”Nu este normal să aflăm abia după ce am cumpărat produsul că acesta avea informaţii pe care, dacă le-am fi ştiut, nu l-am fi achiziţionat”
"Apel matinal" - Invitat: preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Horia Constantinescu.
Articol de Florin Lepădatu, 19 Februarie 2024, 09:11
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Emisiunea: "Matinal" - Realizatori: Daniela Petrican, Cătălin Cîrnu
Daniela Petrican: Operatorii economici care desfăşoară activitate de comercializare de produse alimentare şi a produselor nealimentare în mediul online vor avea obligaţia de a informa consumatorii prin afişarea în câmpul vizual a tuturor suprafeţelor ambalajului sau etichetei ce conţine informaţiile obligatorii ale produsului, lângă imaginea de prezentare a acestuia - se arată într-un proiect de ordin iniţiat de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor.
Cătălin Cîrnu: Şi nu întâmplător, pentru că inspectorii au descoperit multe lucruri în neregulă, discutăm pe această temă alături de invitatul "Apelului matinal" de astăzi, Horia Constantinescu, preşedinte ANPC. Bună dimineaţa!
Horia Constantinescu: Bună dimineaţa!
Cătălin Cîrnu: Din câte am aflat, proiectul este în procesul de transparenţă decizională. Ce anume a determinat această nouă reglementare?
Horia Constaninescu: Faptul că din ce în ce mai multe produse nu neapărat îndeplinesc criteriile pe care le are în mod rezonabil aşteptate consumatorul, în sensul în care fie modificările de gramaj, fie modificările de compoziţie atrag atenţia asupra faptului că este nevoie să avem şi în mediul online aceleaşi informaţii la dispoziţie ca atunci când ne prezentăm la un magazin şi avem şansa să putem parcurge aceste informaţii citind ambalajul. Cred că este nevoie să înţelegem că mediul online a devenit - sau devine din ce în ce mai mult - mediul principal de achiziţionare al produselor, şi atunci trebuie să aducem lucrurile la normalitate. Nu este normal să aflăm abia după ce am cumpărat produsul că acesta avea informaţii pe care, dacă le-am fi ştiut, nu l-am fi achiziţionat.
Daniela Petrican: Dar când ar putea intra în vigoare noile prevederi? Şi să ne spuneţi dacă ANPC are în vedere şi alte decizii similare.
Horia Constantinescu: Am avut o altă decizie similară, dacă vă aduceţi aminte celebrul ordin 201, şi stabileam la momentul acela că trebuie să avem absolut toate informaţiile legate de alimentele prezentate în cadrul serviciilor de alimentaţie publică, în sensul în care atunci când ingredientele fie au o altă compoziţie decât cea aşteptată de consumator, fie sunt lucruri pe care acesta ar trebui să le ştie, iată că aceste informaţii noi am considerat că trebuie să se afle şi în meniul restaurantelor; or, la acest la acest moment, cu avizul Comisiei Europene, se şi întâmplă. Este o situaţie similară, aşa cum vă spuneam mai devreme, şi legată de comercializarea produselor în mediul online. Vom avea în vedere în continuare lămuririle necesare achiziţionării oricăror categorii de produse, în aşa fel încât să nu mai apară situaţii discriminatorii.
Cătălin Cîrnu: Am văzut că recomandaţi persoanelor care fac achiziţii online să verifice şi dacă operatorul economic este de încredere. Se poate acest lucru? Nu ştiu, au venit reclamaţii?
Horia Constantinescu: Cred că este elocvent materialul video al tânărului care arată că şi-a deschis o firmă într-un garaj şi a putut să pună pe piaţă produse. Încă din urmă cu un an aveam în vedere un lucru similar, motiv pentru care, la acest moment, operatorii economici sunt obligaţi să transmită numărul avizelor necesare desfăşurării activităţii şi, bineînţeles, numele emitentului, tocmai pentru a ne asigura că activitatea este desfăşurată în condiţii de normalitate. Revin la faptul că în mediul fizic, acolo unde intrăm direct într-un astfel de local, avem şansa să vedem pe peretele localului toate avizele şi autorizaţiile, lucru neluat în calcul până la acest moment şi pentru mediul online.
Daniela Petrican: La finalul lunii ianuarie spuneaţi că marile lanţuri de magazine au fost amendate anul trecut de ANPC cu aproape 90 de milioane de lei, însă încasările au fost la mai puţin de jumătate din această sumă. Ce înseamnă asta? Ce implică acest lucru?
Horia Constantinescu: Ştim cu toţii că se achită, cel puţin pentru unele contravenţii, jumătate din minimul prevăzut de lege, motiv pentru care întotdeauna va apărea această diferenţă. Totuşi, am transmis, în urma celor peste 4.800 de acţiuni de control, un mesaj de fermitate şi sperăm la începutul acestui an să avem o nouă rundă de discuţii cu reprezentanţii marilor retaileri pentru a stabili clar că anumite abateri nu vor mai putea fi tolerate; şi în cazul în care aceştia nu înţeleg, se poate ajunge până la măsura suspendării activităţii de punct de lucru pentru o durată de la şase la 12 luni.
Cătălin Cîrnu: Da, e foarte greu de desluşit această enigmă. De ce nu înţeleg unii? Mai ales că de fiecare dată comisarii revin, revin în controale. Ce mai pregătesc, apropo, comisarii ANPC?
Horia Constantinescu: Vom desfăşura în perioada imediat următoare acţiuni de verificare a modului în care anumite categorii de produse intră în ţară, în aşa fel încât să ne dăm seama unde apar sincopele care ne fac pe noi, comisarii ANPC, să fugărim ulterior, la propriu, pe piaţă, produse neconforme, lucru care, bineînţeles, atrage nu numai o risipă de bani publici, ci şi o risipă energetică ce ar putea fi dedicată unor alte obiective.
Daniela Petrican: Mulţumim pentru toate aceste precizări. Invitatul "Apelului matinal" a fost Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor./RADOR RADIO ROMÂNIA/