Podul Calafat-Vidin "ar putea fi predat în 2015"
Constructorul spaniol spune că dacă nu se rezolvă o serie de probleme cu care se confruntă, darea în folosință a podului ar putea fi amânată din 2012 în 2015.
Articol de Petio Petkov, corespondent RRA în Bulgaria, 01 Mai 2010, 10:38
În acest moment, între România şi Bulgaria există un singur pod, cel de la Giurgiu-Ruse, mult prea puţin faţă de volumul transportului rutier european care traveresează ţările noastre şi faţă de dezvoltarea relaţiilor comerciale sau turistice bilaterale.
Al doilea pod este în construcţie: Calafat-Vidin.
Ambasadorul Spaniei la Sofia, Jorge Fuentes, a declarat că Podul Vidin-Calafat va putea intra în funcţiune în vara anului 2012 numai dacă vor fi rezolvate o serie de probleme cu care se confruntă constructorul, compania spaniolă FCC.
Compania a cumpărat un teren pe malul bulgăresc al Dunării în scopul de a-şi asigura cele peste un milion de tone de pietriş necesare pentru întărirea fundamentului podului. În luna ianuarie însă Consiliul de Miniştri a oprit pe o perioadă de doi ani acordarea unor astfel de licenţe.
Un alt amănunt, în Bulgaria aceste licenţe pot fi obţinute numai pe bază de concurs. Dar după ce au plătit terenurile, spaniolii nu doresc să le împartă cu alţii. În aceste condiţii, podul poate fi predat în 2014 sau chiar în 2015, a avertizat diplomatul spaniol. Proiectul este finanţat parţial din programul de preaderare ISPA.
La cererea comună a Bulgariei şi României, în acest an termenul programului a fost prelungit deja cu doi ani de Comisia Europeană. O nouă prelungire este foarte puţin probabilă. Construcţia se află într-o fază înaintată.
Cele un milion de tone de pietriş vor putea fi produse şi transportate din alte locuri, însă aceasta va ridica într-un mod simţitor costul podului. Ambasadorul s-a întâlnit cu ministrul transporturilor Alexander Ţvetkov.
Printre celelalte probleme cu care se confruntă constructorii la Vidin şi Calafat a fost menţionată întârzierea procesului de expropriere a terenurilor şi schimbarea unor elemente metalice ale construcţiei.
Din cauza acestor probleme s-a ajuns deja la o întârziere de 465 de zile faţă de graficul iniţial, iar costul proiectului a crescut cu 30 de milioane de euro. La construcţia podului lucrează acum 65 de constructori spanioli şi 450 de bulgari.
Cu aproape 100 de mii de angajaţi, FCC este printre primele cinci companii spaniole în domeniul construcţiilor. Au executat proiecte în 54 de ţări. În afară de podul dunărean, constructorii spanioli lucrează în Bulgaria la două lacuri de acumulare.