Prevederi fiscale care privesc multinaţionalele, modificate prin OUG
Companiile multina'ionale vor fi obligate să facă raportări financiare detaliate şi în România, dacă au rezidenţa fiscală în ţara noastră.
Articol de Radiojurnal, 10 Iunie 2017, 16:24
Guvernul a modificat prin ordonanţă de urgenţă prevederi din Codul de Procedură Fiscală care privesc companiile multinaţionale.
Acestea vor fi obligate să facă raportări financiare detaliate şi în România, dacă au rezidenţa fiscală în ţara noastră. Ordonanţa transpune în legislaţia naţională o directivă europeană ce are drept scop să reducă evaziunea şi să împiedice marile companii să-şi transfere profitul în alte state cu regim fiscal mai permisiv şi cu taxe mai mici.
Teoretic, ordonanţa ar urma să aducă mai multe venituri la bugetul de stat, dar practic totul depinde de capacitatea ANAF de a prelucra un volum mare de informaţii ce ar urma să vină din foarte multe state membre ale Uniunii Europene - a explicat analistul economic Dan Schwartz, într-un interviu realizat de Costin Grigore.
Dan Schwartz: Ordonanţa în sine nu poate să aducă mai mulţi bani la buget. Ordonanţa în sine va reprezenta o povară suplimentară pentru societăţile multinaţionale pentru că va implica costuri pe această raportare, costuri care vor fi semnificative. În ceea ce priveşte creşterea gradului de colectare a veniturilor la bugetul statului, aceasta depinde în mod exclusiv de activitatea şi de eficienţa activităţii autorităţii naţionale de colectare a veniturilor statului - la noi e vorba despre ANAF.
Reporter: Dar ordonanţa asta, practic, nu este un instrument suplimentar pe care să-l folosească ANAF?
Dan Schwartz: Este un instrument suplimentar care foloseşte pentru colectarea de informaţii care vor trebui după aceea stocate, analizate şi utilizate.
Reporter: Are ANAF-ul acum această capacitate?
Dan Schwartz: E greu de spus; depinde de nivelul cantităţii de informaţie care va fi furnizat către ANAF dinspre celelalte state europene, plus nivelul de informaţie care va fi furnizat din România către ANAF. La momentul actual, ANAF întâmpină dificultăţi în ceea ce priveşte administrarea informaţiei colectate, chiar în condiţiile în care nu exista această obligaţie.