Noua taxă auto intră în vigoare
Taxa va fi achitată o singură dată pentru maşinile noi şi pentru cele la mâna doua, înmatriculate pentru prima oară în România, dar şi pentru cele înmatriculate înainte de 2007 pentru care nu s-a plătit o astfel de taxă.
13 Ianuarie 2012, 15:09
De vineri intră în vigoare noua taxă auto, de poluare.
Ea va fi achitată o singură dată, atât pentru maşinile noi cât şi pentru cele la mâna doua care sunt înmatriculate pentru prima oară în România, însă şi pentru maşinile înmatriculate înainte de 2007 pentru care nu s-a plătit o astfel de taxă.
În această a doua situaţie, taxa se va plăti la prima vânzare a maşinii de către cumprător.
Contestatarii taxei spun însă că principiul de bază de la care s-a pornit, "poluatorul plăteşte", este încălcat.
Dealerii auto spun însă că impactul asupra pieţei de maşini rulate va fi foarte mic.
Proprietarul unui Renault Megane, vechi de 12 ani, cu o capacitatea cilindrică de 1.600 cmc, norma de poluare euro 2 şi 170 de g/km emisie de dioxid de carbon vrea să o vândă cu 2.000 de euro şi să-şi cumpere alta, la mâna a doua, dar ceva mai nouă.
Taxa auto care intră în vigoare vineri îl va obliga pe cumpărătorul Renaultului să plătească 2.265 de euro, cu alte cuvinte maşina ajunge să coste în total peste 4000 de euro, iar taxa este mai mare decât valoarea ei de piaţă de la acest moment.
Dealerii de maşini se axează pe vânzarea de autoturisme care nu sunt mai vechi de patru ani
Mihai Ghenghea, directorul general al unei companii de maşini rulate, spune că politica marilor dealeri de maşini rulate este axată pe vânzarea de maşini care nu sunt mai vechi de patru ani.
"Vânzările anului 2012 se vor derula în aceiaşi parametri comerciali ca şi anul trecut. Aş atrage atenţia însă asupra creşterii constante a nevoii de refinanare, în special pe partea de leasing.
"În acest moment am atins cel mai mare număr de maşini vândute prin leasing, de la începutul activităţii companiei noastre, pe piaţa auto. Îmi este greu să cred că vor exista schimbări în comportamentul cumpărătorului, cine preferă o marcă anume va merge în continuare pe ea, indiferent de nivelul taxei ", este de părere Mihai Ghenghea.
O altă discuţie este însă în cazul târgurilor mici de maşini.
Aici vânzătorii de maşini rulate dau din colţ în colţ şi caută soluţii salvatoare.
Un alt aspect interesant este acela că o maşină euro 5, cumpărată, să spunem în 2010 era scutită la acel moment de orice taxă de poluare.
Acum, dacă ea va fi vândută se va plăti.
De exemplu, pentru un Opel din 2006 pentru care nu s-a plătit încă o taxă de poluare, cu o capacitatea cilindrică de 1.600 cmc, norma de poluare euro 5 şi emisiile de dioxid de carbonunt de 158g/km, taxa este în jurul a 190 de euro.
În context, contestatarii noii formule spun că nu se respectă principiul "poluatorul plăteşte".
Din moment ce proprietarii unor automobile foarte vechi pot circula cu ele în voie, pot polua în continuare până când se decid să ducă maşina la casat şi să obţină bani pentru ea, iar cei care vor să-şi cumpere o maşină cu normă de poluare euro 5 trebuie să scoată bani în plus din buzunar.