Prevederile proiectelor de lege pentru reforma educaţiei
Proiectele de lege care vizează reforma educaţiei ar putea ajunge la Guvern săptămâna viitoare, după ce dezbaterea publică s-a încheiat.
Articol de , 26 August 2022, 09:01
Proiectele de lege care vizează reforma educaţiei ar putea ajunge la Guvern săptămâna viitoare, după ce dezbaterea publică s-a încheiat.
Legile prevăd numeroase modificări importante pentru elevi, inclusiv legate de evaluare şi admiterea la liceu şi facultate.
43 de zile s-au dezbătut proiectele legilor educației, iar discuțiile s-au încheiat cu multe nemulțumiri din partea societății civile.
Ministrul educației, Sorin Cîmpeanu, a declarat că în urma dezbaterilor publice au rezultat aproape 1.500 de seturi de propuneri de modificare și peste 9.000 de amendamente care urmează să fie analizate de specialiștii ministerului.
Sorin Cîmpeanu: Aceste amendamente sunt de patru categorii: sunt amendamente puternic justificate cu argumente, sunt amendamente care, din păcate, sunt simple solicitări "propunem așa, pentru că aşa propunem noi", este a treia categorie, a acelor amendamente care se repetă și a patra categorie sunt acele amendamente antagonice. Toate aceste lucruri vor fi analizate cu maximă responsabilitate în zilele ce vor urma, indiferent că sunt lucrătoare sau de weekend.
Dezbaterile pe marginea unor legi atât de importante necesită mai mult timp, au afirmat reprezentanți ai corpului profesoral, ai elevilor și părinților, dar și ai societății civile. Ministerul Educației a respins ideea prelungirii perioadei și a spus că mai sunt încă două etape în care aceste proiecte legislative pot suferi modificări.
Documentele vizează ample modificări ale actualului sistem de învățământ, de la modul în care se vor organiza admiterile la liceu și facultate, la structurarea materiei și a evaluării elevilor. Legile educației, care urmează să fie adoptate, conțin și prevederi legate de sprijinirea copiilor vulnerabili.
Rezultatele acestor măsuri se vor vedea în timp, a declarat la Radio România Actualități, președinta Coaliției pentru Educație, Simona Crisbășanu. Ea apreciază că unele aspecte ale legilor pot fi îmbunătățite.
Simona Crisbăşanu: E nevoie de un ritm susţinut timp de doi-trei-patru-cinci ani, ca să existe rezultate durabile, adică aceste rezultate să se mențină pe termen lung. Nivelul de sprijin pentru aceşti copii nu include doar partea educațională, ci și partea socială, adică centre de zi, program, școală după școală, educație remedială, masă caldă, asigurarea transportului pentru ei, a cazării, atunci când vorbim, de exemplu, de învățământ profesional și tehnic și nu numai. Aceste aspecte din lege cu siguranță pot să fie îmbunătățite și în special acel capitol care se referă la incluziune, să includă și pe copiii vulnerabili din punct de vedere socio-economic.
Săptămâna viitoare proiectele legilor educației ar urma să ajungă la Ministerul de Finanțe, cel de Justiție, Ministerul Muncii, Consiliul Legislativ, Consiliul Economic și Social, a mai declarat ministrul Educației.