Privatizarea Air Moldova dezbătută în Parlamentul de la Chişinău
Modul în care a fost privatizată compania aeriană de stat din Moldova, dezbătut în Comisia Parlamentară de economie, buget şi finanţe.
Articol de Radu Dobriţoiu, 10 Octombrie 2018, 18:22
Modul în care a fost privatizată compania aeriană de stat din Republica Moldova a fost discutat, astăzi, în Comisia parlamentară de economie, buget şi finanţe. Air Moldova a fost cumpărată recent de o firmă înregistrată în România, care deţine şi compania aeriană low cost Blue Air. Reprezentanţii Guvernului de la Chişinău susţin că există riscul ca Air Moldova să nu mai poată opera, din cauza datoriilor mari, însă opoziţia consideră că această companie a fost prost administrată, pentru a fi vândută pentru un preţ foarte mic.
Natalia Zaharescu de la Radio Chişinău:
"Air Moldova a fost inclusă pe lista întreprinderilor supuse privatizării încă în 2008, dar în ultimii ani, compania s-a confruntat cu un şir de dificultăţi, astfel încât datoriile sale au ajuns la 1,2 miliarde de lei sau 60 de milioane de dolari. Directorul Agenţiei Proprietăţii Publice, Vladimir Baldovici, a declarat, în cadrul audierilor, că Air Moldova era practic în insolvabilitate, şi pentru a exclude acest risc, s-a decis scoaterea companiei la privatizare. Deputaţii din opoziţie au criticat modul în care a fost organizat concursul de privatizare, inclusiv faptul că nu au participat la licitaţie mai mulţi investitori.
Solicitat de Radio Chişinău, analistul de la Expert-Grup, Eugen Ghileschi, care a elaborat şi o notă de poziţie faţă de privatizarea companiei aeriene, constată mai multe încălcări şi semne de întrebare referitoare la acest proces. Expertul nu exclude ca Air Moldova să fi fost gestionată prost, în mod intenţionat, pentru a fi vândută la un preţ mic. Amintim că Air Moldova a fost cumpărată de o societate comercială, în care cota cea mai mare este deţinută de compania Blue Air din România. Blue Air controlează însă doar 49% din acţiuni, celelalte 51% fiind deţinute de doi cetăţeni moldoveni. Din valoarea totală a tranzacţiei, doar 50 de milioane de lei au fost transferaţi la bugetul de stat, restul sumei reprezentând datoriile companiei Air Moldova, pe care investitorul s-a obligat să le achite în câteva luni".