Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, la RRA: Soluția pentru trafic nu poate să fie decât transportul public
Primarul Capitalei, Nicușor Dan, în direct la Radio România Actualități.
Articol de Radio România Actualităţi, 20 Septembrie 2024, 10:03
VIDEO: Primarul general al Capitalei, Nicușor Dan, este invitat la #Matinal.
Emisiunea: "Matinal" - Realizator: Cătălin Cîrnu - Capitala, Bucureștiul, de fapt, este sărbătorit în această perioadă, pentru că astăzi, în 20 septembrie, se împlinesc 565 de ani de la prima atestare documentară. Va fi un weekend plin. Cunoaștem deja evenimentele, multă muzică, dar și gastronomie, zone de street food sau concursuri internaționale de video mapping. Și, ca să nu mai lungesc vorba, alături de mine, în Studioul "Paul Grigoriu" din Casa Radio a sosit Nicușor Dan, primarul Capitalei. Bună dimineața! Şi bună revedere, până la urmă! Prin Cișmigiu, de la Primărie până la Casa Radioului, nu e o distanță foarte mare.
Nicuşor Dan: Dacă ar fi fost, da, dar nu vin de la Primărie, vin de la un post concurent al dumneavoastră și atunci am venit cu mașina.
"Eu zic că arată bine Cișmigiul"
Realizator: Dar apropo de Cișmigiu, aveți timp, vă mai plimbați din când în când? Nu știu, ați mai observat schimbări?
Nicuşor Dan: Eu zic că arată bine Cișmigiul, acum vremea nu mai permite, dar faptul că se duceau oamenii şi stăteau cu pătura și de toate vârstele pe iarbă înseamnă că e bine.
Realizator: Știu că asta-vară erau probleme cu ciorile, nu știu dacă au plecat. Pescărușii oricum sunt foarte mulți, porumbeii la fel de mulți. Dar apropo de Cișmigiu, nu știu, când v-ați plimbat ultima oară așa liniștit cu familia?
Nicuşor Dan: Am avut două săptămâni de vacanță, am fost la mare. În afară de vacanța pe care am avut-o în august, nu pot să spun că am avut..., adică, și soția și copiii îmi reproșează că sunt mereu cu gândurile în altă parte.
Realizator: Era mai ușor la școală, când rezolvați anumite probleme, îmi amintesc de gazetele de matematică de altădată? Nu știu, aveați mai mult timp atunci?
Nicuşor Dan: Da, sigur, sigur, da, da. Și nu numai la școală, că eu am făcut cercetare matematică până de curând, până acum zece ani.
Realizator: Aritmetica geometrică, nu? Dificil, aşa.
Nicuşor Dan: Geometria aritmetică, da.
Realizator: Corect. Dar pentru că revenim la problemele actuale ale Capitalei, sunt multe, încercăm și noi să le trecem repede prin rotativa "Matinalului". Bucureștenii, astăzi, de ziua lor, ar putea primi un mesaj de la noi, indiferent dacă sunt bucureșteni autentici, să zicem, sau bucureșteni care de ceva vreme locuiesc în Capitală.
Nicuşor Dan: Ca mine.
Realizator: Da, dar copiii sunt bucureșteni, nu?
Nicuşor Dan: Copiii sunt bucureșteni.
Realizator: Bun, atunci, la mulți ani bucureștenilor, indiferent dacă sunt născuți sau nu în Capitală! În altă ordine de idei, știu că ieri v-ați întâlnit cu premierul Marcel Ciolacu la Primăria Capitalei pe teme ce ne privesc pe noi toți, de la primar până la primar, de la anonimul din Drumul Taberei până la cel din Ferentari sau din Colentina. Două probleme majore, în primul rând, traficul rutier și legalitatea în urbanism. Ați punctat ceva? Aveţi vreo concluzie?
"Discuția mare este cea despre dezvoltare urbană și despre gradul mare de ilegalitate din construcții"
Nicuşor Dan: Da. În primul rând, trbuie spus că inițial premierul ne-a invitat pe primarii de sector, şi pe mine, și câțiva miniștri pentru măsuri, cum să zic, actuale, de urgență pe problema traficului și i-am răspuns că trebuie să ne uităm și la problemele alea mari care produc trafic și care sunt, de fapt, speculația imobiliară, dezvoltare urbană scăpată de sub control. Și de asta am zis, vin și eu la discuția asta, care înseamnă hai să punem niște polițiști în intersecții, să vedem, să mai grăbim niște șantiere. Dar discuția mare este cea despre dezvoltare urbană și despre gradul mare de ilegalitate din construcții.
Realizator: Ceea ce s-a întâmplat mai ales în periferia Capitalei. Acum eu locuiesc în Drumul Taberei, nu știu, spre ieșirea spre Pitești, pe Iuliu Maniu, la fel, spre Domnești şi mai sunt și alte zone sensibile. Şi chiar era acel exemplu legat de Strada Intrarea Gherghiței Nr. 8 din Sectorul 2, unde urmează să se construiască 2.000 de apartamente, ce vor fi, teoretic, ocupate de 5.000 de oameni, ei vor avea acces însă pe doar două străduțe.
Nicuşor Dan: Da, și vor ieși în Șoseaua Gherghiței, care este deja supraaglomerată în momentul ăsta.
Realizator: Dar avizele de construcție s-au dat până acum? Care este situația lor? Și să nu uită, prieteni matinali, suntem prezenți și pe pagina de Facebook - România Actualități. Adică, trebuie rezolvate problemele construcțiilor de până acum sau și de acum încolo?
"Multe acte nocive, cele mai nocive au fost acele puz-uri de sector care s-au dat în perioada 2018-2020"
Nicuşor Dan: Ce s-a construit până acum, deși multe din ele sunt ilegale, e absurd să te gândești să te duci înapoi, să demolezi, mai puțin cele clasice, cum este Cathedral Plaza, unde e un litigiu început deja de aproape 20 de ani, acolo da, dar totul e să nu perpetuăm în asta. Adică, în mandatul ăsta noi am normalizat ce s-a întâmplat la Primăria Capitalei, dar ce s-a întâmplat la primăriile de sector în continuare continuă să încalce legea, unele dintre ele. Nu există un control din partea Inspectoratului de Stat în Construcții. Și ca să ne întoarcem puțin, după multe, multe acte nocive, cele mai nocive au fost acele puz-uri de sector care s-au dat în perioada 2018-2020, în baza cărora s-au emis autorizații. Din fericire, patru din ele au fost anulate definitiv de instanță și celelalte două sunt suspendate în momentul ăsta.
Realizator: V-ați întâlnit cu premierul, vă veți întâlni și cu primarii de sectoare?
Nicuşor Dan: Desigur, da. Desigur, dar doar, ca să încheiem discuția asta cu premierul, în plus, deci, eu i-am dat o listă de autorizații nelegale, pe care, deși noi am solicitat, nici inspectoratul, nici prefectul n-a făcut nimic și i-am solicitat să facă asta, sunt instituții în subordinea lui, să verifice legalitatea și perfectul să le atace în instanță. Pe de altă parte, am vorbit de finanțare, pentru că soluția pe trafic, nu poate cu orașul pe care îl avem deja, cu toate investițiile care s-au făcut deja, nu poate să fie decât transportul public. Şi aici avem un necesar, vrem să schimbăm flota de tramvaie, vrem să avem contractele semnate pentru a moderniza liniile de tramvai, vrem să mai ducem autobuze și există o disponibilitate pentru niște bani pe transport verde de la BEI, pe care Guvernul îi are, și pe chestiunea aceasta am convenit echipele tehnice să se întâlnească să vedem cum putem să folosim banii aceștia.
Realizator: Mai ales că, totuși, bucureștenii și cei care ajung în Capitală au început să prefere și transportul cu mijloacele în comun. La capitolul vânzări am primit o raportare de la STB, au crescut și numărul abonamentelor și numărul călătoriilor individuale.
Numărul abonamentelor STB, creștere de 40% în trei ani
Nicuşor Dan: 40% în trei ani. Da, din vara lui 2021 până acum e o creștere de 40%, care e o creștere semnificativă și vreau să mulțumesc bucureștenilor care fac asta.
Realizator: Bucureștiul are, de fapt, șapte primari, da? Îmi amintesc, New York are unul singur. Cum ar fi mai bine? Formula actuală sau un primar pe Capitală?
Nicuşor Dan: Există capitale europene care au subdiviziuni, de exemplu, Parisul sau Budapesta. Sunt destul de multe. Însă nicăieri aceste subdiviziuni nu au propriul buget. Adică...
Realizator: E un tort mare...
Nicuşor Dan: E un tort mare care este cum ar fi la noi şi cum a fost și la noi până prin anii 2000, toate taxele și impozite din București se strângeau la Primăria Capitalei și primăriile de sector veneau la începutul anului cu solicitări și Consiliul General împărțea și sectoarelor și instituțiilor din subordinea lui și în felul acesta se asigura o dezvoltare coerentă.
Realizator: Da, a fost o situație ușor ridicolă și bizară astă-iarnă, Primăria Capitalei a amendat Primăria Sectorului 4, iar imediat a venit și replica și reciproca. De ce se întâmplă astfel de fenomene?
Nicuşor Dan: Bine, evident că... cred că a fost ceva de spații pe care le aveau ei și noi i-am amendat sau invers. Când administrezi așa de multe zone evident că mai faci greșeli. Polițiile Locale de la primăria respectivă au niște atribuții, nu e... Nu a fost ceva coordonat, ca să fie o chestiune de comunicare. Pur și simplu, s-a întâmplat. Nu...
Realizator: Susțineați la un moment dat, când ne-am întâlnit ultima oară, că metroul ar trebui să intre în subordinea Primăriei Capitalei. Vă mențineți ideea?
Nicuşor Dan: Da, și Ministerul Transporturilor spune la fel, numai că metroul, pe de o parte, are nevoie de o subvenție, aşa cum este peste tot în lume, da. Nu e rentabil economic și e foarte bine că oamenii folosesc metroul și nu folosesc mașina lor proprietate personale. Și are lucrări de mentenanță pe care trebuie să le faci și la linii, și la instalațiile electrice, și la construcție propriu-zisă. Și cu bugetul pe care Primăria Capitalei îl are acum nu își permite să lărgească sfera sa de activitate. Deci, o discuție despre preluarea metroului trebuie să fie una serioasă și trebuie să se facă în paralel cu o discuție pe Legea finanțelor publice locale, ca să avem o garanție că o să avem niște bani din care să îl plătim și atunci da, da, ne interesează.
Realizator: Mă gândesc, că tot sunteţi matematician, care e bugetul Primăriei Capitalei și care sunt bugetele primăriilor de sector? Sunt diferențe?
Nicuşor Dan: În anul 2023, hai să zicem 2022, că e mai aproape de cel din 2024, noi am avut 5 miliarde și ei au avut împreună 7 miliarde şi, din cele 5 miliarde ale noastre, aproape trei au fost date pe cele două subvenții pe transport - că numai noi plătim subvenția pe transport public și pe căldură. Și atunci, raportul real a fost 2 la 7, ceea ce e total disproporționat, pentru că noi avem marile lucrări de infrastructură, inclusiv pentru tramvai, troleibuz ș.a.m.d., noi avem spitalele, noi avem teatrele... și după ce plătești toate lucrurile astea, nu rămâi cu mare lucru.
Realizator: Da. Sunt lucrări la linia de tramvai, știm bine - tramvaiul numărul 5 -, sunt și altele în vederea Primăriei. Vă ajung banii?
"Pariul meu este pe tramvai"
Nicuşor Dan: Păi, toate astea sunt pe fonduri europene. Tocmai de-aia n-am început - pentru că noi avem deja contractele semnate, deci, pariul meu este pe tramvai, pentru că are capacitate mare și se intersectează mai puțin cu traficul auto decât autobuzul. Şi pentru acești 50 km care au rămas nemodernizaţi și pe care vrem să-i modernizăm - Mihalache, Călărași, Basarabia... tot, toate zonele pe care bucureștenii le cunosc - suma este de 500 de milioane de euro, pe care noi nu-i avem în buget. Şi atunci, așteptăm. Am semnat contractele, așteptăm fondurile europene. Se vor deschide apelurile, probabil în decembrie. Avem aplicațiile pregătite și undeva în primăvara viitoare o să avem și banii și o să înceapă și lucrările.
Realizator: Se lucrează mult și la rețeaua de termoficare. Umblând așa, prin Capitală, de multe ori vedem că traficul este congestionat. Cam ce ar trebui să știe bucureșteanul, în perspectiva următorilor doi ani? Vor mai continua?
Nicuşor Dan: Da, suntem obligați să continuăm. Dar nu cred că termoficarea afectează în mod semnificativ traficul. Traficul îl cunoaștem cu toții: când funcționează și școlile, e un trafic consistent în București. Acum, elementul în plus este zona de nord și metroul. Față de tot ce aveam noi înainte, a apărut metroul din zona de nord și asta îl afectează. Eu sper ca în doi ani să se termine lucrurile la suprafață şi să revenim la normal.
Realizator: Da, aici e un lucru bun, pentru că într-adevăr se muncește, la foc continuu aproape, pe magistrala M6, chiar dacă sunt probleme de trafic - apropo de ce se întâmplă pe la Fântâna Miorița. Aminteați ceva mai devreme și despre cultură. Cât de mult susține Primăria Capitalei, de exemplu, cultura?
"Pentru cultură alocăm cam 5% din bugetul Primăriei"
Nicuşor Dan: Noi avem, practic - mai puțin Opera Națională, Teatrul Național - toate instituțiile de cultură din București sunt la noi. Teatrul Bulandra, de exemplu, e la noi, Teatrul Nottara, Circul este la noi, Opera Comică pentru Copii, Teatrul Țăndărică, Teatrul Ion Creangă, Teatrul Dramaturgilor... în fine, toate teatrele din București, mai puțin Naționalul, sunt la noi. Avem Muzeul Național a Literaturii, care este tot la noi, Muzeul Municipiului București, care are toate casele memoriale, este tot la noi. Diferitele festivaluri care apar în București, cum este iMapp-ul, care va fi chiar maine seară, e organizat tot de noi. Avem concursuri pentru artişti independenţi, pe care le face ARCUB în fiecare an și, la fel, e o instituție a noastră. Deci, ăsta este "ecosistemul" cultural pe care Primăria Capitalei îl întreține.
Realizator: Cam cât la 100 - vorbind procentual - din banii Primăriei Capitalei se duc spre cultură? Şi imediat o să vă întreb și de sport.
Nicuşor Dan: N-am făcut niciodată calculul ăsta, dar putem să-l facem. Bugetul unui teatru este între 5 și 10 milioane, deci, toate teatrele împreună, putem să spunem că pe cultură plătim undeva la 250 de milioane, poate 300 de milioane de lei dintr-un buget de 5-6 miliarde - deci, asta înseamnă cam 5%.
Realizator: Trecem și la sport, repede, ca să punctăm. Îmi amintesc de unul dintre predecesorii dumneavoastră - cred că e prin Grecia, dacă nu greșesc, la un moment dat visa ca Bucureștiul să devină gazda Jocurilor Olimpice de Vară. Evident, mulți au zâmbit. Între timp, Bucureștiul nu are nici măcar o sală polivalentă adevărată, nu doar pentru sport, ci și pentru concerte. Va mai dura mult până când Capitala va avea o sală polivalentă?
"Aș dori un mare complex sportiv în zona de sud, chiar spre Ferentari, ca să mai echilibrăm orașul"
Nicuşor Dan: Patinoarul o să-l terminăm în doi ani - Patinoarul "Flamaropol". Pentru Sala Polivalentă aveam proiectul făcut și locația exista acolo, în complexul cu Arena Națională şi cu Flamaropol, însă nu am vrut să o facem acolo, pentru că e o locație nepotrivită; inclusiv pentru Arena Națională e o locație nepotrivită, știm. Când este un eveniment acolo, fie meci, fie concert, se blochează toată zona aia de oraș. Și atunci, am așteptat Planul Urbanistic General, la care lucrăm și suntem într-o fază avansată acum, ca să găsim, ca să dezbatem locația cea mai potrivită. Așa, intuitiv, eu mi-aș dori un mare complex sportiv în zona de sud, ca să mai echilibrăm orașul.
Realizator: Sud fiind spre Berceni, nu?
Nicuşor Dan: Chiar Ferentari, da.
Realizator: A, chiar mai încoace?! Şi zâmbesc, pentru că dacă am spus Jocurile Olimpice, Paris 2024, Madame Anne Hidalgo... V-ați întâlnit cu ea vreodată, cu primarul Parisului? Ați avut șansa?
Nicuşor Dan: Nu. Nu am plecat din București în acest mandat. Am fost o dată la Arad și o dată la Londra, când am fost nominalizați la un premiu pentru stația de la Glina.
Realizator: Mă gândeam dacă Bucureștiul ar găzdui Jocurile Olimpice, v-ați încumeta să săriți în Dâmbovița să înotați, așa cum a făcut dumneaei?
"Dâmbovița este o apă curată, dar salba de lacuri din nord, din păcate, acolo, în amonte, se deversează mult"
Nicuşor Dan: Să știți că Dâmbovița este o apă curată, da. Da. Eu am făcut baie în Dâmbovița, când eram studenți, stăteam în Grozăvești, şi trecea Dâmbovița prin față.
Realizator: Da, da, da, păi atunci, într-adevăr...
Nicuşor Dan: În schimb, n-aș face același lucru, din păcate, în lacuri, în zona de lacuri din nord.
Realizator: Nici măcar în Lacul Morii?
Nicuşor Dan: Lacul Morii este tot pe Dâmbovița, dar salba de lacuri din nord, din păcate, acolo, în amonte, se deversează mult și...
Realizator: Tone, tone, tone de deșeuri, da, și primăriile de sector, de fiecare dată comunică, de fiecare dată când extrag de la trotinete până la, nu știu, cauciucuri, anvelope uzate... Probabil că v-ați plictisit de întrebare cu apa caldă și căldura, dar în campania trecută ați vorbit despre instalarea a 20 de centrale termice de cartier în zonele deficitare.
Nicuşor Dan: Vom începe.
Realizator: Sunt noutăţi?
Nicuşor Dan: În iarna asta s-a terminat achiziția pentru ele, avem banii pregătiți pentru ele și probabil că o să avem una-două pe lună începând din iarna asta.
Realizator: Prețul gigacaloriei va fi menținut în această iarnă sau se va umbla la el?
Primăria va continua să subvenționeze gigacaloria
Nicuşor Dan: E o decizie, după cum știți, tocmai am avut alegeri și o să avem un consiliu nou, Consiliu General, care se va forma în decembrie. Adică mai multe etape, dar în decembrie estimez că va fi complet și o să fie o discuție care va ține de bugetul pe anul viitor. În orice caz, Primăria va continua să subvenționeze, asta e cert.
Realizator: De fiecare dată se vorbește despre sustenabilitate, despre blocuri, despre construcții verzi, despre tot ceea ce înseamnă încălzire. Bucureștiul însă cunoaștem că dispune în subteran de apă geotermală. În județul Bihor, de exemplu, aceasta este folosită la încălzire. În Capitală nu se poate sau nu sunt izvoarele atât de puternice, nu ştiu?
Nicuşor Dan: Nu s-au finalizat studiile acestea. Nu pot să vă dau un răspuns acum. Dar este ceva ce vrem, adică, ceva, ceva ce... nici nu vreau să dau vina pe consiliu, este ceva ce vrem să prospectăm. În orice caz, chiar dacă sunt, nu e așa de simplu, adică sunt niște investiții.
Realizator: Mă gândesc că sunt... dar ați simțit cutremurul de zilele trecute?
Nicuşor Dan: Nu, să știți, deși eram la birou, eram cu mai mulți oameni în primărie. Poate că e o construcție foarte stabilă Primăria Capitalei.
Realizator: E adevărat că ea a trecut printr-un ciclu, nu, dacă nu greșesc eu, de refacere.
Nicuşor Dan: Ea s-a consolidat în urmă cu vreo 5-7, vreo 7-10 ani aşa.
Realizator: Cred că bănuiți de ce v-am întrebat, apropo de cutremure. Cum mai stăm la acest capitol, clădiri ce trebuie consolidate în Capitală.
"Avem peste un miliard de lei pentru consolidarea a peste 150 de clădiri"
Nicușor Dan: În momentul acesta avem doar cinci șantiere pe care le-am deschis, însă avem peste 150 de clădiri de proiecte care sunt în diferite faze de proiectare și pentru care avem și finanțare pentru toate. Deci, eu vreau să evităm să începem șantierele cu niște acte improvizate și după aceea să ne blocăm în execuție și să dureze 7 ani, 10 ani, și de asta... toate cele cinci, care sunt, probabil că o să fie șapte-opt până la sfârșitul anului, toate cele care sunt deschise sunt în grafic și, foarte important, avem deja și din fonduri naționale și din PNRR. Avem peste un miliard de lei pentru consolidări ale acestor peste 150 de clădiri.
Realizator: (...) O întrebare doar: de câte săptămâni este nevoie ca în București să se astupe un canal?
Nicuşor Dan: Depinde cine este administratorul, că ştiți că avem mulți administratori pe diferite bucăți de oraș.
Realizator: Aproape o lună a durat ca să se găsească un capac de canal în zona Răzoare, culmea, extrem, extrem de circulată intersecția. (...)
Alex Buzică: Acum, pentru că vreau să profit și eu de ocazie, tot stau în trafic de câteva luni în fiecare dimineață și aș vrea să-l întreb pe domnul primar: ştiu că Bucureștiul este un șantier, dar na, baba suferă la frumusețe. Știu că va trebui să trecem prin acest coșmar pentru a avea apă caldă și căldură la iarnă, dar și în perioada următoare şi, domnule primar, aș vrea să vă întreb ce se va întâmpla cu planșeul de la Piața Unirii, pentru că dacă se va închide și acea zonă, cu siguranță vom sta mai mult pe loc în București decât vom circula.
Realizator: Alex, rămâi pe recepție.
Concolidarea planșeului de la Piața Unirii "se va face pe etape"
Nicuşor Dan: Da, da, da. Lucrarea se va face. Pentru moment, nu am primit documentație pentru pasaj și intuitiv, deci, există o expertiză numai pentru partea de planșeu care este deasupra parcului și dedesubtul parcului și dedesubtul podului de la Hanul lui Manuc și a Bulevardului Unirii. Și expertiza aia spune că trebuie să fie făcută o consolidare, numai că ea se va face în etape de către Primăria Sectorului 4. Se va face în etape. În prima etapă se va bloca doar podul. Prima etapă se va lucra în parc, în a doua etapă se va lucra doar la podul de la Hanul lui Manuc, păstrându-se fluxurile de-a lungul Dâmboviței, deci, doar pe pod nu se va trece, și în a treia etapă se va bloca partea de Bulevardul Unirii care trece pe deasupra Dâmboviței, și putem să ne gândim la extinderea... că e un fel de inel acolo, deci n-o să fie... în ipoteza în care nu se descoperă mari probleme de rezistență la pasajul nord-sud, că acolo este volumul mare de trafic, nu o să fie o influență așa de mare asupra traficului.
Realizator: Aşadar, vor fi lucrări secvențiale, nu se va bloca...
Nicuşor Dan: Da, da, da.
Realizator: ... toată intersecția ca să nu mai ai pe unde să treci.