Prin noile legi ale educației, „elevii vor avea șansa să ajungă la școala care li se potrivește”
Pachetul de legi ale educației a fost aprobat de Guvern și merge spre dezbatere și adoptare la Parlament. Noile legi au la bază proiectul "România Educată", inițiat de președintele Klaus Iohannis, iar pentru aplicarea reformelor vor fi alocate peste peste 3 miliarde de euro din Planul Național de Redresare și Reziliență. Legea învățământului preuniversitar urmărește reducerea abandonului școlar și a analfabetismului funcțional, iar prin Legea învățământului superior se dorește combaterea abandonului universitar și sprijinirea cooperării europene a universităților din România. Invitatul "Apelului Matinal" de astăzi este ministrul educației, Ligia Deca.
Articol de Daniela Petrican, 03 Aprilie 2023, 10:49
Realizator: Ce schimbări sunt prevăzute în acest pachet legislativ, mai ales în ceea ce privește Bacalaureatul și Evaluarea Națională?
Ligia Deca: În primul rând, acest pachet de legi ale educației, adoptat în ședința de Guvern de săptămâna trecută, păstrează organizarea examenelor de admitere la liceu și Bacalaureatul în forma pe care Ministerul Educației a propus-o. În esență, este vorba despre Evaluare Națională, așa cum o știm acum, la limba română și la matematică, plus o limbă maternă, unde este cazul, urmată de o potențială admitere la liceu numai pentru liceele unde există concurență, pentru acele profiluri unde există concurență - și și acolo vorbim doar despre 60% din locuri care se pot aloca prin acest concurs de admitere, restul de 40% alocându-se pe baza repartizării computerizate care se bazează pe notele de la Evaluarea Națională.
Realizator: Și de când vor fi aplicate aceste schimbări? Ce trebuie să știe elevii?
Ligia Deca: Elevii și părinții trebuie să știe că aceste schimbări nu vor intra în vigoare imediat ce legea este aplicabilă, deci în niciun caz la anul sau peste doi ani. Ne dorim predictibilitate și atunci, acei copii care intră în clasa a cincea în primul an școlar de după adoptarea legii vor da Evaluarea Națională și admiterea la liceu în noua formulă. Mai concret, admiterea la liceu se aplică cel mai devreme începând cu anul 2027, iar examenul de Bacalaureat, fie 2028, fie 2029, în funcție de cât de repede finalizăm reforma curiculară.
Realizator: Câteva prevederi au întâmpinat opoziție, chiar critici din partea părinților și a elevilor, privind chiar organizarea admiterii de către licee, de exemplu. Ce ați discutat cu aceștia și la ce concluzii ați ajuns?
Ligia Deca: Sigur, au existat multe discuții. Formula la care am ajuns acum este o formulă modificată față de varianta inițială, aflată în proiectul în dezbatere publică de anul trecut, de vara trecută. Atunci era vorba despre 90% din locurile la profilurile unde a existat concurență, acum vorbim despre 60% cu 40%, așa cum am explicat. Asta înseamnă că există șansa ca un copil care este foarte bun, dar, de exemplu, nu se concentrează bine în ziua examenului, pe baza notei de la Evaluarea Națională, să mai aplice încă o dată la același profil și la liceul dorit. Asta înseamnă că reușim să îmbinăm nevoia de potrivire cu profilul ales, cu echitatea, în așa fel încât să aibă șanse toți copiii să ajungă acolo unde li se potrivește.
Realizator: Și în ce măsură și mai ales în ce condiții se va putea obține centrarea sistemului educațional pe elevi și stimularea potențialului pe care fiecare copil îl are?
Ligia Deca: În primul rând, vorbim despre o schimbare de paradigmă. Nu este vorba de curriculum la decizia școlii, ci va fi vorba despre curriculum la decizia elevului din oferta școlii. Ne dorim ca această componentă de opționalitate să fie una mărită și mai adecvată potențialului copiilor. În același timp, va exista un portofoliu al elevului care, practic, va strânge toate informațiile despre parcursul educațional al unui copil, permițându-ne să intervenim atunci când apar probleme, mult mai devreme decât reușim să o facem acum. În fiecare ciclu de învățământ există prevederi în lege care leagă mult mai bine consilierul școlar, dirigintele, familia, celelalte cadre didactice, în așa fel încât să existe un plan individualizat pentru fiecare elev. De asemenea, prin Programul național de reducere a analfabetismului funcțional vom avea teste standardizate, anuale, care să ne permită să vedem unde trebuie insistat, unde putem merge pe un nivel superior de complexitate pentru copiii capabili de performanță înaltă ș.a.m.d. Deci vorbim despre niște legi mult mai axate pe nevoile elevului.
Realizator: Da, apropo de ceea ce spuneați, s-a vorbit foarte mult de creșterea calității procesului educațional și de creșterea nivelului de alfabetizare funcțională și, bineînțeles, reducerea abandonului școlar, de fiecare dată, însă, parcă fără succes. Cum s-a ajuns până aici și ce trebuie schimbat cu prioritate?
Ligia Deca: Cred că nu este suficient să facem diagnostic, adică să primim rezultatele de la examenele PISA, de la examenele naționale. Există o dezbatere de câteva zile, ca apoi lucrurile să nu progreseze. Avem foarte multe informații în rapoartele analitice bazate pe evaluări, iar ele trebuie să se transforme în intervenții la clasă. Așa cum am avut intervenția, de exemplu, remedială, după pandemie, așa, după fiecare testare națională, și includ aici și actualele testări de clasa a 2-a, a 4-a și a 6-a, ar trebui să existe planuri de măsuri la nivel de județ, la nivel de școală, la nivel de clasă, în așa fel încât să se recupereze ceea ce trebuie recuperat pentru ca fiecare copil să aibă șanse egale.
Realizator: În ceea ce privește prevederile privind diversitatea și studiul religiei, veți continua consultările cu reprezentanții cultelor? Ce urmează?
Ligia Deca: Sigur că da, noi avem un dialog constant cu reprezentanții cultelor. De altfel, ei au transmis propuneri și înainte ca legea să fie făcută publică și am inclus mult dintre acestea. Apropo de scrisoarea pe care au făcut-o publică recent, discuția va continua în Parlament, sunt convinsă. Era momentul mult prea înaintat pentru a mai face intervenții pe textele legii, deja intrase în avizare interministerială. Vis-a-vis de solicitările pe care aceștia le au, cred că este important că avem o lege axată pe caracteristicile unice ale fiecărui copil și aici cred că diversitatea este un principiu foarte important. Nu putem să adresăm nevoile fiecărui copil, dacă nu ne uităm la particularitățile sale. Chiar dacă spunem că avem un sistem care nu discriminează, intervențiile necesare pentru un copil, de exemplu, care vine din mediul rural și are nevoie de niște măsuri speciale de sprijin social, față de un copil din mediul urban care are nevoie de alte măsuri de intervenție. Practic aceste particularități trebuie adresate și de aceea diversitatea se află ca principiu în lege, în acest sens se află în lege. Sigur și alte propuneri pe care cultele le au pot fi dezbătute în Parlament.
Reporter: Doamna ministru, mai am o întrebare, ce se va schimba în salarizarea, dar și în evaluarea activității cadrelor didactice, care a fost poziția acestora?
Ligia Deca: În contextul salarizării, Ministerul Educației împreună cu principalele federații sindicale, noi, împreună am lucrat în ultimele luni la cum ar trebui să arate grilele de salarizare în contextul noii legi a salarizării. Am transmis aceste documente încă din luna februarie Ministerului Muncii, în ideea unui ajutor pentru definitivarea propunerii pentru educație în legea salarizării. Au fost discuții și direct cu federațiile sindicale, dar și între federațiile sindicale și reprezentanții partidelor din coaliția de guvernare. A rămas ca un angajament politic ca grila de salarizare în învățământ să plece de la salariul mediu pe economie, tocmai pentru a motiva cei mai buni absolvenți de învățământ superior să continue în învățământ. Vis-a-vis de evaluarea activității cadrelor didactice, am agreat să explorăm împreună cum putem adecva instrumentele pe care le avem deja, precum este gradația de merit, dar și cum putem implementa noi instrumente, de exemplu acel instrument prin care 2% din fondul de salarizare se află la dispoziția directorului pentru a putea motiva cadrele didactice care se implică mai mult în proiectele școlii.