”Polițele de asigurare emise și valabile sunt în vigoare și produc efecte, ca orice altă poliță, până inclusiv în data de 7 decembrie”
”Apel matinal” - invitat Paul Cîrlănaru – director Casa de Insolvență ”Transilvania”, lichidatorul judiciar al Euroins.
Articol de Florin Lepădatu, 05 Septembrie 2023, 09:15
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI – Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican
Realizator: Valabilitatea polițelor RCA ale companiei Euroins a fost prelungită cu încă trei luni, până la 8 decembrie. Astfel, rămân în vigoare peste 1,8 milioane de astfel de polițe. Decizia prelungirii polițelor a fost luată pentru a nu exista un pericol real de scădere a gradului de cuprindere în asigurarea obligatorie RCA a unui segment uriaș din parcul auto național. Lichidatorul judiciar a finalizat deja prima etapă a dosarului falimentului Euroins. Ce se întâmplă de acum încolo, aflăm de la invitatul ”Apelului Matinal”, Paul Cîrlănaru, director Casa de Insolvență Transilvania, firmă specializată în insolvență și faliment, lichidatorul judiciar al Euroins. Bună dimineața!
Paul Cîrlănaru: Bună dimineața!
Realizator: Cât de necesară era o astfel de măsură de prelungire a valabilității polițelor?
Paul Cîrlănaru: Ce trebuie să luăm în considerare este că suntem într-o situație extraordinară. O treime din piața de asigurări din România de RCA era asigurată de către Euroins, astfel încât, după cum probabil știți, la data la care trebuiau să expire poliţele, săptămâna aceasta ar fi putut fi în vigoare încă aproape 1,6 milioane astfel de polițe, motiv pentru care cred că trebuia luată în considerare o măsură care să ajute în tranziția din această perioadă.
Realizator: Câte litigii care implică Euroins au fost identificate și la cât se ridică sumele puse în discuție?
Paul Cîrlănaru: Aici, discernem între două aspecte: avem litigiile în care, Euroins este parte, atât ca şi debitor în peste 25.000 de dosare înregistrate.
Realizator: Domnule Cîrlănaru, vă întrerup puțin pentru că sunt probleme în conversația cu dumneavoastră. Se aude nu foarte bine. Dacă vă puteți muta puțin către o fereastră, să ne auzim și mai bine. Sunt întreruperi şi nu înțelegem.
Paul Cîrlănaru: Am înţeles. Vă înțeleg, vă înțeleg. Haideți să vedem acum, poate se aude mai bine.
Realizator: Da, e bine.
Paul Cîrlănaru: Ok, am înțeles. Bun, revenim la situația litigiilor. Avem undeva la 25.000 de litigii astăzi pe rol, iar sumele de recuperat sunt încă în fază de analiză. N-aș putea să dau o estimare precisă la acest moment. Pe măsură ce analizăm toate contractele și situațiile, revenim cu informații actuale pe tema asta.
Realizator: Au fost făcute primele plăți către păgubiții Euroins?
Paul Cîrlănaru: În ceea ce privește asigurările și plățile, este un caz fericit faptul că avem Fondul de Garantare a Asiguraților, aceasta este prima entitate care face plăți într-o astfel de situație. Fondul de Garantare deschide noile dosare de daună de la data intrării în faliment a societății și face plăți către beneficiarii de polițe. Ulterior, pe măsură ce Fondul de Garantare plătește către beneficiari, urmează apoi să se îndrepte împotriva Euroins, pentru a recupera sumele achitate către asigurați.
Realizator: Dar credeți că există posibilitatea ca deținătorii de polițe RCA să fie tentați să amâne încheierea unei noi polițe de asigurare cu alte firme, care probabil că acest fapt i-ar expune și la riscuri mai mari?
Paul Cîrlănaru: Astăzi ce trebuie să știm este că polițele de asigurare emise și valabile sunt în vigoare și produc efecte, ca orice altă poliță, până inclusiv în data de 7 decembrie. Decizia de a încheia o nouă poliță și de a rezilia, practic, polița actuală este la dispoziția asiguraților, dacă consideră de cuviință. Însă, trebuie să fim conștienți de faptul că polițele astăzi emise sunt în vigoare și au această acoperire din partea Fondului de Garantare.
Realizator: Care sunt următorii pași în acest faliment al Euroins, atât în ceea ce privește compania, cât și asigurații?
Paul Cîrlănaru: Începând cu asigurații, preiterez, ați spus și dumneavoastră, până în data de 7 decembrie inclusiv, polițele sunt valabile, urmând ca la acel moment să înceteze ca efect al legii. Asta înseamnă că de la acel moment asigurații vor fi obligați să încheie o nouă poliță de asigurare cu valabilitatea din 8 decembrie inclusiv. Pe toată acea perioadă, în cazul în care se produce un eveniment asigurat, se pot adresa Fondului de Garantare în termen de 90 de zile de la producerea acelui eveniment, pentru a se deschide dosarul de daună și pentru a interacționa cu acesta ca și cum ar interacționa cu asigurătorul emitent al poliţei. În ceea ce privește procedura de faliment, trei elemente generale sunt acoperite de această procedură: stabilirea datoriilor, a activelor și a situației contractelor și a restul relațiilor companiei. Acum, tabelul datoriilor a fost, tabelul creditorilor a fost întocmit. Urmează a se analiza în continuare toate cererile de plată care vin. În același timp se va întocmi un raport asupra cauzelor pentru care compania a intrat în faliment și nu în ultimul rând, inventariem și valorificăm bunurile din patrimoniul companiei, pentru a realiza plăți către creditorii acesteia.
Realizator: Spuneți-mi un lucru, asigurările de garanții, polițele facultative cât au fost? Care este termenul lor acum?
Paul Cîrlănaru: Avem un termen special doar în ceea ce privește asigurările de garanții, acestea având ultima zi de valabilitate în data de 5 februarie 2024.
Realizator: Daniela Petrican - Ce se va întâmpla după data de 8 decembrie, după această perioadă de gratie, să spunem?
Paul Cîrlănaru: Dacă vorbim din perspectivă asiguraților și a celor care, în primul rând, au obligația de a-și întocmi polițe RCA pentru a circula în continuare, aceștia trebuie să aibă în vedere că din timp vor trebui să-și asigure faptul că în 8 decembrie vor avea o nouă poliță. Expirarea celei vechi practic ne-o imaginăm ca și cum data de pe poliță nu este cea de la data întocmirii, ci este data de 7 decembrie și atunci trebuie să acționăm în consecință, să ne asigurăm că din timp obținem și achităm o nouă poliță pentru a putea continua să circulăm în condiții legale.
Realizator: Daniela Petrican - Ați prezentat un grafic al activității Euroins din 1994 până în momentul declarării falimentului. A fost un drum sinuos în aceşti 20 de ani de activitate, uneori cu momente de cădere. Credeţi că putea fi evitat acest faliment?
Paul Cîrlănaru: Pe tot parcursul activității, mai ales recente, compania a avut mai multe obiective trasate cu privire la obținerea unui nivel de lichiditate suficient pentru a avea un portofoliu sustenabil. Nu m-aș hazarda să spun mult mai mult despre cum s-au desfășurat aceste etape în procesul de restructurare, căci acesta s-a desfășurat în relație cu ASF. Tot parcursul a fost documentat și publicat la momentul respectiv. Din păcate, soluția a fost cea din 9 iunie dată de Tribunalul București, în care în baza ultimei tentative de restructurare s-a constatat că societatea îndeplinește condițiile pentru a intra în faliment.
Realizator: Daniela Petrican - Dar oare s-a învățat ceva din aceste experiențe neplăcute, pentru că vorbim de falimentul și altor companii de asigurări?
Paul Cîrlănaru: Cred că cel mai important lucru este să conștientizăm faptul că RCA este un produs foarte sensibil atât pentru beneficiari, pentru consumatori, cât și pentru companiile care îl comercializează. Este un produs care prezintă un un risc destul de mare și al cărui cost a crescut simțitor în ultimul timp, iar calitatea acestui produs este un lucru care ar trebui să privească atât autoritățile de supraveghere, cât și cumpărătorii polițelor, pentru că la sfârșitul zilei chiar dacă asigurăm un risc pentru altcineva este de responsabilitatea noastră, a tuturor, să achiziționăm un produs sigur și în care avem încredere.
Realizator: Daniela Petrican - Vă mulțumesc pentru prezența la Radio România Actualități! Invitatul "Apelului matinal” a fost Paul Cîrlănaru, director Casa de Insolvenţă Transilvania.