Posibilă liberalizare a pieţei pieselor auto
Consiliul Concurenţei propune modificarea legislaţiei naţionale privind protecţia modelelor şi desenelor prin introducerea "clauzei de reparaţii" care vizează deschiderea la concurenţă a pieţei pieselor auto de schimb.
Articol de Răzvan Stancu, 18 Aprilie 2012, 11:07
Consiliul Concurenţei a constatat că există situaţii de monopol al constructorilor auto pe segmentul reprezentat de piesele de schimb de origine vizibile şi propune în vederea
deschiderii la concurenţă a pieţei pieselor de schimb, modificarea legislaţiei naţionale privind protecţia desenelor, prin introducerea "clauzei de reparaţii”, se arată într-un comunicat al Consiliului.
Aceste constatări au fost făcute în urma unei investigaţii pentru cunoaşterea pieţei pieselor de schimb pentru automobile.
Investigaţia a avut ca obiectiv identificarea mecanismelor de funcţionare a pieţei, cu scopul de a descoperi şi corecta eventualele disfuncţionalităţi de natură concurenţială.
Potrivit documentului, piaţa pieselor de schimb pentru automobile a fost în 2010 de 5,9 miliarde lei, în creştere cu 2% faţă de anul precedent, după ce în 2009 a suferit o
diminuare de 11% comparativ cu anul anterior.
Raport privind piaţa pieselor de schimb pentru automobile |
Comparativ cu 2008, în anul 2010 s-a înregistrat o scădere de 10%.
Comercianţii de piese deţin circa trei sferturi din valoarea vânzărilor de piese de schimb estimată pentru anii 2008-2010 (ponderea deţinută de comercianţi, în creştere de la un an la altul), se mai arată în comunicattul Consiliului Concurenţei.
Un număr de 11 comercianţi deţineau în 2010 aproape o treime din cifra de afaceri estimată pentru întreaga piaţă (în creştere, de la un sfert în 2008).
Marii importatorii (majoritar din segmentul independent) au obţinut cele mai bune rezultate, spre deosebire de reprezentanţele auto ale căror venituri din vânzarea de piese de schimb au fost în scădere în toată perioada.--fb1
Clauza de reparaţii constă în faptul că nu se va mai acorda protecţie pentru un desen sau model care constituie o piesă dintr-un produs complex (de exemplu, automobilul) utilizată în procesul de reparaţie a acestuia cu scopul de a-i reda aspectul iniţial.
În consecinţă, cu ocazia reparaţiilor la propriul automobil, consumatorul va fi informat corespunzător cu privire la originea produsului utilizat pentru reparare, astfel încât să poată alege, în deplină cunoştinţă de cauză, între produse concurente oferite pentru reparare: piese de origine distribuite prin reţeaua producătorului automobilului, piese de origine furnizate direct de către producătorul piesei sau alternative cu o calitate echivalentă pieselor de origine.
Modificarea legislaţiei interne este permisă statelor membre în baza unui articol care conţine o dispoziţie tranzitorie potrivit căreia statele membre menţin legile lor existente în această privinţă şi le modifică numai în scopul liberalizării pieţei pieselor de schimb.
Ponderea pieselor de schimb contrafăcute din România, cu mult peste cea europeană
Potrivit sondajului realizat în cadrul raportului de către Consiliul Concurenţei, în privinţa pieselor de schimb contrafăcute, percepţia celor prezenţi pe piaţa pieselor de schimb este că ponderea pieselor de schimb contrafăcute folosite în România este de 27%, mult peste cea europeană.
Potrivit legislaţiei existente în România la acest moment, introducerea pe piaţă a produselor
pirat sau contrafăcute constituie contravenţie, iar în conformitate cu legea privind
mărcile şi indicaţiile geografice, contrafacerea unei mărci este considerată infracţiune şi se
pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă de la 50.000 lei la 150.000 lei.
Consiliul Concurenţei propune ca şi vânzarea produselor contrafăcute utilizate la vehiculele rutiere să fie considerată infracţiune.
O astfel de măsură ar putea avea ca efect reducerea pieţei pieselor de schimb contrafăcute.