Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Planul național pentru marea industrie va aduce un ajutor de stat de 5 miliarde de lei

Vicepremierul Marian Neacşu a declarat la RRA că executivul european va trebui să avizeze schemele de ajutor de stat.

Planul național pentru marea industrie va aduce un ajutor de stat de 5 miliarde de lei
Foto: facebook.com/neacsu.marian.313924

Articol de Cătălin Cîrnu, 19 Septembrie 2024, 08:55

Apel matinal - Invitat: vicepremierul Marian Neacşu

Emisiunea: Matinal - Rubrica: Apel matinal - Guvernul lansează planul național pentru marea industrie, asupra căruia PSD și PNL au convenit deja în coaliție. Este vorba despre cel mai important pachet economic, de sprijin pentru marile investiții din diverse ramuri industriale în România după 1989. Practic, după decenii în care a pierdut importante ramuri, România are nevoie acum de reindustrializare, conform șefului Guvernului, care a anunțat și cine va coordona acest plan: chiar invitatul de astăzi al "Apelului matinal", vicepremierul Marian Neacșu. Bună dimineața!

Bună dimineața, domnule Cîrnu!

Bună dimineața, încă o dată, mulțumim că ați acceptat să discutăm despre acest plan, ce presupune în linii generale, până la urmă, repet, noul plan național pentru marea industrie?

Da, mulțumesc și eu pentru invitație. Câteva considerații cu caracter general aș vrea să fac pentru început, cred că ați făcut și dumneavoastră o prezentare extrem de binevenită și necesară pentru a putea înțelege rostul demersului acesta și dimensiunea lui. Este, așa cum ați amintit, un prim pas pentru revitalizarea industriei românești. Așa cum este cunoscut în perioada pandemiei și ulterior acesteia, industria românească, ca și cea europeană și cea mondială, a înregistrat un important regres. După pandemie a venit criza energetică, apoi imediat războiul din Ucraina și nu în ultimul rând și criza materiilor prime esențiale și valoroase. Din perioada pandemiei și până acum, industria românească a scăzut continuu ca pondere în PIB și a grevat negativ creșterea economică, la care ar fi trebuit să aibă cel mai important aport. Acesta fost un prim semnal de alarmă, ca să spun așa. A doua componentă care a generat un asemenea demers a fost determinată de deficitul balanței comerciale, unde ramurile industriale înregistrează, dincolo de un regres important, și o debalansare extrem de importantă. V-aș da numai două exemple pe raportarea Institutului Național de Statistică, referitoare la primul semestru al acestui an, unde grupa produse chimice și produse derivate a înregistrat un volum al exporturilor de 3 miliarde de lei și un volum de importuri de 10,6, deci numai de aici un deficit de circa 7,6 miliarde de euro. La mașini și echipamente am avut exporturi de 25,6 miliarde și importuri de 27 de miliarde. Iar la produse și mărfuri manufacturate - exporturi de 8,6 și importuri de 12,6. Evident că, scopurile principale pe care le-am urmărit a fost aceasta, așa cum ați amintit, de revitalizare a industriei românești și de așezare a ei pe parte de eficiență și de creștere economică și diminuarea deficitului balanței comerciale.

Ați amintit câteva industrii unde vor fi alocate, preponderent, să zicem, sumele necesare? Către ce zone?

Vizăm, în primul rând, industria prelucrătoare. Avem în vedere codurile Caen, să spunem așa, de la 19 până la 30, unde sunt inclusiv industria metalurgică, industria chimică, industria siderurgică și de prelucrare a metalelor, în mod deosebit a cuprului și a aluminiului.

Mai ales că sunt sunt elemente vitale în ziua de astăzi pentru mai multe industrii. Nu știu, este vizată și revigorarea industriei de apărare, apropo de ceea ce se întâmplă pe lângă noi și prin lume?

Indiscutabil, dar ea făcând parte din acest calup de coduri caen, de industrii cărora ne adresăm, dar nu numai atât sau nu numai prin acest program, după cum bine știți, de trei ani de zile acordăm o atenție extrem de importantă, determinată și de contextul geopolitic actual, revitalizării industriei de apărare. Nu știu în ce măsură vă este cunoscut. Sunt multe în acest moment, multe dintre întreprinderile din indusria de apărare care lucrează în trei schimburi, după ce nu multă vreme în urmă erau la limita închiderii acestora.

Ați estimat și un orizont de timp în care, nu știu, vom putea vedea primele rezultate?

Evident că fiind vorba de... deci... ați amintit și este în mod cert un plan de măsuri ambițios pe care ni-l propunem. El va fi circumscris unei strategii la care se lucrează în momentul ăsta. O strategie generală de, haideți să-i spunem reindustrializare, deși ar putea să pară un pic cam prea mult. Ăsta este primul pas și lucrurile pe care le vizăm în mod deosebit sunt orizonturi de timp mari, pentru că vizăm în general obiective importante de investiții. Una dintre măsurile pe care le promovăm, eu estimez că săptămâna viitoare vom și ieși cu un pachet legislativ în consecință, este aceea de construire de investiții semnificative în economia românească sau de relocare a unor investiiții semnificative, pentru care alocăm o schemă distinctă anual, în sensul creerii, eventual, în măsura în care avem investitorii interesați și condițiile pe care noi le oferim cred că vor fi tentante pentru investitori, de a veni și a investi în România. Putem să avem primele efecte în intervalul 2025-2026 și vizăm acest set de măsuri cel puțin până în 2031.

Amintați de inițiative, de investitori. Cum sprijină Guvernul inițiativa privată care investește în industrie, oricare ar fi ea?

Să știți că schema de care aminteam circumscrie mai multe categorii de avantaje pe care le creăm investitorilor. În primul rând, este un, așa să-i spunem, bonus de instalare, în măsura în care se decide și evident că astfel de investiții se discută la nivel guvernamental vor face parte dintr-un proiect de acord de dezvoltare industrială, vor beneficia într-o primă fază de această, să-i spunem, primă de instalare, care se duce până la 35% din valoarea investiției. În al doilea rând, o propunere binevenită a Ministerului de Finanțe, a domnului ministru Boloș, este ca la finalizarea investiției să acordăm un bonus fiscal de până la 20%, deci după finalizare, să remarcăm acest lucru, din care să poată să fie scutite în proporție de 20% de plata impozitelor și taxelor care se datorează pentru o perioadă de cinci ani de zile, aceasta constituind un fel de element de asigurare indirectă de resurse financiare, pentru că în loc de a-și achita cei 20% taxe și impozite, pot să folosească banii respectivi pentru capital de lucru. Alt set de măsuri pe care le avem în vedere sunt acelea de a eficientiza eforturile înainte de începere a investiției, cele care vizează acorduri, certificate, avize, autorizații - practic, o procedură de debirocratizare și rapidizare a acestor fluxuri extrem de importantă, așa cum am făcut cu doi ani de zile în urmă, în momentul în care am reușit să defluim procedurile de construcție a autostrăzilor și nu în ultimul rând, dăm posibilitatea autorităţilor locale, pentru că la nivelul lor se vor derula, ei vor pune suprafeţe, teren la dispoziție, de a face exproprieri pentru cauză de utilitate publică, pentru investiții majore, pentru că este majoră, nu se construiește pe trei, cinci, şapte mii de metri pătraţi, ci uneori pe zeci de hectare.

Debirocratizare, digitalizare, încă un pic și cloudul guvernamental va fi gata, din informațiile pe care avem.

După cum ați văzut, o componentă foarte importantă a cloud-ului guvernamental este deja funcțională. Săptămâna trecută am participat, alături de primul ministru, de ministrul comunicațiilor și Autoritatea pentru Digitalizare și de firma care a câștigat licitația respectivă și este, într-o măsură fundamentală, funcțional. Acum urmează transmiterea de date de la ceilalți operatori și interconectarea acestora.

Pachetul despre care vorbeați trebuie avizat cumva și de, nu știu, Comisia Europeană sau nu avem, efectiv...

Comisia Europeană va trebui să avizeze și vom transmite schemele de ajutor de stat. Una dintre acestea, cea de care amintea primul ministru, în valoare de până la 5 miliarde de lei va fi notificată imediat după ce aprobăm actul normativ. Celelalte scheme de ajutor, cea pentru relocarea sau pentru construcția de obiective de investiții strategice, va fi constituită într-un fel de schemă ad-hoc. Pe măsură ce, evident, vin astfel de investiții, că nu... nicăieri în lume nu bat investitori la ușă care să facă proiecte de sute de milioane de euro sau de miliarde de euro și, evident că, asta necesită un timp mai mare de pregătire.

Investițiile sunt și pentru firmele românești și pentru cele străine?

Indiscutabil, indiscutabil.

Da, despre ce câștigă, practic, România? De ce este nevoie de reindustrializare? Vom vorbi și astăzi în dezbaterea de prânz "Probleme la zi" de la Radio România Actualități, începând cu ora 13:20. În primul rând, trebuie să reducem deficitul, așa cum spuneați și dumneavoastră. Da, să fie cu succes. Mulțumim.

Să ne ajute Dumnezeu, mulțumesc frumos pentru invitație și numai bine!

Zi frumoasă tuturor matinalilor. Astăzi, invitatul nostru de la 8:30 a fost vicepremierul Marian Neacșu. Și nu uităm, Guvernul lansează planul național pentru marea industriei, asupra căruia cele două partide de la guvernare au convenit deja în coaliție.

Campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențiale s-a încheiat
România 23 Noiembrie 2024, 09:45

Campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențiale s-a încheiat

Pe teritoriul României vor fi organizate 18.968 de secții de votare. Bucureștenii vor avea și un referendum local.

Campania electorală pentru primul tur al alegerilor prezidențiale s-a încheiat
Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere
România 23 Noiembrie 2024, 01:16

Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere

Traficul rutier şi cel feroviar au fost perturbate în mai multe zone ale ţării din cauza viscolului şi a zăpezii.

Trenurile de călători dinspre Cluj spre Suceava şi Iaşi au în jur de 4 ore de întârziere
Restricţii de circulaţie pe şosele, pentru a permite acţiunea echipajelor de deszăpezire
România 23 Noiembrie 2024, 00:27

Restricţii de circulaţie pe şosele, pentru a permite acţiunea echipajelor de deszăpezire

Se circulă în continuare în condiţii de iarnă pe artere rutiere din zona montană a judeţelor Alba, Bihor, Caraş-Severin,...

Restricţii de circulaţie pe şosele, pentru a permite acţiunea echipajelor de deszăpezire
Un referendum local programat pentru 8 decembrie în Giurgiu a fost anulat
România 22 Noiembrie 2024, 23:26

Un referendum local programat pentru 8 decembrie în Giurgiu a fost anulat

Autoritîţile propuneau blocarea construirii unui incinerator de deşeuri medicale în oraş şi desfiinţarea poliţiei locale.

Un referendum local programat pentru 8 decembrie în Giurgiu a fost anulat
Judeţul Suceava: arbori căzuţi  pe calea ferată Câmpulung Moldovenesc - Vatra Dornei - Ilva Mică
România 22 Noiembrie 2024, 22:59

Judeţul Suceava: arbori căzuţi pe calea ferată Câmpulung Moldovenesc - Vatra Dornei - Ilva Mică

În această zonă montană circulaţia trenurilor a fost întreruptă.

Judeţul Suceava: arbori căzuţi pe calea ferată Câmpulung Moldovenesc - Vatra Dornei - Ilva Mică
Circulaţie îngreunată pe şoselele din Harghita, unde ninge abundent şi viscolit
România 22 Noiembrie 2024, 22:57

Circulaţie îngreunată pe şoselele din Harghita, unde ninge abundent şi viscolit

Şi traficul feroviar a fost întrerupt, pe tronsonul Ditrău-Gălăuţaş, din cauza unui arbore căzut pe linie.

Circulaţie îngreunată pe şoselele din Harghita, unde ninge abundent şi viscolit
Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat de ploi şi ninsori viscolite
România 22 Noiembrie 2024, 21:40

Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat de ploi şi ninsori viscolite

Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat vineri seară de ploi şi ninsori viscolite, anunţă CFR...

Traficul feroviar pe regionalele Braşov şi Iaşi este din nou afectat de ploi şi ninsori viscolite
Drumurile din zona de munte a judeţul Caraş-Severin rămân închise
România 22 Noiembrie 2024, 21:23

Drumurile din zona de munte a judeţul Caraş-Severin rămân închise

Drumurile din zona de munte a judeţului Caraş-Severin rămân închise cel puţin până sâmbătă după-amiază, iar pe celelalte se...

Drumurile din zona de munte a judeţul Caraş-Severin rămân închise