ONG-uri critică prevederi din ordonanța privind alegerile
Modificarea Legii electorale trebuie făcută transparent și fără a afecta drepturile fundamentale, atrag atenția mai multe ONG-uri.
Articol de Radiojurnal, 16 Ianuarie 2025, 18:58
Modificarea Legii electorale trebuie făcută transparent și fără a afecta drepturile fundamentale ale cetățenilor, atrag atenția mai multe organizații civice în legătură cu ordonanța de urgență prin care Guvernul a stabilit regulile de desfășurare a campaniei electorale în perspectiva alegerilor prezidențiale din luna mai.
Într-un comunicat, reprezentanți ai Expert Forum, ActiveWatch și ai altor opt ONG-uri afirmă că este inacceptabil ca guvernul să adopte un astfel de act normativ fără o dezbatere publică reală și fără o analiză care să plece de la acele aspecte care au afectat primul tur de scrutin anulat.
Activiștii numără și problemele identificate în noile reguli stabilite de Executiv.
Semnatarii consideră că este crucial ca reglementarea comunicării în timpul campaniei electorale să nu aducă atingere libertății de exprimare a cetățenilor obișnuiți care scriu pe rețelele sociale, ca, de exemplu, postările personale sau poze cu candidatul favorit.
Autoritățile publice trebuie să identifice și să-și asume erorile făcute în primul tur și să propună un cadru legal clar și previzibil care să permită o dezbatere electorală reală și echitabilă în mediul online, oferind condiții egale tuturor candidaților și nu o limitare suplimentară și excesivă a comunicării politice.
În ceea ce privește amenzile substanțiale prevăzute pentru marile platforme online în cazul în care încalcă regulile stabilite, organizațiile civice notează că reglementarea acestora se face direct de către Comisia Europeană, iar instituțiile românești nu pot da amenzi unor entități juridice care nu sunt înregistrate în România.
În același timp, se mai arată în comunicat, alte aspecte fundamentale legate de transparența finanțării politice și electorale rămân nerezolvate, tipurile de materiale permise în timpul campaniei, bugetele masive din subvenții, transparența și verificarea reală a cheltuielilor din campanie, publicarea unor rapoarte de finanțare intermediară.