Guvernului, a fost prezent premierul Ludovic Orban, au fost prezenți reprezentanți din partea Ministrul Educației, doamna ministru, doamna ministru a Ministerului Muncii, și s-au discutat tranșant aceste aspecte. Da, într-adevăr a existat o confuzie între declarațiile premierului și declarațiile ministrului de finanțe, dar după discuțiile purtate cu noi, după ședința de guvern care a avut loc în ziua respectivă, faptul că domnul Cîţu a ieșit și a spus tranșant ambele creșteri salariale, și aceea care se acordă de la 1 ianuarie, pe Legea 153, și restul, care trebuie acordat de la 1 septembrie, pe Ordonanța 114 banii... Sunt prinși în buget și ele se aplică. Cred că nu mai există niciun motiv de dubiu că s-ar aplica sau nu s-ar aplica creșterile salariale respective. Or declarațiile care s-au dat zilele acestea de către doamna vicepremier Turcan, de către ministrul educației, banii există în bugetul educației, bugetul deja este aprobat, despre ce mai discutăm?
Monica Anisie: Dar exista o lege, iar eu personal m-am aplecat asupra acestui lucru, am urmărit să fie banii prinși în buget. Ministerul Educației...
Realizator: Cum arată bugetul educaţiei față de anul trecut?
Monica Anisie: Bugetul educației a crescut şi, dacă îl mai...
Realizator: În termeni absoluţi sau/.../?
Monica Anisie: Dacă îl privim și corelat cu bugetul altor ministere, am vedea că bugetul pentru educație a crescut și sperăm că acești bani pe care îi avem în buget să îi îndreptăm către nevoile sistemului de educație.
Realizator: Se pare că există cel puțin la Cluj-Napoca o idee a primarului Emil Boc de alocare a unei sume foarte mari, a unui procent foarte mare din bugetul local pentru unitățile de învățământ. E la latitudinea autorităților locale? Ce se poate face cu acei bani? Ce se poate acoperi din nevoile învățământului, doamnă ministru?
Monica Anisie: Ţin pe această cale să îl felicit pe domnul primar Emil Boc că a alocat 20% din bugetul Clujului.
Realizator: Cluj-Napoca, da.
Monica Anisie: Către educație, pentru că a face această alocare presupune că îi pasă de educație și de ceea ce se întâmplă în Cluj.
Realizator: Ce urmează să facă primăria cu acești bani sau unitățile de învățământ, să suporte salarii, să ce?
Monica Anisie: Probabil că cea mai mare parte din alocarea aceasta se va duce către investiția în infrastructură, în dotarea școlilor pentru că este o nevoie reală și de aceste dotări
Monica Anisie: ...este o nevoie reală și de aceste dotări. În ultima perioadă, de mulţi ani de zile, cel puțin în ceea ce privește liceele tehnologice, nu au mai existat investiții...
Marius Nistor: Investiţii în laboratoare, în... Banii sunt bineveniți. Cred că ar fi un exemplu de bune practici pentru toți primarii din ţara aceasta, pentru că știți foarte bine ce am reclamat noi, ce au reclamat părinții, ce au reclamat și elevii. Sunt foarte multe autorități locale care, chiar dacă au bugete foarte mari, în momentul în care ne uităm pe bugetele unităților de învățământ, vedem că pe partea aceea de cheltuieli materiale sunt zero. Zero, zero, zero lei! Sunt bani pentru echipe de fotbal, sunt bani pentru absolut orice altceva, dar nu sunt bani pentru unitățile de învățământ. Vor învăța ceva din ceea ce face primarul Clujului?
Realizator: Unităţile de învățământ însemnând preșcolari, școlari, gimnaziali, liceal?
Marius Nistor: Însemnând tot ceea ce înseamnă învățământ preuniversitar. Deci toate unităţile de învăţământ preuniversitar, bani care pot să meargă în igienizare, în modernizare, în dotarea laboratoarelor, în asigurarea tuturor cheltuielilor materiale, pentru că, vorba aceea, ca să desfăşori un act didactic de calitate, ai nevoie de consumabile. Alea înseamnă bani. Până acum unii primari s-au obișnuit: lasă, domne', că vin părinții, cotizează ei prin diverse forme, prin asociaţiile lor. Nu este normal. Dacă mie Constituția României îmi spune că învățământul de stat obligatoriu este gratuit, asta nu înseamnă că trebuie să iau bani de la părinți ca să acopăr ceea ce de fapt trebuie să acopere autoritatea locală.
Realizator: Vrea să dispară fondul clasei?
Marius Nistor: Păi mi se pare normal, de ce nu ar trebui să dispară?! Pentru ce trebuie să mai iau bani de la părinţi? E învăţământ gratuit? Dacă este gratuit, atunci să fie gratuitate pe bune, nu doar din vorbe. Nu am nevoie să vină părintele să îmi pună perdeluţe în sala de clasă, să îmi aducă cretă, să îmi aducă hârtie, să îmi plătească tonerele şi alte lucruri de genul acesta. Nu este treaba lor. Asta este treaba autorităților locale și lucrurile acestea trebuie să fie foarte bine înţelese. Vrem rezultate bune, vrem să fim în testele PISA peste medie. Asta nu înseamnă numai modificări de programe, de planuri cadru, de reformă curriculară, de investiție în resursa umană. Asta înseamnă și o infrastructură de calitate, și alocații financiare corespunzătoare și mai e ceva: autoritățile locale pot să finanţeze școala de după școală, că, vorba aceea, nu contează cât stai la școală, contează ce faci la școală.
Realizator: Ne apropiem de finalul emisiunii. Vă doriți sau credeți că este nevoie, doamnă ministru, de modificări la Legea educației naționale?
Monica Anisie: Vedeți, vorbiți despre modificări la lege. Această Lege a educației naționale, Legea 1 din 2011, a suportat de-a lungul timpului extrem de multe modificări. Foarte mulți colegi profesori nici nu mai știu unde anume ar trebui să se uite în Legea educației, care articole mai sunt sau nu mai sunt în vigoare. Ceea ce îmi doresc cu adevărat este exact ce spunea și domnul președinte Nistor, este ca toată lumea să se așeze la masă și să existe cel puțin un acord pe educație. Or la momentul acesta noi avem un proiect, un proiect de țară, proiectul președintelui României, Klaus Iohannis, proiectul "România educată", care trebuie să fie implementat, să conducă la o lege a educației care să fie bazată pe stabilitate, predictibilitate.
Realizator: Deci mai degrabă o lege nouă cap-coadă?
Marius Nistor: Da.
Monica Anisie: Eu aş zice că acest proiect, "România educată", va oferi exact ceea ce trebuie pentru societatea românească și o societate... Dacă ne dorim o Românie modernă, atunci această Românie modernă trebuie să fie o România educată.
Marius Nistor: Ştiţi ce a vrut să facă preşedintele, spre deosebire de ceilalţi...?
Realizator: Aceea nu e legislaţie, asta e problema.
Marius Nistor: Ascultaţi-mă puţin. Deocamdată nu am avut decât legi asumate sau modificări propuse de parlament. Fără strategie, fără viziune. Programul "România educată", care este și al meu până la urmă, că am contribuit și noi acolo, nu înseamnă altceva decât să-ţi pun la dispoziție strategia și viziunea; mai departe, tu, parlamentul, tu, guvern, va trebui să îi dai forma legislativă.
Realizator: Să transpui. Mulţumesc foarte mult. Trebuie să încheiem aici.
Monica Anisie: Şi noi vă mulţumim.