Portul Midia: A început operațiunea de ridicare a navei pline cu oi moarte
UPDATE: ora 22.00 - Nava cu oi răsturnată în Portul Midia avea o încărcătură mult mai mare decât cea declarată. Operațiunea de salvare a fost oprita.
Articol de Sorin Cealera, Constanța, 01 Februarie 2020, 12:58
UPDATE: ora 22.00. - Nava cu oi răsturnată în Portul Midia avea o încărcătură mult mai mare decât cea declarată
Operaţiunea de scoatere a navei cu oi răsturnată în Portul Midia, la finalul lunii noiembrie, a fost oprită astăzi, după doar câteva ore de la începere. Scafandrii au descoperit că vasul are o încărcătură mult mai mare decât cea declarată.
Reporter: Sorin Cealera - Macaraua GSP Neptun a început ridicarea navei în jurul orei 9, iar o mare parte din corpul epavei a fost adusă la suprafaţă, dar una dintre punţi s-a rupt şi a creat un şoc în cablurile sistemului de ridicare, care a cedat. În momentul incidentului, macaraua a întâmpinat o sarcină de 1380 tone forţă, aproape dublă faţă de cea estimată.
Gabriel Comănescu, patronul firmei GSP: În timpul acestor operaţiuni, scafandrii au intrat în navă, am găsit punţi suplimentare, aceste punţi suplimentare au şi încărcătură de animale la bord, nu au fost incluse în cargoplan, deci sunt punţi nedeclarate. În afară de putreziciunea corpului navei, totuşi e navă de peste 40 de ani, faptul că există clar o încărcătură nu mai mare de peste 14.000 de oi a creat aceste probleme şi trebuie să reconsiderăm, practic, configuraţia cablurilor şi a punctelor de întărire ale navei ca să putem să facem ranfularea.
Reporter: Potrivit GSP, operaţiunea de verticalizare va reîncepe în 48 de ore, după care apa din navă va fi extrasă cu pompe în tancurile unei barje pentru a evita contaminarea acvatorului portuar, apoi va continua ranfluarea cu readucerea navei pe linia de plutire, iar ulterior, va fi remocată la cheu. Tot personalul implicat în această operaţiune beneficiază de măsuri de protecţie, iar măsurătorile calităţii apei şi aerului nu indică, momentan, modificări de parametri care să pună în pericol sănătatea oamenilo
UPDATE ora 13.00 - Operaţiunea de ridicare a epavei cu peste 14 mii de oi, din Portul Midia, este oprită
În Portul Midia de la Marea Neagră operaţiunea de scoatere a epavei cu peste 14 mii de oi s-a oprit după o oră de la începerea lucrărilor.
Cablurile de ridicare a navei au cedat din cauza greutăţii, iar acţiunea este oprită în acest moment - transmite corespondentul Radio România Actualităţi, Sorin Cealera:
Reporter: Sorin Cealera - Operaţiunea de verticalizare a început în jurul orei 9:00 şi decurgea bine. După aproape o oră, nava era ridicată spre babord, dar, în acel moment, la frecarea cu cârligul macaralei GSP Neptun câteva spire din cablurile de ridicare au cedat, iar operaţiunea a fost oprită. Alin Vintilă, reprezentantul firmei Grup Servicii Petroliere, care execută operaţiunile de ranfluare a navei:
Alin Vintilă: În circa o oră reuşiseră deja să ajungă cu ea spre 60 de grade. Dacă ar fi ajuns la 45 de grade, deja nava esra câştigată, era ca un Hopa-Mitică, ar fi revenit pe chilă dreaptă. Din concluziile trase de cei de la bord, este clar că greutatea ansamblului navă - încărcătură - apă este mai mare decât a reieşit din calcule. Proiectul este bazat pe datele reieşite din documente. Apă nu este captivă la bord, în mod normal apa se scurge atunci când ridici nava, probabil că altele sunt motivele, iar acum se va schimba sistemul de ridicare, s-a oprit, astfel încât să evite ruptura cablului care ar fi provocat daune chiar şi navei.
Reporter: Nava este acum stabilizată la înclinare de 70 de grade spre tribord, fiind susţinută cu cablurile orizontale de pe barja GSP Bigfoot 2. Operaţiunea va continua cel mai probabil mâine, iar la începutul săptămânii viitoare, dacă totul decurge normal, va putea fi remorcată la cheu.
---Știrea inițială---
În Portul Midia de la Marea Neagră a început operaţiunea de aducere pe linia de plutire a navei cu peste 14 mii de oi la bord, care s-a răsturnat la sfârşitul lunii noiembrie.
Operaţiunea de verticalizare a navei a început cu o oră şi jumătate în urmă, aproximativ, iar progresul era vizibil.
Macaraua GSP Neptun a ridicat nava spre babord la aproximativ 45 de grade, dar în urmă cu 5 minute s-a întâmplat un incident nedorit, unul dintre care cablurile macaralei se pare că a cedat, iar nava a fost practic culcată la loc, nu în poziţia iniţială.
Din câte am înţeles de la reprezentantul Grup Servicii Petroliere, cel care realizează scoaterea navei, este o greutate mai mare în navă decât cea primită în documentaţie.
Va trebui înlocuit cablul acelei macarale, aşa că estimarea iniţială că aducerea pe poziţie vericală a navei până la sfârşitul zilei de astăzi s-ar putea să nu mai fie valabilă şi operaţiunea să se prelungească şi mâine, deci aducerea navei pe linia de plutire, după care, sigur, urmează scoaterea navei din apă şi abia apoi remorcarea sa la cheu. Cam acestea sunt informaţiile la această oră.