Preţul combustibilului, în continuă creştere
Petrom şi Rompetrol au majorat în ultimele două zile preţul la combustibil. Vezi cum a evoluat acesta în ultimii ani, dar şi ce previziuni fac specialiştii.
Articol de Paul Poteraşi, 24 Februarie 2012, 16:32
După ce joi Petrom a mărit preţul carburanţilor, vineri, Rompetrol a majorat preţul de referinţă al benzinelor cu 16 bani/litru şi al motorinelor cu până la 12 bani/litru.
Astfel, începând de vineri, un litru de Efix Benzină 95 costă 5,75 lei, unul de Benzină Alto 101 - 6,4 lei, un litru de motorină Efix Diesel - 5,94 lei şi unul de Diesel Alto 55 - 6,24 lei.
Joi, compania Petrom anunţase că din cauza cotaţiilor internaţionale la produsele petroliere, preţul de referinţă al benzinelor comercializate în staţii proprii va creşte cu 12 bani/litru, iar cel al motorinelor cu nouă bani/litru.
Astfel, preţul benzinei Premium fără plumb 95 este începând de joi de 5,76 de lei pe litru, în timp ce preţul motorinei a ajuns la 5,91 de lei pe litru.
Compania precizează că preţurile sunt influenţate de politica fiscală şi de competiţia de pe piaţa locală.
"De la începutul acestui an până în prezent, pe fondul creşterii accentuate a cotaţiilor la ţiţei, cotaţiile Platts exprimate în lei au crescut cu 10% la motorină şi cu 17% la benzină", precizează compania petrolieră.
Mai mult, Petrom precizează că "în acelaşi interval preţurile la benzină şi motorină au crescut cu 5%, deci a fost preluată numai o parte din creşterea cotaţiilor internaţionale".
În 2011 comparativ cu 2010, exprimate în lei, cotaţiile Platts la motorină au crescut cu 35% iar cele la benzină cu 29%, iar preţurile Petrom au crescut cu 25% la motorină şi cu 22% la benzină.
Cum a evoluat preţul benzinei la staţiile Petrom în ultimii ani
În martie 2007 preţul benzinei Premium 95 fără plumb avea un preţ de 3,19 lei.
Un an mai târziu, în luna februarie 2008, Petrom anunţa o nouă majorare a preţului la combustibili astfel încât sortimentul Premium fără plumb 95 ajungea la 3,66 lei pe litru.
În 2009, în luna februarie, benzina Premium fără plumb 95 costa 3,25 lei pe litru.
O scumpire substanţială avea să se observe însă în februarie 2010 când un litru de benzină Premium fără plumb costa 4,02 lei.
Anul următor, în luna februarie, un litru de benzina Premium Fara plumb 95 costa 4,99 lei.
Începând de joi, însă, preţul benzinei Premium fără plumb 95 este de 5,76 de lei pe litru.
Petrom nu estimează o scădere a preţului în următoarea perioadă
Potrivit reporterului Radio România Actualităţi, Sergiu Şteţ, Petrom este cea mai mare companie petrolieră din România şi orice modificare de preţ este urmată de celelalte companii.
Ca de obicei, scumpirea benzinei este justificată de creşterea preţului barilului de petrol pe pieţele internaţionale sau de devalorizarea leului în raport cu dolarul american, moneda de referinţă în industrie.
Conform estimărilor companiilor, nu se prevede o scădere a preţului petrolului în viitorul apropiat.
Scumpirea repetată a benzinei şi a motorinei de anul acesta are la bază creşterea preţului petrolului în ultimele luni ale anului trecut.
Preţul barilului de petrol continuă însă să crească.
Situaţia confuză din Libia şi, mai nou, reacţia Iranului la sancţiunile economice din partea UE cresc nesiguranţa din domeniul petrolier, ceea ce duce la scumpirea barilului de petrol.
"Foarte probabil, săptămânile următoare preţul carburanţilor va creşte din nou, pentru că în ultimele luni preţul barilului de petrol a crescut.
"De exemplu, de la începutul anului barilul de petrol de tip Brent, care este relevant pentru Europa, a crescut cu aproximativ 10%. Or, preţul carburanţilor în general a crescut mult mai puţin.
"Şi cum variaţia preţului petrolului se propagă la pompă cu o întârziere de o lună şi jumătate, două luni, în lunile următoare vom începe să simţim creşterile din ultimele două luni", a declarat comentatorul economic Cristian Orgonaş.
Conform datelor centralizate de Comisia Europeană, România are unul din cele mai mici preţuri ale litrului de benzină în rândul ţărilor europene.
Singura ţară cu un preţ mai mic de vânzare la pompă este Ciprul.
Criticii scumpirilor susţin că preţul din România ar trebui să fie mai mic, pentru că o parte a petrolului este extras local.
Doar 40% din petrolul consumat în România e de provenienţă autohtonă, spune comentatorul economic Cristian Orgonaş.
"UE este o piaţă liberă. Cu alte cuvinte, preţul aceluiaşi produs tinde să se uniformizeze în toate ţările, iar diferenţa dintre preţul la pompă în România şi cel din Germania, spre exemplu, este dată, în principal, de taxe.
"În România, ponderea taxelor sau preţul final al combustibililor este de aproximativ 50%. Deci, dacă dorim să scădem preţul la pompă, statul poate să reducă taxele, ceea ce mă îndoiesc că va face", a adăugat Cristian Orgonaş.
La începutul acestui an, Consiliul Concurenţei a anunţat amendarea cu aproximativ 200 de milioande de euro a principalelor companii petroliere din România.
Motivul pentru care acestea au fost amendate - susţine Consiliul Concurenţei - este o înţelegere între companii pentru a elimina un tip de benzină de pe piaţă.
Profitul Petrom a urcat în 2011 la un record de 887 mililioane de euro
Grupul Petrom a înregistrat anul trecut un profit record în creştere cu 72%, la 3,759 miliarde lei (887 milioane euro), cel mai mare câştig înregistrat vreodată de o companie din România.
De asemenea grupul a înregistrat anul trecut şi vânzări record de 22,61 miliarde lei (5,3 miliarde euro).
Potrivit companiei, în ultimul trimestru din 2011, Petrom a obţinut un profit de 838 milioane lei, în creştere cu 8% faţă de perioada corespunzătoare din 2010, la vânzări de 6,39 miliarde lei, mai mari cu 17%, potrivit datelor financiare raportate.
Grupul a raportat pentru 2010 un profit net de 2,19 miliarde lei şi vânzări de 18,61 miliarde lei.
În ultimele trei luni din 2010, Petrom a consemnat un câştig de 779 milioane lei şi vânzări de 5,45 miliarde lei.
Petrom a constituit în ultimul trimestru din 2010 un fond de 504 milioane lei pentru amenda dispusă de Consiliul Concurenţei şi anunţată la începutul acestui an.
Sancţiunea a fost aplicată în urma unei investigaţii cu privire la pretinsa încălcare a reglementărilor privind concurenţa ca urmare a retragerii de pe piata locală a sortimentului de benzină Eco Premium.
Cu toate că preţul mediu al ţiţeiului Ural a crescut anul trecut cu 40% faţă de 2010, de la 78,29 dolari/baril la 109,6 dolari/baril, la nivelul grupului Petrom, preţul mediu realizat al ţiţeiului a avansat cu numai 36%, la 93,3 dolari/baril, reflectând efectul negativ al instrumentelor de acoperire a riscurilor privind cotaţia ţiţei.
De asemenea, Petrom a mai anunţat că Investiţiile au scăzut anul trecut cu 1%, la 4,8 miliarde lei de la nivelul de 4,863 miliarde lei din 2010.
Aproape 40% din valoarea investiţiilor a fost realizată în ultimul trimestru al anului trecut, perioadă în care grupul a investit 1,837 miliarde lei, cu 1% sub aceeaşi perioadă din 2010.
În anul privatizării, 2004, Petrom a înregistrat pierderi de 240 milioane de euro, pentru ca în 2005 compania să obţină un profit de 391 milioane de euro.
Grafic profit grup Petrom în perioada 2004-2011.
Îngrijorare în toată lumea privind preţul combustibilului
Potrivit realizatorului Radio România Actualităţi, Alex Olaru, creşterea constantă şi foarte rapidă a preţurilor la combustibili creează îngrijorare în toată lumea.
În Marea Britanie, de pildă, în ultimii doi ani preţul unui plin de benzină a crescut cu aproape o treime.
Transportatorii britanici, dar şi reprezentanţii altor segmente ameninţă că vor ieşi luna viitoare în stradă.
O diferenţă totuşi faţă de România este aceea că în Marea Britanie anumite lanţuri de supermarketuri deţin o cotă importantă din piaţa carburanţilor.
La benzinăriile proprii îşi permit, astfel, să aplice tot felul de reduceri pentru a fura clienţii de la concurenţă.
În Statele Unite, discuţia despre strategia în domeniul energiei creşte în amploare.
Preşedintele Barack Obama a explicat că majorarea preţurilor este cauzată de situaţia din Orientul Mijlociu, dar şi de cererea tot mai mare din partea ţărilor emergente, cum este cazul Chinei sau al Indiei.
Din cauza costurilor, mari mulţi americani nu-şi mai permit să facă naveta.
Cu toate acestea, o soluţie minune care să rezolve problema nu pare să existe.
"Nu putem rămâne la nesfârşit dependenţi de fluctuaţiile pieţei mondiale de petrol.
"Trebuie să investim şi să dezvoltăm surse noi de energie şi tehnologii inteligente prin care să eficientizăm consumul", a precizat Barack Obama.