”Orice magazin va trebui să asigure un punct de colectare”
"Apel matinal" - Invitat: Mircea Fechet, ministrul mediului, apelor și pădurilor.
Articol de Florin Lepădatu, 28 Noiembrie 2023, 09:02
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI - "Apel matinal", Realizatori: Daniela Petrican și Cătălin Cîrnu
Daniela Petrican: Începând de joi, va deveni funcțional Sistemul de Garanție-Returnare și în România. În magazine vor apărea treptat la raft băuturi ale căror etichete vor avea simbolul 'ambalaj cu garanție' și doar acestea vor fi purtătoare de garanție, așa cum atrag atenția cei care gestionează sistemul.
Cătălin Cîrnu: Vom plăti, așadar, 50 de bani în plus pe produs, pe care însă îi vom putea recupera când vom preda ambalajul gol la punctele de colectare pe care comercianții sunt obligați să le amenajeze. Detalii aflăm imediat de la invitatul "Apelului matinal", ministrul mediului, apelor și pădurilor, Mircea Fechet. Bună dimineața!
Mircea Fechet: Bună dimineața!
Daniela Petrican: Bună dimineața!
Cătălin Cîrnu: Înainte de toate, domnule ministru, este pregătită rețeaua de magazine, sunt pregătiți distribuitorii pentru a pune în funcțiune sistemul?
Mircea Fechet: Să știți că am verificat personal rețelele marilor lanțuri de magazine. Ele s-au conformat în cea mai mare parte, în sensul în care au achiziționat acele sisteme de preluare automată a ambalajelor. Am vizitat aseară, trecând prin Râmnicu Vâlcea, și un magazin local, un brand, nu știu dacă îl pot spune aici, nici nu contează, în fine, o rețea locală de magazine din județul Vâlcea și am constatat că și aceștia sunt pregătiți. Știu că vor mai exista sincope, mă aștept mai ales ca micii comercianți, magazinele mici de la țară sau de la parterul blocurilor să se înscrie mai greu, să intre mai greu în sistem, însă cred că vom folosi această lună decembrie, lună în care vom avea doar puține ambalaje SGR, pentru că mai întâi trebuie să epuizăm stocurile existente, lună în care sper eu ca atât comercianții, cât și distribuitorii și micii producători sau marii producători, care deja s-au conformat, cetățenii, să înțelegem toți ce avem de făcut, înțelegând că lucrurile nu sunt complicate. Trebuie să...
Daniela Petrican: Așadar, orice magazin, fie el mare sau mic, va trebui să aibă sistem de reciclare?
Mircea Fechet: Orice magazin va trebui să asigure un punct de colectare. Colectarea se va face fie automat, dacă magazinul consideră că are un flux de ambalaje suficient de mare cât să justifice o astfel de cheltuială, cu un aparat din acela automat, care se numește RVM de la Reverse Vending Machine, sau preluare manuală. Cu alte cuvinte, persoana care vinde, vânzătorul, va avea și doi saci sub tejghea, cel mai probabil unul pentru sticlă și unul pentru PET, în amestec cu doze de aluminiu, și ori de câte ori un cetățean va veni să returneze un astfel de ambalaj, persoana îi va plăti 50 de bani pentru fiecare ambalaj și va colecta acele recipiente în sacii despre care vorbeam, așteptând compania RetuRO să vină să debaraseze magazinul și să compenseze cu valoarea garanțiilor, pe de o parte și cu un tarif de administrare, adică fiecare magazin mai mic sau mai mare, cu preluare manuală sau cu preluare automată va fi despăgubit pentru această muncă pe care o face, respectiv aceea de a prelua ambalajele de la cetățeni.
Cătălin Cârnu: Şi noi ce primim: bani sau vouchere?
Mircea Fechet: Depinde, dacă suntem la un magazin cu colectare manuală, o să primim bani - 50 de bani pentru fiecare recipient - dacă mergem la un magazin care are instalat un punct automat de colectare, adică o mașinărie despre care vorbeam mai devreme, vom primi un voucher. Acele mașini nu pot elibera cash direct, însă cu acel voucher fie vom merge să facem cumpărături în magazinul respectiv, fie îl putem deconta la orice casă de marcat. Dacă nu vrem să cumpărăm nimic din magazinul respectiv, mergem la o casă. Dacă e un voucher de 5 lei, dau un exemplu, pentru 10 PET-uri, primim cei 5 lei și plecăm liniștiți.
Daniela Petrican: Și în ce stare trebuie să fie ambalajul? Bănuim că este important și acest lucru.
Mircea Fechet: Este foarte important să știm că acele ambalaje vor ajunge în niște instalaţii care le vor număra, le vor identifica, iar din acest punct de vedere este important ca ambalajul să aibă codul de bare, să fie cât mai intact posibil, să nu fie murdar, să fie golit de conținut. Dacă e o sticlă cu suc, spre exemplu, doar pe jumătate goală, atunci aparatul o va respinge, pentru că unul dintre senzorii din acel aparat evaluează greutatea produsului.
Daniela Petrican: Şi evident, sticla PET să nu fie turtită, pentru că de obicei, pentru a câștiga spațiu, se mai întâmplă și asta.
Mircea Fechet: Şi foarte important să nu fie turtită, pentru că, dacă o turtim, există riscul să deteriorăm codul de bare și atunci aparatul, nemaiputând să citească codul de bare respectiv, probabil va respinge acel ambalaj.
Cătălin Cârnu: Încă o întrebare din public, să spunem, pentru că ascultătorii au reacționat. Voucherele, mai ales din marile rețele, pot fi folosite în orice oraș din țară? Dacă te duci, nu știu, la Auchan, primești voucher-ul, poți să faci cumpărături de la Kaufland ca să...?
Mircea Fechet: Nu, asta nu cred că se poate întâmpla, este în măsura în care cetățenii doresc cu acei bani să facă cumpărături în alte magazine, vor deconta voucherul respectiv, așa cum am spus și mai devreme, vor lua banii cash și vor merge să facă cu acei bani tot ceea ce doresc.
Daniela Petrican: Şi câte ambalaje pot fi returnate deodată?
Mircea Fechet: Nu există un număr maxim. Acum, este adevărat că dacă la un mic comerciant de la ţară, să spunem, din mediul rural, vine o persoană cu câțiva saci de ambalaje, bineînțeles că acea persoană, cel mai probabil, nu le-a cumpărat de la acel magazin și ar putea să pună micul comerciant în dificultate. Însă, atunci când discutăm despre colectarea automată, despre acele mașinării... mi-a spus un comerciant care a avut o campanie nu de mult că a fost o persoană care a introdus într-o singură tranșă, s-o numesc așa, 1.600 de PET-uri - cu alte cuvinte, a primit 800 lei, introducând unul după altul 1.600 de PET-uri, ceea ce ne demonstrează că aceste aparate au o capacitate aproape nelimitată de a fi exploatate./lalexandrescu
Caălin Cîrnu: Da, au fost campaniile pe care le-au făcut mulți retaileri. Nu aveai nicio șansă să introduci, nu știu, zece sticle, de exemplu, pe care le aveai tu. Dar un alt mesaj venit de la un ascultător: în cluburi, restaurante, în baruri, cum se procedează, cum se taxează?
Mircea Fechet: Și în cazul restaurantelor va exista un punct de returnare. Cu alte cuvinte, se pot aduce ambalajele și acolo. În măsura în care consumăm băuturi la restaurant, n-are niciun sens să plătim garanția, pentru ca pe urmă să o recuperăm, atunci va exista o compensare în interiorul restaurantului, Acolo nu va trebui cetățenul să scoată din buzunar niciun ban. Însă, dacă mergem la un astfel de restaurant și cumpărăm pentru acasă câteva sticle cu băutură atunci vom fi nevoiți să plătim garanția.
Daniela Petrican: În cât timp estimați că se va stabiliza acest sistem de garanție-returnare pentru a fi complet operațional?
Mircea Fechet: Din experiența altor state care au început astfel de proiecte - și mă refer aici la încă 13 țări din Europa - am constatat că primul an e mai dificil. În primul an, sistemul se mai așează, se mai calibrează, nu merge un cod de bare uneori, alteori se mai strică un echipament, se deconectează din rețea... Însă e nevoie de aproximativ un an de zile pentru ca sistemul să devină 100% funcțional, 100% operațional. Este cel mai mare parteneriat public-privat din România, este al doilea cel mai mare sistem de garanție-returnare din Europa, după cel al Germaniei, motiv pentru care mă aștept nu doar la o bună cooperare a tuturor actorilor implicați în tot acest proces, dar mai ales la răbdare, pentru că sunt convins că peste cinci ani, când vom privi în urmă și vom constata că avem o țară curată, o țară fără PET-uri, fără gunoaie, fără deșeuri de ambalaje, vom putea să spunem că a fost o idee foarte bună introducerea acestui sistem.
Caălin Cîrnu: Da, poate vom scăpa de acele imagini dezolante cu dozele și PET-urile aruncate pe marginea drumului. Profităm însă de ocazie că sunteți alături de noi și avem o întrebare și pentru programul "Casa Verde Fotovoltaice". Mai sunt noutăți?
Mircea Fechet: Sunt noutăți, în sensul în care am reușit să deblocăm acest program. Am chemat la Ministerul Mediului în urmă cu puțin timp societatea cu care ne judecam, la fel cum am chemat și Administrația Fondului pentru Mediu. Am încercat să fac o mediere, lucru care, cred eu, că a fost un succes, pentru că imediat după ce am avut acele discuții și imediat după ce Administrația Fondului pentru Mediu a deschis o nouă sesiune de validare a instalatorilor, sesiune care cred că se încheie chiar astăzi, dacă nu cumva s-a încheiat în ziua de ieri, societatea respectivă a făcut o cerere de renunțare la judecată atât la Curtea de Apel Oradea, cât și la Înalta Curte de Casație și Justiție, a comunicat instanței că renunță la procesul pe care îl are cu Ministerul Mediului. În acest moment așteptăm doar ca instanța să ia act de acea cerere de renunțare la judecată pentru a putea să instalăm cât mai repede panouri pe casele celor 90.000 de familii care astăzi așteaptă.
Daniela Petrican: Mulțumim pentru prezența la "Apel matinal".
Mircea Fechet: Cu mare plăcere./RADOR RADIO ROMÂNIA/