Președintele Autorității pentru Reforma Feroviară: Trenuri moderne spre reședințele de județ
Apel matinal - invitat: Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară din România
Articol de Cătălin Cîrnu, 23 Septembrie 2024, 09:48
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI (23 septembrie, ora 8:28) - "Apel matinal" - Realizator: Cătălin Cîrnu - România investeşte accelerat în transportul pe căile sale ferate. Primul tren interregional electric, Coradia Stream, a fost prezentat publicului în Gara de Nord din București, ca parte a evenimentelor organizate cu ocazia Săptămânii Europene a Mobilității. Este primul livrat din cele 37 comandate și primul electric nou achiziționat de statul român în ultimii peste 20 de ani. El ar putea fi pus în circulație la sfârșitul anului, iar garnitura a fost lovită cu pietre, era să spun atacată cu pietre, în zona Periș, pe traseul de întoarcere de la Centrul de testare Făurei. Dar astfel de incidente nu sunt rare, din păcate, și mașinile care pleacă de la uzinele din Craiova și Mioveni sunt de multe ori luate la țintă, fără a fi găsiți cei vinovați.
Invitatul "Apelului matinal" de astăzi este Ștefan Roșeanu, președintele Autorității pentru Reforma Feroviară din România. Bună dimineața.
Bună dimineața. Bună dimineața, dvs și ascultătorilor.
Înainte de toate, pagubele au fost mari, pentru că sunt gesturi de neexplicat, dar... S-au spart geamuri, ce s-a întâmplat?
Din păcate, s-au crăpat niște geamuri, s-au înfundat în câteva locuri pereții exteriori ai trenului. Echipa de la Alstom, producătorul, a lucrat destul de operativ și a înlocuit toate aceste pagube, dar trebuie să ne gândim pe termen lung că ele vor intra într-un final în proprietatea statului român și astfel de pagube se vor transfera direct în ceea ce cheltuim cu toții, da? Pentru că, până la urmă, când cheltuiește statul român, cheltuiește din taxele fiecărui cetățean.
Da, nu este o noutate.
Nu. Din păcate este un sport naţional. De multe ori am auzit de la operatorii feroviari, cred că au rămas cu ideea că bulgărele de zăpadă nu face nimic și atunci inclusiv pietrele sunt folosite să arunci după trenuri, că e foarte interesant să demonstrezi vecinului de sat că ești mai bun țintaș decât el.
Da, cred că ține de educație și de civilizație, cu siguranță.
Și, din păcate, vă dați seama că, cu toate evoluțiile tehnologice ale..., și industriei sticlei, da? deci, pe geamurile trenurilor, până la urmă, Doamne ferește, se poate întâmpla un incident mai grav și poate să fie cineva rănit. Adică, ar fi bine să începem să gândim că mai e și cineva dincolo de piatra aia /.../
Da. Să ne gândim, da. Până la urmă, sunt teribiliști. Ştim tragedia întâmplată pe șoselele din Belgia, sper să-mi amintesc bine. Tot așa, cu niște adolescenți care au aruncat de pe un pod un capac de canal și au omorât șoferul, care era român, șoferul camionului. Dar, revenind însă la acest tren, aveam nevoie noi, ca români, sau România avea nevoie de un astfel de tren. Nu este primul. Ce înseamnă până la urmă, pentru Căile Ferate Române apariția acestui tren?
Deci, un astfel de tren este... De el e nevoie ca de aer. Trebuie să facem o dată pasul tehnologic și să avem și în România cât mai multe astfel de trenuri autopropulsate. Acest tren face parte, în primul rând, din lotul de 37 de trenuri contractate la firma franceză Alstom. Sunt trenuri produse în Polonia și în Germania. Alături de ele, deja mai avem sub contract alte 82 de trenuri, alte 20 pentru serviciile de lung parcurs și 62 pentru scurt parcurs. Și, în curând, sper chiar în prima jumătate a lunii octombrie, să putem să lansăm licitația pentru încă 60 de terenuri de scurt parcurs. Adică eu trăiesc cu speranța că începem să intrăm într-o normalitate şi vom putea să începem să cumpărăm astfel de trenuri în mod cursiv, pentru că înnoirea flotei este necesară atât pentru calitatea serviciilor călătorilor, cât și pentru reducerea costurilor de operare. Practic, vom avea trenuri şi vehicule mai noi, da, vagoane, locomotive noi, consumurile energetice sunt mai scăzute, întreţinerea este de altă natură și toate astea contribuie la o eficientizare a sistemul.
Tren autopropulsat, cam cum arată 'Săgeata Albastră', nu? În condițiile în care...
Exact! Adică nu are nevoie de o locomotivă.
Exact!
Deci, practic, tot ceea ce vedeţi..., sau cum arată un tren de metrou.
Exact! Dar de locomotive, pur și simplu, doar de locomotive avem nevoie? Se vor cumpăra? Spuneaţi ceva.
Bineînţeles. Da. Da, cumpărăm deja 16 locomotive, le avem sub contract. Tot în luna octombrie o să mai lansăm o licitație pentru încă 23 de locomotive electrice, adică și pentru trenurile, cele 60, de care am vorbit adineauri, și aceste 23 de locomotive - suntem într-o fază avansată pe lanţul de aprobare a indicatorilor economici și imediat ce pot să treacă prin Guvern, noi o să lansăm licitația și asta înseamnă că undeva în trimestrul I, aprilie maxim, al anului 2025, ar trebui ca câștigătorii să fie desemnaţi, probabil, și să începem să semnăm contractele.
Sunt trenuri moderne...
De locomotive este nevoie - îmi cer scuze că ați întrebat dacă e nevoie - da, este nevoie pentru că, din fericire, România este o țară mare, da. Gândiţi-vă că de la Satu Mare până la Constanța, Mangalia, sunt aproximativ 1.000 de km și, am spus-o și în alte instanțe, deci, pe lângă aceste trenuri de tip ramă, vom avea întotdeauna nevoie de trenuri care să ne permită servicii de lung parcurs, cu vagoane de dormit, cu vagon restaurant. Și chiar asta am discutat cu colegii, că dincolo de prioritățile /pe/ care le-am avut pe aceste investiții în rame, totuși să ne uităm și la modul în care ARF-ul poate să sprijine operatorii cu un parc de vagoane noi, nu doar modernizările pe care le facem prin PNRR.
Da, mă gândesc că sunt trenuri noi, de ultimă generație, cu toate facilitățile. Mentenanța cine o va face?
Mentenanța o face producătorul. Deci, asta este una dintre temele zero ale licitațiilor ARF. Consorțiile, producătorii care vin la licitațiile noastre au obligația ca, pe lângă a vinde trenurile, să-și asume și mentenanța pe durata de viață a produsului, pentru că este metoda, modalitatea prin care un producător este determinat să folosească produsele cele mai bune, să optimizeze fluxurile de reparații, pentru că, până la urmă, orice firmă interesul este să câștige bani și atunci interesul lui dacă are contract cu noi pe termen lung, cu niște penalizări, cu obligații de fiabilitate, de disponibilitate în trafic, este ca astfel trenuri să fie cât mai puțin retrase în procedurile de reparații și ele să fie folosite în serviciul public. Noi chiar le cerem ca pe toate durata de viață, cu ajutorul acestor reparații pe care tot ei le fac, trenurile să fie disponibile aproape tot anul. Deci, conform contractului au voie să stea doar vreo 7, 8 zile retrase din serviciu.
E important ca într-o afacere să câștige ambele părți. Care sunt principalele rute? Spuneați că, la un moment dat, trenurile noi vor brăzda țara, dar, de exemplu, primul tren pe ce rută va circula?
Primul tren va deservi zona Bucureștiului în relația cu Brașov și probabil și Constanța. Am tot spus că, chiar dacă serviciile încep în timp de iarnă, este important să începem să arătăm că conectăm Constanţa modern și în extrasezon. Braşovul este o destinație clară, pentru că, fiind și sezonul de iarnă, Valea Prahovei este totuși una dintre zonele, mai ales pentru Bucureşti, predilectă de turism. Dar, partea bună pentru restul locuitorilor României este că, de la momentul intrării în circulație, practic Alstom va începe să livreze într-o cadență destul de ridicată în fiecare lună, și vom vorbi destul de repede de a ajunge la Cluj, de ajunge la Arad, Timișoara, Craiova.
Mergem pe Valea Jiului, prin Petroșani, la Simeria şi din primăvară o să mergem pe zona de est a României, pe toate orașele, până la Suceava și la Iași. Și o să mai fie și un serviciu care leagă direct Iașiul cu Cluj prin nordul României. Deci, practic, începem să deservim cam toate reședințele de județ care se află pe liniile electrificate ale României direct cu trenuri moderne.
Da.
Ştefan Roşeanu: Iar, în pasul doi, cu trenurile celelalte, de scurt parcurs, le vom asigura servicii moderne de navetă locuitorilor din așa-zisele zone metropolitane ale reşedinţelor de județ.
Da, și dacă vom lucra și la infrastructură și vom circula cu ele la viteza maximă, atunci timpul călătoriei se va reduce semnificativ. Încă un aspect voiam să atingem. Sunt disponibile fonduri, mai ales că știu că ați discutat recent problema și la Guvern. Putem accesa, adică fonduri europene pentru zonele de investiții în transportul pe căile ferate?
Deci, din fericire, da. Chiar ceea ce m-a bucurat în ultimul an, un an jumate, este că inclusiv cu ajutorul colegilor noștri de la Direcția de Fonduri Europene din Ministerul Transporturilor am reușit să identificăm și să atragem chiar fonduri suplimentare față de celebrele programe operaționale și PNRR. Adică, practic, cele 60 de trenuri de care vorbeam și cele 23 de locomotive sunt finanțate printr-o sursă nouă, se cheamă Fondul pentru Modernizare, destinat eficientizării consumurilor energetice la nivel european. Și uite că în cele două sesiuni din august-septembrie anul trecut și din februarie anul acesta am reușit să obținem pentru România o nouă sursă de finanţare, adică vorbim de aproape un miliard de euro suplimentat față de ceea ce se scria în urmă cu ce spuneam, un an, un an jumate. Şi o să încercăm în continuare să obţinem fonduri de aici, pentru că mai avem încă vreo 80 de trenuri destinate serviciilor acestea de navetă. Încercăm să mai obținem măcar pentru o parte din ele finanțare. Deci, apar și alte surse de finanțare. Acum se discută de un alt fond, se cheamă Fondul pentru Coeziune Socială, prin care se vor putea sprijini, nu achizițiile de trenuri, dar subvenționarea unor servicii în zone defavorizate și asta ne dă încredere că, practic, vom putea să îmbunătățim scadența, calitatea serviciilor și în zone în care exista întotdeauna..., unde sunt orașe mai depopulate, unde industria încă nu a renăscut foarte bine. Întotdeauna argumentele economice nu sunt în favoarea unor servicii foarte bune, dar este absolut normal. Până la urmă, românii sunt în orice colț al României.
Da, iar noi așteptăm primele fotografii pe care să le trimită sau să ni le trimită matinalii care vor circula cu primul tren interregional electric Coradia Stream. Mulțumiri și succes!
Mulțumim și noi de invitație încă o dată!
Ștefan Roșeanu, președinte al Autorității pentru Reforma Feroviară din România. La un moment dat, cât de curând, vom avea 60 de trenuri noi și moderne și alte 23 de locomotive.