Părinţii, nemulţumiţi de clasa pregătitoare
Procesul intentat de reprezentanţii părinţilor ministerului educaţiei a fost amânat pentru săptămâna viitoare. Autorităţile atrag atenţia că la înscrierea în şcoli "se va respecta principiul aflat în vigoare de ani de zile".
Articol de Bogdan Mihai, 24 Februarie 2012, 16:09
Inspectoratele şcolare din ţară explică amănunţit procedurile legate de introducerea din această toamnă a clasei pregătitoare în cadrul unităţilor şcolare.
Ministerul încearcă, astfel, să răspundă la numeroasele întrebări lansate de părinţii copiilor din generaţia care va trece prin această schimbare, inclusă de noua Lege a Educaţiei.
Unii dintre părinţi sunt însă atât de nemulţumiţi de noile prevederi, dar şi de incertitudinile din acest moment, încât au dat ministerul în judecată.
Ei cer, astfel, suspendarea ordinului privind clasa pregătitoare.
Vineri dimineaţă, la Curtea de Apel Bucureşti, la primul termen al procesului, ministerul educaţiei a cerut o amânare pentru a-şi pregăti apărarea.
Magistraţii au fixat următorul termen pentru săptămâna viitoare, pe 28 februarie.
Avocatul grupului de părinţi, Mihai Radu, spune că primeşte tot mai multe cereri de reprezentare din partea părinţilor, nemulţumiţi de ceea ce, susţin ei, ar fi o lipsă de viziune a autorităţilor, necunoscute ale programei, pregătirii dascălilor, spaţiilor de predare şi dotărilor.
"Acest ordin al ministrului, 3064/2012, nemulţumeşte grupurile de părinţi din mai multe puncte de vedere. În primul rând, se are în vedere procedura extrem de complicată a înscrierii, compusă din patru etape diferite de înscriere, în fiecare etapă existând unicitatea de alegere, adică înscrierea la o singură şcoală în fiecare etapă. Prin formarea acestor patru etape există practic o interdicţie de înscriere la alte şcoli decât şcoala de circumscripţie.
"Obligă părinţii, prin felul în care s-au conturat aceste etape, să îşi înscrie copilul la şcoala din circumscripţie. În al doilea rând, există o serie de motive de nelegalitate ale ordinului atacat, atât în ceea ce priveşte Constituţia României, cât şi în ceea ce priveşte Codul Civil, cât şi Legea învăţământului, în baza căreia a fost dat acest ordin. Totodată, în elaborarea acestui ordin, nu s-au avut în vedere normele de elaborare a unui act normativ, în sensul că nu s-a dispus consultarea publică", a declarat Mihai Radu.
Ordinul emis de minister "nu trebuie modificat"
Premierul Mihai Răzvan Ungureanu şi ministrul educaţiei, Cătălin Baba, au analizat, vineri, situaţia înscrierii copiilor în şcoli şi au convenit că ordinul emis deja de minister pentru stabilirea acestor proceduri nu trebuie modificat, a declarat purtătorul de cuvânt al guvernului, Dan Suciu.
Oficialul a arătat că părinţii vor avea dreptul de a-şi înscrie copiii la orice şcoală doresc şi fără o evaluare şcolară prealabilă, după un calendar clar stabilit, şi anume în şcolile apropiate locuinţei, până la 5 martie, sau la alte şcoli, în intervalul 5-20 martie.
În cazul în care numărul copiilor înscrişi depăşeşte capacitatea unităţii de învăţământ, variantele sunt ca Inspectoratul Şcolar să încerce să mărească numărul de locuri în clase, să fie aplicate criterii sociale - handicap, alţi fraţi în aceeaşi şcoală - sau criterii proprii ale şcolii avizate deja de către inspectoratele locale.
Ce categorii de copii fac evaluarea psiho-somatică
Confruntate cu nemulţumirile părinţilor, conducerile inspectoratelor şcolare au programat pentru vineri conferinţe pentru a aduce lămuriri.
Evaluarea psiho-somatică, cea care a declanşat acuzaţii de discriminare, se face, explică autorităţile, doar în cazul copiilor care nu au frecventat grădiniţa sau în cazul celor pe care părinţii doresc să-i înscrie în etape superioare celor în care se încadrează conform vârstei.
Cu precizarea că mecanismul pus în aplicare în capitală este acelaşi în toate judeţele din ţară, conducerea inspectoratului a explicat că există două categorii clare de copii pentru care există obligaţia unei testări care să le dea eventual dreptul de a fi înscrişi la şcoală fără să respecte condiţiile impuse de lege.
"Există două categorii importante de copii. Este vorba de copiii care vor împlini şase ani până la 31 august 2012 şi care doresc înscrierea în clasa întâi, dar nu au frecventat cursurile grădiniţă. Dacă se doreşte înscrierea la clasa pregătitoare, nu este nevoie de această evaluare.
"A doua categorie importantă este formată din acei copii care vor împlini şase ani între 1 septembrie şi 31 decembrie şi doresc să se înscrie în clasa întâi sau în clasa pregătitoare. Contează foarte, foarte mult opţiunea părinţilor", a declarat Cristian Alexandrescu, inspector general.
Modul de repartizare pe şcoli "nu se schimbă"
În privinţa repartizării copiilor pe şcoli, autorităţile atrag atenţia că se respectă principiul aflat în vigoare de ani de zile.
Conform acestuia, şcolarii merg la unitatea căreia le este arondată zona în care locuiesc, iar înscrierile la alte şcoli se pot face doar respectând prevederile legale, care lasă la latitudinea conducerii fiecărei unităţi de învăţământ disponibilitatea de a accepta copii şi din afara circumscripţiei şcolare.
Până la sfârşitul săptămânii viitoare, vor fi analizate rezultatele recensământului copiilor de vârstă preşcolară, încheiat recent. Acestea vor fi corelate cu pregătirile pe care le fac în această perioadă şcolile în privinţa spaţiilor şi a dotărilor.
Ministerul educaţiei dă asigurări că există fonduri alocate din timp pentru pregătirile în acest sens. Joi, secretarul de stat Oana Badea dădea şi detalii legate de alte aspecte contestate de părinţi, respectiv lipsa programei şcolare sau a personalului calificat.
"Vom selecta în cursul lunii martie formatorii naţionali. În aprilie, vor fi selectaţi aproximativ 200 de formatori locali. Va avea loc formarea on-line cu cadrele didactice, respectiv fiecare dascăl care lucrează la clasa pregătitoare va intra în acest format: formare on-line, formare pe grupuri de lucru, consiliere după ce începe anul şcolar.
"În ceea ce priveşte curriculumul pentru clasa pregătitoare, cadrul de referinţă este deja realizat, planurile-cadru şi programele sunt deja realizate, vor intra în dezbatere publică în luna martie, dezbatere care se va realiza în mod larg şi în mod ţintit cu acele asociaţii profesionale şi ONG-uri care au semnat deja parteneriat cu ministerul educaţiei şi sunt interesate de modernizarea curriculară. Integrarea propunerilor venite în urma dezbaterii publice are loc în cursul lunii martie, până la finalul său", a declarat Oana Badea.