Poșta Română merge pe pierdere în anumite sectoare
"Apel matinal" - Invitat: Valentin Ștefan, directorul general al Companiei Poșta Română. Realizatori: Daniela Petrican şi Cătălin Cîrnu.
Articol de Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu, 21 Noiembrie 2024, 09:50
Compania Națională Poșta Română se află într-un proces amplu și continuu de transformare, care urmărește adaptarea la nevoile actuale ale clienților, eficientizarea și alinierea la tendințele internaționale din domeniu. Poșta Română are în vedere și resurse suplimentare, care să fie reinvestite în modernizarea, transformarea și adaptarea companiei, fără să afecteze în mod negativ beneficiarii.
Da, asta susține conducerea companiei, după ce au apărut informații publice, care au generat diverse interpretări asupra strategiei instituției. Și tocmai de aceea, invitatul "Apelului matinal" de astăzi este Valentin Ștefan, directorul general al Companiei Poșta Română. Bună dimineața.
Bună dimineața și mulțumesc pentru invitație.
Mulțumim că ați acceptat-o. Ce se va întâmpla cu oficiile poștale de la nivelul întregii țări, pentru că unele s-au scos deja la vânzare?
Dați-mi voie să corectez această afirmație Poșta Română nu vinde niciun oficiu poștal, de altfel, noi, conducerea executivă, nici nu putem să facem acest lucru. În schimb, într-adevăr, închiriem un număr foarte mare de oficii poștale sau, mai bine spus, proprietăți ale Poştei, care de ani de zile erau, practic, abandonate și vrem să le materializăm, să facem bani din ele.
Spre exemplu, oficiul poștal din Mila 23 din Delta Dunării vă aparține? Asta de curiozitate.
Îmi este foarte greu să vă spun. Avem peste 2.000 de subunități poștale și peste 1.000 de astfel de subunități închiriate. Nu ştiu.
Da, rămâne să ne interesăm ambele părți. Eu știu că s-a vândut, dar în fine, în ceea ce privește structura de personal, ce se va schimba, de fapt, ce modificări vor apărea?
În primul rând, trebuie să ştiți și dumneavoastră și ascultătorii dumneavoastră că desființarea oficiilor poștali nu reprezintă o prioritate pentru noi, pentru Poșta Română, ci mai degrabă o necesitate şi, totodată, este bine să se facă diferența între un poștaș și un oficiu poștal. Rețeaua de livrare, care este formată din poștași, din agenți curieri, din curieri sau din agenți poştali rămâne intactă și, din contră, încercăm să o consolidăm. Adică acei oameni care duc pensiile nu vor fi afectați în niciun fel de deciziile pe care le luăm. Pe de altă parte, oficiile poștale, adică acele locații în care un client poate să intre, să treacă pragul, acelea sunt într-o permanentă analiză și pe acelea le luăm în considerare spre închidere, dacă este cazul, şi nu sunt productive și vă spun că acolo unde luăm această decizie, o luăm pentru că nu ne trece nimeni pragul sau ne trec foarte, foarte puțini oameni într-o lună pragul. Avem subunități poștale, ghișee, cum le spunem noi, în mediul rural, care au vânzări de câteva zeci de lei pe lună sau câteva sute de lei pe lună. Vă puteți imagina că vorbim de un număr de cinci-zece clienți pe subunitate.
Așadar, serviciile nu vor fi afectate prin acest proces de transformare și adaptare?
Absolut deloc, din contră, încercăm să întărim, să modernizăm poștaşii, i-am dotat cu PDA-uri, plănuim să cumpărăm și mai multe mașini astfel încât să putem dezvolta și partea de curierat, deci în niciun caz nu ne atingem de rețeaua reală a poștei, și anume aceea de livrare.
Da, aici cred că am pus punctul pe i întrucât sunt foarte mulți cei care ne ascultă și încă primesc pensia datorită unui factor, parcă așa se numea, factor poștal. Dar cine a ajuns și a trecut pragul unităților Poștei Române cred că a deslușit în mod cert că este nevoie de eficientizare și alinierea la noile standarde internaționale, în condițiile în care pe piață sunt multe, multe companii puternice.
Într-adevăr, așa este și să știți că este și un trend cel puțin european, în care oficiile poștale nu mai reprezintă viitorul. Vă dau exemplu Ungariei, care, în ultimul an, deci începând cu sfârșitul anului 2023 și până astăzi a închis peste 400 de oficii poștale, și au făcut-o peste noapte, aș putea spune; deodată, a spus, 300 de oficii poștale vor fi închise și au fost închise. Nu vrem să facem lucrul acesta, la fel cum nu am vrut să facem nici cu reducerea numărului de personal. Nu am zis: compania nu are nevoie de 2000 de salariați, de mâine intră în concediere, ci gradual, prin ieșire naturală din sistem am redus numărul de salariați în 3 ani de la 25.000 la 21.000, deci e o diferență de 4000 de oameni în 3 ani de zile.
Dar vor mai exista disponibilizări?
Nu va fi afectat nimeni din rețea, din operațional, adică poștașii, șoferii, oficianții. Niciodată nu am concediat acolo și nici nu intenționăm s-o facem. Într-adevăr, au existat concedieri din aparatul administrativ, din conducerea centrală a companiei, au fost undeva la 70 de persoane concediate în anul 2023. Aici, e același trend. Dacă este nevoie de acești salariați, atunci îi vom încuraja să plece cu o anumită sumă, prin plecări voluntare, și dacă nu se poate acest lucru, probabil că vor fi concediați, dar deja au mai rămas doar 350 de salariați în administrația centrală, deci şi aici impactul este relativ redus.
La capitolul curiozități, unde vor sta poștașii? De unde vor ridica banii?
Şi în clipa de față, sistemul este relativ simplu, aş putea spune. Evident, conform legii, ai nevoie de autovehicule speciale ca să transporți banii și lucrăm cu o firmă privată de foarte mulți ani care ne transportă banii și care în fiecare dimineață îi ia și îi duce în centrele noastre județene. Deci, este un punct în fiecare județ, de acolo mașinile Poștei pleacă către fiecare comună din județ și banii se dau fizic acelui angajat al Poștei. Dați-mi voie să mai clarific un aspect. Poșta are 5.000 de subunități în clipa de față. Din cele 5.000 de subunități, 3.000 sunt în sistem de semi-franciză, adică unitatea poștală este la om acasă. Salariatul când semnează contractul de angajare cu Poșta Română, acceptă să pună o cameră la dispoziția Poștei Române ca să desfășoare activitatea. În realitate, acea cameră nu este folosită pentru a intra clienții și să fie deserviți înăuntru, ci mai degrabă pentru a putea pune geanta de lucru sau diferite bunuri pe care le folosește în activitatea de zi cu zi. Și acum, de ani de zile, acesta este sistemul prin care aproximativ 5.000 de salariați, deci 3.000 de subunități poștale care deservesc aproximativ 5.000 de salariați primesc banii în acest fel, adică mașina oprește la om acasă, deschide ușa, îi dă sacul cu bani și alte bunuri de corespondență și pleacă mai departe. Nu vorbim de aceste subunități, ele sunt la om acasă, nu le închidem, din contră, le păstrăm, așa cum am spus mai devreme, ci ne uităm la cele aproximativ 1.800 care sunt fie încheiate de Poșta Română, fie proprietatea noastră și care trebuiesc analizate, că totuși sunt niște cheltuieli. Vă mai zic un singur lucru: în medie, pentru ghișeele rurale, Poșta Română are un venit de 1.700 de lei, la o cheltuială lunară medie de 8.000 de lei. Deci, discrepanța este foarte, foarte mare și eu cred că cel puțin la nivel de discuție, acest aspect trebuie avut.
E un deficit chiar foarte, foarte mare. Mai am eu o curiozitate pe final. Se mai organizează crosul poștașilor, aveți idee?
Să știți că este o tradiție pe care atât timp cât voi fi eu la Poșta Română încercăm să-l facem din ce în ce mai important de la an la an, mai ales că și vârsta salariaților a crescut, deci și efortul este mai mare. Anul trecut l-am ținut la Alba Iulia. Au fost peste 1.000 de salariați care au participat la eveniment, dar au alergat doar 82. Anul acesta a avut loc la Iași, tot așa, spre 1.000 de participanți.
Ați participat și dumneavoastră?
Nu sunt factor poștal, așa că n-am putut să particip.
Păi da, să-i susțineți, dacă tot ați spus că atâta timp cât veți fi acolo va avea loc acest cross.
La anul avem o ambiție și mai mare, de a organiza pentru 5.000 de salariați, astfel încât să-i putem bucura și să ne arătăm recunoștința față de munca pe care o depun.
Bine, promiteți că la anul veți participa.
Sper să mai fie și 5.000 de salariați. Ei să fie, pensiile să fie și, evident, să ne bucurăm cu toții. Zi bună, cu mulțumiri.
Mulțumim și noi!
Valentin Ștefan, directorul general al Companiei Poșta Română. Ca să sintetizăm, deocamdată am înțeles că merge pe oarecare pierdere în anumite sectoare, iar factorii poștali își vor vedea, ca și până acum, de treabă și vor duce pensiile celor care nu le încasează pe card.